תפקיד מש"א במיזוגים ורכישות בינלאומיים

תקציר העבודה

תכנית מוסמך במנהל עסקים אסטרטגיית ניהול משאבי אנוש ניהול משאבי אנוש בחברות רב-לאומיות, ובחברות המבצעות רכישות ומיזוגים תאריך הגשה:  מרץ 2009
תוכן עניינים – תקציר המאמר. 3
הקדמה. 3
התאמה בין אסטרטגית M&A לאסטרטגית HRM – 4
אסטרטגיות M&A.. 4
ההקשר הסביבתי של M&A : 5
תפקיד משאבי אנוש במיזוגים בינלאומיים. 6
דיון ומסקנות. 8
ביביליוגרפיה. 9
תפקיד מש"א במיזוגים ורכישות בינלאומיים תקציר המאמר מיזוגים ורכישות –  Mergers & Acquisitions(A&(M הפכו להיות צורת ההתרחבות הדומיננטית ביותר לחברות המחפשות יתרון תחרותי בסביבה בינ"ל עסקית ההופכת להיות יותר ויותר מורכבת.
למרות שמשאבי אנוש (HRM) יכול להוות חלק חשוב, בעל ערך מוסף גבוה, בתהליך המיזוג, מחקרים ועובדות קיימים אינם מראים בצורה ברורה כיצד הדבר יכול להתבצע.
מסמך זה יבחן את ההיבט האנושי המוזנח של ה- A& M ויציע מסגרת לבניית אסטרטגיית HRM רצויה, תוך התאמת אסטרטגית A& M לאסטרטגיית  HRM בסביבות כלכליות שונות.
במאמר נבחנו מקרים של A& Mבהיבט לאומי שהשפיעו על התוצאות בתהליך המיזוג.
עובדות אימפריות מהתקופה האחרונה נבחנו  בכדי להדגיש את תפקיד ה HRM במונחים של משאבים, תהליכים וערכים שמשקפים את ההשפעה של ההתאמה האסטרטגית וההיבט הלאומי בשלב האינטגרציה של A& M חוצה גבולות.
הספרות של HRM טוענת כי חשוב שתהיה ההתאמה בין אסטרטגית HRM והאסטרטגיה העסקית של הארגון.   הקדמה A&M – רכישות ומיזוגים, הפך להיות המודל הדומיננטי של גדילה לחברות שמחפשות יתרון תחרותי במורכבות הגדולה של כלכלת העולם הגלובלי.
50% מ-A&M מקומיים ו-70% מה-A&M הגלובליים לא משיגים את יעדי המיזוג.
חוקרים בחנו את התוצאות במונחים של חדירה לשוק היעד האסטרטגי, ערך שוק, יצירת ערך, וביצועי החברה ומצאו שהקשיים נובעים מהעדר רציונל אסטרטגי משכנע, ציפיות מוגזמות לסינרגיה עתידית ותשלום גבוה עבור הרכישות. קיימים מחקרים רבים על A&M בתחום הכלכלי אסטרטגי, הלוקים בחסר בצורה משמעותית בהיבט האנושי, כנראה בשל המיצוב הנמוך של HRM בארגון וחוסר החשיבות שמייחסים לו. חוסר חשיבות זה בה לידי ביטוי בכך שפונקצית HRM אינה מעורבת בתהליכים הראשוניים שלA&      .M כמו כן, חוסר החשיבות  לפונקציה האישית בתהליך המיזוג באה לידי ביטוי בכך שבספרות שדנה בנושא רכישות מתמקדים קודם על היבטים פיננסים ואסטרטגים בתהליכי המיזוג וה- HRM הופך לרלוונטי רק בשלב בו המיזוג מיושם למרות הפוטנציאל הרב שקיים בו לשיפור תהליכים רבים בשלב האינטגרציה כגון ניהול קונפליקטים אישים ותרבותיים.
החוקרים טוענים שהספרות האסטרטגית מספקת נקודת התחלה טובה כיוון שהתפקיד של HRM במיזוגים יהיה מותנה ברציונאל האסטרטגי הנבחר על ידי החברות המתמזגות.
בשלב אינטגרציית המיזוג צריכה להיות התאמה בין אסטרטגית הHRM לאסטרטגית ה A& Mשנבחרה בכדי לאפשר מיזוג מוצלח.
המאמר  בוחן כיצד HRM יכול לסייע במיצוי הפוטנציאל בהתאם לאסטרטגית ה-A&M, על ידי בחינת השפעתם של משאבי הארגון, התהליכים והערכים בשלב האינטגרציה תוך התייחסות לתנאים הסביבתיים באספקטים כלכליים וחברתיים. יותר קשה לבצע A& Mכאשר הוא מתבצע בין חברות ממדינות שונות מאשר בין חברות מאותה מדינה. במקרה של מיזוגים בין חברות ממדינות שונות ישנה השפעה נוספת של תנאים סביבתיים במדינות, לכן תפקיד ה- HRM חשוב יותר במקרים אלו.
למאפיינים הסביבתיים ממדים שונים כמו: חוק, תרבות, מערכות תעסוקה , ארגונים ובקרה כלכלית, משטר. החוקרים חלקו מדינות לשני קטגוריות רחבות שכוללים אספקטים כלכלים וחברתיים של חיי החברה.  אסטרטגית HRM תהיה שונה בחברות מתמזגות השייכות לקטגורית מדינות שונות, ממצב בו שתי החברות המתמזגות שייכות לאותה קטגוריה של מדינות. על פי המלצת החוקרים יש להסתמך לא רק על מה ואיך אסטרטגית הרכישה, לדוגמא תפקיד שמשחקת פונקצית הHRM  בתהליך,  אלה גם אלו אלמנטים של HRM יובילו לתוצאות הרצויות של מיזוג חוצה גבולות.
המאמר מנסה להבין את מטרת המיזוג על ידי ניתוח אסטרטגיות שונות של M&A, את האופן  בו הוא מתבצע בסביבות כלכליות שונות. בהתבסס על כך מפורטים תפקידי HRM באסטרטגיות ה M&A השונות תוך התייחסות ל: משאבי הארגון, תהליכים  וערכים. ל-  HRMהאפשרות להיות גורם מרכזי בהפחתת עוצמת השינויים ובריכוך ההשפעות השליליות לדוגמא, ע"י ניהול התנגדויות, הגדרה מחדש של מערכת משאבי אנוש, שיתוף פעולה בהגדרת התרבות ויצירת צוות מנהלים והעלאת רמת התקשורת ומכאן חשיבותו.