בודקת את הקשר בין שכר מנכל לבין ביצועי הפירמה, ותק המנכך, גודל הפירמה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5123
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה סמינריון בחשבונאות ניהולית מתקדמת סמסטר ג 2008
הקשר בין תגמול מנהלים בכירים לבין ביצועי הפירמה תאריך הגשה: 26.10.2008
1 . תקציר מנהלים נושא עבודה זו הינו בדיקת הקשר בין תגמול מנהלים לבין ביצועי הפירמה, שמוצגים בהשערות המחקר במסגרת העבודה על ידי המשתנים הבאים: שווי שוק למדידת גודל הפירמה, ורווח למניה למדידת ביצועי הפירמה.
השערה נוספת, שמוצגת במהלך העבודה, מתייחסת למשתנה של מאפיין אישי של המנכ"ל – שנות ותק בחברה. הוותק מחושב כמספר השנים מאז תחילת עבודתו של המנכ"ל בחברה, ולאו דווקא מאז תחילת כהונתו כמנכ"ל.
לבדיקת ההשערות והקשר בין תגמול המנכ"ל לבין שאר המשתנים, נלקח מדגם של 22 חברות, שנסחרות במדד תל אביב 100.
בכל תצפית (חברה) נבדקה התפתחות שכר המנכ"ל במהלך השנים 2004 עד 2007, זאת מול המדדים שנקבעו בהשערות – שווי שוק, רווח למניה, ותק המנכ"ל.
חשוב לציין, כי נדגמו חברות שכהונת המנכ"ל בהם נמשכה לכל אורך התקופה הנבדקת.
לבדיקת הקשר בין המשתנה התלוי (שכר המנכ"ל) לבין המשתנים הבלתי תלויים (רווח למניה שמייצג רמת ביצוע, שווי שוק שמייצג את גודל הפירמה, ומספר שנים בחברה שמייצגות את ותק המנכ"ל) – חושב מתאם פירסון, כדי להצביע על קיום הקשר ועל כיוונו. חישוב המתאם בוצע עבור כל שנה בנפרד. על מנת לבדוק את מובהקות התוצאות השתמשנו בבדיקת השערות למתאם פירסון.
התוצאות שהתקבלו מצביעות על אי קיום קשר בין גודל הפירמה, שמיוצג כאמור על ידי שווי שוק, לבין שכר המנכ"ל; וכן אי קיום קשר בין ביצועי הפירמה לבין שכר המנכ"ל. לגבי משתנה הוותק נמצא, כי בשנת
2 004 (שנת הבדיקה הראשונה), היה קשר חיובי בין שכר המנכ"ל לבין הוותק שלו בחברה. בשאר השנים מצביעות התוצאות על אי קיום קשר בין הוותק של המנכ"ל לבין השכר שלו.
המסקנה שעולה מהתוצאות היא, כי שכר המנכ"ל אינו מושפע מביצועי הפירמה וכי הרגישות של שכר המנכ"ל לתוצאות העסקיות של הפירמה אותה הוא מנהל הינה נמוכה.
תוכן העניינים
1.      תקציר מנהלים                                              2
2 .      מבוא                                                            4-7
2 .1    נושא העבודה
2 .2    שאלת המחקר
2 .3    שיטת המחקר
2 .4    סקירה ספרותית
3 . גוף העבודה                                                       8-13
3 .1           השערות המחקר
3 .2    שיטת המחקר
3 .3    ממצאים
3 .4    דיון
4 .      סיכום                                                           14
5.      רשימה ביבליוגרפית                                                15
·        נספחים                                                             16-23
נספח א': רשימת תצפיות נספח ב': חישוב מתאם פירסון
2 . מבוא

2 .1    נושא העבודה בשנים האחרונות הולכת וגוברת הביקורת הציבורית והתקשורתית על השכר הגבוה של מנכ"לים בחברות ציבוריות. אחד הנתונים, שחוזרים ועולים במהלך הדיונים בסוגיה זו, הוא הפער שבין משכורתו הגבוהה מאוד של המנכ"ל לבין משכורתם של מגישי הקפה – כלומר, העובדים הזוטרים ביותר, שמהווים במקרים רבים את רוב כוח העבודה בחברה.
מי שמצדדים במשכורות הגבוהות של המנכ"לים (לבד מהמנכ"לים בעצמם, כמובן) טוענים, כי מדובר בכוחות השוק החופשי ובשיקולי היצע וביקוש. מנגד עומדים אלו הטוענים, כי הלכנו רחוק מידי המשכורות של הבכירים בחברות ציבוריות וגם עם ההסבר הזה – של כוחות השוק.
האחרונים מוסיפים וטוענים, כי המשכורות המופקעות של המנכ"לים בחברות הציבוריות מבטאות את הנטייה לחקות את שמתרחש בשוק האמריקני. ואולם, המציאות שלנו מוכיחה שהתפישה הכלכלית הנקייה, שכוחות היצע וביקוש קובעים שכר – קרסה. כך שבמקום שיקולי היצע וביקוש, מדובר בכוח לתבוע, כוח הנובע בין השאר מקשרים ופוליטיקה, ויכולות לא-כלכליות אחרות. ולא רק אצלנו נשמעים קולות (כמו קולה הרם של ח"כ שלי יחימוביץ') לצמצם משמעותית בשכר הבכירים. באחרונה, כאשר הממשל האמריקני הציע את תוכנית 700 מיליארד הדולרים להצלת השווקים הפיננסיים בארה"ב, רבים מהסנטורים היתנו את הסכמתם לאישור התוכנית בהגברת הביקורת על שכר המנכ"לים.
על רקע כל הנאמר לעיל, בחרנו בעבודה זו להתמקד בקשר שבין תגמול מנהלים בכירים בחברות ציבוריות לבין ביצועי הפירמה ופרמטרים רלוונטיים נוספים.

2 .2    שאלת המחקר האם יש קשר בין תגמול מנהלים בכירים (מנכ"לים) לבין ביצועי הפירמה?

2 .3    שיטת המחקר בחרנו מדגם מייצג, שמורכב מ-22 תצפיות מתוך החברות שנסחרות במסגרת מדד תל אביב 100. בדקנו את התפתחות השכר של המנכ"ל, את הרווח למניה ואת שווי השוק של החברה לאורך תקופה של ארבע שנים – עבור כל אחת מהתצפיות. זאת על מנת לאמת את הקשר הנבדק בין שכר המנכ"ל לבין כל אחד מהפרמטרים שהוזכרו, לאורך התקופה כולה.
בבחירת התצפיות הושם דגש על עובדה חשובה – בחברות שנבחרו כיהן אותו אדם בתפקיד המנכ"ל לכל אורך התקופה הנבדקת. הבחירה רק בחברות שעונות על קריטריון זה נעשה, על מנת שנוכל לנטרל ככל האפשר גורמים אחרים, שיכולים להשפיע על הפרמטרים הנבדקים, כגון תכונות אישיות של המנכ"ל, כישרון והכשרה.
בוצע מתאם פירסון לבדיקת הקשר בין שכר המנכ"ל לבין המשתנים האחרים במחקר, וכן בוצעה בדיקת השערות לבחינת מידת המובהקות של ערכי פירסון שהתקבלו.