ויקטימולוגיה היא ענף בקרימינולוגיה העוסק בקורבנות של פשעים בסיבות להיותם של אנשים מסוימים קורבנות בנטיות, התנהגויות ומעשים הגורמים לאנשים להפוך לקורבנות ובמידת אשמתו האפשרית של הקורבן במעשה הפשע.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9615
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

בס"ד תקציר ויקטימולוגיה, הנקראת גם קורבנות, היא ענף בקרימינולוגיה העוסק בקורבנות של פשעים בסיבות להיותם של אנשים מסוימים קורבנות, בנטיות, התנהגויות ומעשים הגורמים לאנשים להפוך לקורבנות ובמידת אשמתו האפשרית של הקורבן במעשה הפשע. במהלך השנים, הקורבן הפך לחלק אינטגראלי במחקר הקרימינולוגי, הוויקטימולוגיה שמה לה למטרה לעסוק מחד בתחום המחקרי, ומאידך בתחום המעשי – השמעת קולו של הקורבן. נושא הקורבנות תפס תאוצה בשנים האחרונות ושומעים עליו כמעט בכל מהדורת חדשות ובאמצעי התקשורת בכלל,במסגרת העבודה נגדיר מהי קורבנות ומי מעורבים בה.
בקורבנות קיימים שני צדדים הקשורים בקשר הדוק, הצד המתעלל והקורבן, ולכל אחד חלקו שלו בפשע, אין צד שיוצא פטור בלא כלום. בהמשך נביא תיאוריות שונות המסבירות את התופעה למה אנשים מתעללים ואיך אדם תמים הופך להיות קורבן, מהם המיתוסים והסטריאוטיפים הרווחים בחברה והאם הם נכונים?
ממחקרים שונים עולה כי ישנו קשר מובהק בין קורבנות לעבריינות, כמו כן ניתן לראות גורמים המנבאים קורבנות, והשאלה המתבקשת האם קיים קשר בין דימוי העצמי לקורבנות? בכל הניסיון של ההיסטוריה האנושית מנסים לבנות מערכת צדק שתבדוק מה העונש ומה המטרה. את ההיבט החוקי של תופעה זו יש לבחון על רקע מציאות חברתית נתונה, מבנים חברתיים, עמדות חברתיות ותפיסת עולם, רמת מודעות ומיקום טופוגרפי של התופעה בהקשר של יעדים וסדרי עדיפות.
השאלות הן רבות, ובעבודה זו ננסה לתת מספר תשובות והבהרות.
תוכן עניינים:
3 —   מבוא.
4 –.  מהי קורבנות? הגדרות וגישות שונות.
5-8 –  שני צדדים למטבע.
9 –   החיים בשתי פאזות.
10-13 -גורמים המנבאים קורבנות.
14-16 –   קורבנות ילדים.
17-19 ..  המשפחה כמשולש אינצסטי.
20-22 -..  אשמה ובושה.
22-23 –מעגל קורבנות עבריינות.
23-24 –. דימוי עצמי וקורבנות .
24-28 — הקורבן בהליך המשפטי.
29-31 —
ביבליוגרפיה.