ניתוח דוח"ות כספיים קסטרו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 13511
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תמצית העבודה חברת קסטרו מודל היא חברה ציבורית, מניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. החברה עוסקת בעיצוב ובייצור אופנה לצעירים ושיווקה באמצעות רשת של כ-70 חנויות הנושאות את השם "קסטרו" ו"קסטרו-מן", המופעלות על ידי חברות בנות.
בעקבות דעיכה בפעילות החברה בשנים
1 997-1998 נקטה החברה מספר צעדים: התמקדות במותג המרכזי "קסטרו"; סגירת חנויות לא רווחיות; סגירת המתפרה המרכזית בארץ והעברת היצור לקבלני משנה, בעיקר בחו"ל; שינוי התמקדות החברה מפעילות יצרנית לפעילות קמעונאית-שיווקית; פתיחת רשת חניות גברים – Casrto Men; מיצוב מחדש ושינוי לוגו, שימוש במדיות פרסום חדשות (פרסום חוצות, פרסום קטלוג עונתי); שיווק תכשיטים.
בין נקודות החוזק העיקריות של החברה ניתן לכלול את המותג החזק, היתרון לגודל, השיווק והפרסום, הכרת השוק הישראלי ויכולת תגובה מהירה לשינויים בטעם הישראלי, פריסה כלל ארצית במיקום מרכזי בקניונים.
חולשותיה המרכזיות של החברה הן תלות בתקנות המיסוי על יבוא מוצרים מוגמרים מהמזרח הרחוק, התמקדות בקניונים אשר עלולה להוות חסרון בתקופה בה המצב הבטחוני גרוע, ושיווק מוצרי אופנה (להבדיל מביגוד בסיסי) בתקופה של מיתון.
הזדמנויות עיקריות: התרחבות לשווקים נוספים בארץ ובחו"ל, ניצול בעיות כלכליות של מתחרים להגדלת נתח השוק.
במסגרת האיומים על החברה ניתן למנות את המצב הכלכלי והבטחוני והמתחרות מחו"ל בעלות היתרון לגודל.
בשנת 2001 נאמד סך מכירות אופנה הנשים בכ-4.5 מיליארד ש"ח (לא כולל מע"מ). 64 רשתות אופנה בישראל מפעילות היום 982 חנויות רשת, שקרוב למחציתן נפתחו בשלוש השנים האחרונות. למרות המיתון, האבטלה והפיגועים, בשלוש השנים האחרונות נפתחו קרוב ל-500 סניפים, ובשנה הקרובה מתוכננים כ-180 נוספים. בשנת 2002 בלבד נוספו לרשתות 185 סניפים בהשקעה של כ-140 מיליון שקל, 11 סניפים גם נסגרו. ב-2003 מתכוננים להפתח עוד 181 סניפים, כולל שתי רשתות-בנות חדשות, בהשקעה של קרוב ל-150 מיליון שקל. שוק ההלבשה כולל 4 נישות עיקריות:
1.        שווקים, בזרים
2 .        חנויות עודפים
3 .        רשתות מתמחות
4 .        מותגים יוקרתיים ענף הרשתות המתמחות מתאפיין בתחרות קשה, אשר מביאה לכח מיקוח גבוה של לקוחות ולגמישות תמחור נמוכה; בייצור במזרח הרחוק עפ"י הטעם הישראלי; ניסיונות כניסה של שחקנים זרים; מיתוג; יתרון לגודל; פתיחת רשתות-בנות לקהלי יעד שונים; גמישות תמחור נמוכה; מלחמת מיקומים בקניונים ובמרכזי הקניות.
לפי קצב פתיחת סניפים חדשים, גידול במכירות, ומדיניות ההשקעות, ניתן להסיק כי חברת קסטרו נמצאת בצמיחה. הענף נמצא כעת בשלב הבגרות במחזור החיים, דבר אותו ניתן לומר בוודאות לגבי הלבשת הצעירות. יש לציין כי מקור הצמיחה העיקרי בשנים האחרונות, הן של קסטרו והן של פוקס, הוא כניסה לפלחי שוק חדשים (גברים, ילדים ונוער).
במסגרת ניתוח הרווחיות מצאנו כי עד לשנת 2000 חל קיטון בשיעור עלות המכירות מהמכירות, כתוצאה מסגירת תחומים לא רווחיים, מעבר הדרגתי לייצור ע"י קבלני משנה במזרח הרחוק והגדלת כח המיקוח מול ספקים. החל משנה זו חלה ירידה בגידול ההתייעלות עקב תחרות קשה אשר מחייבת הורדת שולי הרווח. תהליכים אלה חלו גם בחברת פוקס. הוצאות המכירה והשיווק עלו באופן משמעותי בשנים האחרונות, הן במספרים מוחלטים והן כאחוז מהמכירות, עקב התחרות בשוק. הוצאות ההנהלה והכלליות מצביעות על התייעלות תוך כדי התרחבות ופיתוח יתרונות לגודל. החברה שומרת על יעילות תפעולית, בדומה לחברת פוקס. שתי החברות מובילות בשוק מבחינת רווחיותן ויעילותן התפעולית.
נתוני הדו"חות מצביעים על נזילות ואיתנות פיננסית גבוהה של שתי החברות, גם בהשוואה לענף.
לפי שיטת DCF שוויה של החברה הוא קרוב ל-200 מליון ₪.  מאחר ובשיטת השווי הנכסי  ההנחות מעטות יחסית, ומידת השפעת הנחה זו או אחרת על התוצאה הסופית היא מוגבלת (לא רגישה לשינויים), השתמשנו בשיטה זו בכדי להגיע לחסם התחתון של שווי החברה- כ- 90 מליון ₪. על פי שיטת המכפילים שוויה של קסטרו הוא כ- 150 מליון ₪, כ- 30 מליון ₪ פחות מחברת פוקס. ע"י השוואה בין שווי השוק של החברה לערכה בשיטת DCF הסקנו כי מניית קסטרו מוערכת בחסר של 64%, ומחיר היעד הוא כ- 30 ₪ למניה.
  תוכן העניינים
מבוא                                                                                                   5
1 .     סקירה כללית                                                                                   6
1 .1.   תיאור החברה                                                                            6
1 .2.   ניהול                                                                                       7
1 .3.   SWOT                                                                                     9
2 .     הסביבה העסקית                                                                              11
2 .1.   ניתוח הסביבה הענפית- מודל פורטר                                               11     
2 .2.   השפעות מאקרו-סביבתיות                                                            13     
3 .     ענף ההלבשה                                                                                    14
3 .1.   כללי                                                                                         14
3 .2.   נישות עיקריות                                                                           14
3 .3.   המגמה בשוק הההלבשה ומקומן של רשתות האופנה המתמחות            15
3 .4.   סקירת חברות מתחרות עיקריות                                                    16
4 .     ניתוח דו"חות                                                                                  18
4 .1.   ניתוח צמיחה                                                                             18
4 .1.1. פתיחת חנויות והתרחבות                                           18
4 .1.2. מכירות                                                                   18
4 .1.3. מדיניות השקעות                                                      19
4 .2.   ניתוח רווחיות                                                                            20
4 .2.1.                עלות המכירות                                                         20
4 .2.2.                הוצאות מכירה ושיווק                                               21
4 .2.3.                הוצאות הנהלה וכלליות                                             22
4 .2.4.                הוצאות מימון ומסים                                       22
4 .2.5.                רווח גולמי ותפעולי                                                   22     
4 .2.6.                רווח נקי                                                                 23
4 .3.   יעילות תפעולית                                                                          24
4 .4.   ניתוח דו"ח תזרים מזומנים                                               
5
4 .5.   המאזן                                                                                      26
4 .6.   נזילות                                                                                      26
5.     הערכת שווי                                                                                     28
5.1.   היוון תזרימי המזומנים העתידיים D.C.F                              28
5.2.   שווי נכסי                                                                                  29
5.3.   שיטת המכפיל                                                                            30
6 .     סיכום ומסקנות                                                                                31
7.     ביבליוגרפיה                                                                                    33
8 .     נספחים                                                                                           35