ציורי ילדים ואלימות פיזית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2898
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תוקפנות היא תופעה נורמטיבית בהתפתחות תקינה וכן גם באישיות הבוגרת. לעתים, באופן חריג, מתרחש המעבר מתוקפנות מותאמת, לאלימות. מבחינה התפתחותית תוקפנות קיימת עוד ברחם. התינוק בועט ומניף את זרועותיו שלא  על מנת לתקוף. בשלב זה תוקפנות היא מלה נרדפת לפעילות.
תוקפנות מכוונת רק בשלב שההתנהגות מכוונת; כאשר כבר יש רמה מסוימת של אינטגרציה באישיות. בראשית החיים המקור העיקרי של תוקפנות הוא החוויה האינסטינקטואלית.
תוקפנות היא חלק מההבעה הפרימיטיבית של אהבה. בשלב מאוחר יותר יש מספיק אינטגרצית אגו כדי לחוש אשם. ויניקוט הגדיר שלב זה כשלב הCONCERN , שבו קיימת דאגה אצל התינוק ביחס לתוצאות של החוויה האינסטינקטואלית  הפיזית והרעיונית שלו. שלב זה מביא עמו את היכולת להרגיש אשם., האשמה היא ביחס לנזק שנחווה כנגרם לאדם האהוב ביחסים המרגשים.
בהתפתחות תקינה התינוק יכול להכיל את האשמה או, בעזרת הדמות המטפלת הוא יכול לגלות את הדחף האישי שלו לתת, לבנות ולתקן כאשר הוא חש אשמה.כאשר יש תחושה של חוסר אונים, למשל, כאשר אין מי שיכיר במאמץ לתקן, הטרנספורמציה הזו מתמוטטת, ותוקפנות מופיעה. אלימות נחשבת כהבעה מוטורית של חוסר אונים, חוסר יכולת לתקשר באופן יעיל(Whol & Kaufman, 1985). לב-וויזל והרשקוביץ (2000) מגדירים תכונת התנהגות תוקפנית אלימה כמוכנות להגיב באופן עקבי באלימות פיזית למבחר מצבים מסוימים.             השימוש בציורים ככלי דיאגנוסטי נובע מההנחה שהם משקפים רבדים עמוקים יותר של האישיות גם אלה השייכים לרובד הלא מודע. תוקפנות ואלימות משתקפות ביצירות אמנות בדרכים שונות ומגוונות. ראוי לציין כי יש להיזהר מחיפזון בהסקת מסקנות וכי אין להסתפק בתופעה בודדת אלא להתייחס למכלול התופעות הקיימות בציור האומנותי. קיימים אבחונים המבוססים על ציורים שהם תקפים סטטיסטית ומשמשים, לפחות בחלקם, כחלק מסוללת האבחון הפסיכולוגי. כמובן שמדובר באבחונים המיועדים לאבחון אישיות כולל, ונושא האלימות הוא רק חלק מהנושאים הנבדקים. המבחן הנפוץ ביותר הקיים וזה שמחקר זה נעזר בו הנה מבחן דיוקן עצמי ובהמשך ארחיב עליו.             הספרות המחקרית מציעה מספר אפיונים הנחשבים כמצביעים על קיום של אלימות והינם: גודל מוגזם של דמות, משיכות קו חזקות, שיניים חשופות, גודל מוגזם של ידיים וכפות ידיים ועוד(לב-וויזל והרשקוביץ, 2000). ניתן לומר אף באופן כללי כי הספרות המחקרית מראה כי מבחן דמות אדם נחשבת כנושא מועדף אצל ילדים.             בעבודה זו אבחן את השתקפותה של אלימות פיזית בציורי ילדים. נבחר מדגם של 15 ילדים (13
בנים ו – 2 בנות) בגילאי 9-10 שמוגדרים על ידי יועצת בית ספר ומחנכת הכיתה כאלימים פיזית כלפי ילדים אחרים בבית הספר ואשר השתתפו בלפחות 10 קטטות עם ילדים אחרים במהלך השנה האחרונה(ציורים 1-15). וקבוצת ביקורת של 15 ילדים(13 בנים ו – 2 בנות) בני אותו גיל אשר אינם מוגדרים כאלימים פיזית כלפי ילדים אחרים מאותה שכבה בבית הספר(ציורים 16-30).             מטרת עבודה זו היא לבחון האם מבחן ציורים יכול לשמש ככלי לאיתור אלימות פיזית בקרב נערים ונערות בבתי ספר. השערת המחקר היא כי האלימות הפיזית אותם מפגינים הנערים האלימים בבית הספר תשתקף בציוריהם ועל ידי ניתוח הציורים לפי האינידקטורים, שנמצאו מהימנים, יהיה ניתן להבדילם מנערים אחרים שאינם אלימים. חשיבותה של עבודה זו היא בהעלאת המודעות לשימוש בציורים ככלי מהימן ותקף באיתור נערים ונערות אלימים אשר מתקשים בביטוי מילולי מסיבות שונות ונוקטים בהתנהגות תוקפנית כלפי סביבתם.   תוכן עניינים:
                                                                                                                           עמוד מבוא –…
3
1 . רקע
מדעי …
5
            1.1
מבחן ציור דמות אנוש -5
            1.2
נטייה לשימוש באלימות פיזית בציורים –..7
            1.3
אינדיקטורים במבחן דמות אנוש –
8
2 . מדגם המחקר
9
3 . ממצאים –  10
4 . דיון וסיכום .
11
ביבליוגרפיה …
12