נשים מוכות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 10402
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא תופעת נשים מוכות" " בקורס:סמינריון אמפירי – נשים ופשיעה ת.עניינים מבוא   1
1 . רקע תיאורטי  1
1 .1 נשים מוכות הצגת התופעה, מאפייניה והגדרותיה.. 1
1 .1.2 אלימות במשפחה. 3
1 .1.3 תפיסות ועמדות כלפי תופעת נשים מוכות. 4
1 .2  אפיונים של  המוכה והמכה.. 8
1 .2.1 מיהו הגבר המכה.. 8
1 .2.2 מיהי האישה המוכה. 9
1 .3 תיאורית האמונה בעולם צודק.. 10
1 .3.1 התיאוריה. 10
1 .3.2 מדוע הנשים אינן עוזבות. 13
1 .4 מחקר מוצע  15
2 . השיטה   16
2 .1
אוכלוסייה.. 16
2 .2 כלים.. 16
2 .3 הליך. 16
3 . הצגת הממצאים   17
4 . דיון בממצאים   21
5. מגבלות, מסקנות וסיכום   23
5.1 מגבלות המחקר המלצות למחקרי המשך. 23
5.2 מסקנות וסיכום.. 23
ביבליוגרפיה  
5 נספחים   29
רשימת לוחות לוח  1: מידת האשמה  המשויכת לקורבן 17
לוח  2: מידת האמונה בעולם צודק. 18
לוח  3:הקשר בין  אמונה בעולם צודק והאשמה. 19
לוח  4: מידת האשמה גברים מול נשים. 19
לוח  5: מבחני T למשתנה האשמה בין גברים ונשים. 20 מבוא
      תופעת האלימות כלפי נשים מפרה, מזיקה ומבטלת את זכויות האדם של הנשים ואת הפעלתן של חירויותיהן הבסיסיות. האמונה כי חיי המשפחה הם דבר בטוח ומגן על חבריה, נסדקה על ידי מחקרים   שהצביעו על כך שאלימות במשפחה היא תופעה נפוצה המושרשת בערכים ובעמדות חברתיות.(Goldblatt, 2003). היבטים שונים של תופעה זו נחקרו על ידי פרל (2003) וגרון (2003), כתוצאה מכך פותחו אסטרטגיות לטיפול בתחומים שונים, כמו: התעללות פסיכולוגית ואלימות בעלים נגד נשותיהם. מחקרים אלו התמקדו בהשפעת האלימות במשפחה על הקורבנות הישירים (בעיקר נשים). משמעות הג'נדר, המיניות והאיזון בין נשים לגברים בכל קבוצות האוכלוסייה דורש בחינה מחודשת. המאבק באלימות נגד נשים דורש לאתגר את הדרך בה תפקידי הג'נדר ויחסי הכוחות מוגדרים.                 אחד הקשיים המרכזיים בהגדרת האלימות במשפחה נובע מקיומן של הגדרות שונות לאלימות וצורות שונות המשמשות למדידתה, במסגרת זו נשתמש בהגדרה אשר הוצעה על ידי שטיינמץ): "פעולה המבוצעת בכוונה או הנתפסת כמכוונת לגרום פגיעה פיזית לאדם אחר" (Steinmets, 1977 מתוך אבני, 1987.
בעבודה זו יוצגו תפיסות ועמדות כלפי תופעת נשים מוכות, אשר תופסת תאוצה בשנים האחרונות. תפיסה זו נותנת שם לתוקפן, במקום לקורבן, ונוגעת לשורשיה של התופעה (שדמי, 2003).
          בהמשך העבודה יובחנו אפיונים של גבר מכה  ואפיונים של אישה מוכה. הספרות מראה שמבחינה דמוגרפית חברתית נשים מוכות אינן שונות באופן משמעותי מנשים אחרות בחברה. השוני המשמעותי מבחינה חברתית הוא אצל הבעל המכה. השוני בא לידי ביטוי בזה שלבעל המכה בממוצע יש פחות השכלה מאשתו, הוא מובטל ויש לו נטייה להשתמש באלכוהול וסמים. כגבר הוא שולט על אשתו וזה המביא לדימוי עצמי נמוך אצל האישה (קונור, 2000).                 בפרק האחרון תוצג תיאורית העולם הצודק שתנסה להתמודד עם הנטייה להאשים קורבנות של אסונות  שליליים. לפי מחקרה של הפר  (Hafer,2000)שבחנה את הטענה, שככל שאמונתו של הפרט בעולם צודק חזקה יותר , כך הוא ירגיש יותר צורך לשמור על אמונה זו, גם לאור ראיות שסותרות אותה. ממצאי מחקרה הראו כי הם יותר מאוימים על-ידי התמודדות עם קורבן תמים, ונטו להאשים את הקורבן יותר.לכן מכאן אנו נשער שככל שהאמונה בעולם צודק תהיה גבוהה יותר, כך האשמה כלפי נשים מוכות תהיה גבוהה יותר.  ובהמשך  נסביר למה הן לא עוזבות את בעליהן. עבודה זו תיעזר בשאלונים שחיברנו על מנת להבחין בין עמדות שונות לגבי האשמת נשים בהיותן מוכות ואמונתם בעולם צודק. השערתנו  הראשונה היא: ככל שהאמונה בעולם צודק תהיה גבוהה יותר, כך האשמה כלפי נשים תהיה גבוהה. השערה נוספת: ימצא הבדל בין גברים לנשים בהאשמת האישה המוכה ,גברים יאשימו יותר את האישה המוכה מאשר הגבר המכה.