העבודה בודקת את הקשר בין חיזוי פשיטת רגל של חברות לבין אחריותו של רו"ח, לעבודה 47 עמודים והיא מורכבת מ 2 חלקים .החלק הראשון כולל ניתוח תיאורטי מבבליאוגרפיה רחבה ובחלק השני חקר מעשי הכולל ניתוחים מעמיקים של תוצאות המדגם . העבודה קיבלה את הציון 96

תקציר העבודה

בעשורים האחרונים היינו עדים למספר רב יחסית של מקרים בהם חברות בעלות גב פיננסי, נקלעו במפתיע לקשיים כלכליים וחלקן אף התמוטט בקול רעש גדול.
במרבית המקרים איש בהנהלות של אותן חברות לא התריע בזמן על סכנת המשבר הממש ובא, למרות שבדו"חות הכספיים שלהן הופיעו  סימני אזהרה מובהקים אשר הצביעו על הקשיים הצפויים, שנתיים עד שלוש לפני שהם פרצו החוצה. (כך היה בקונצרן "כור" ובחברת הבת שלו "תדיראן", כך היה בחברת ההשקעות הגדולה "דנות" שהוקמה על ידי אחד עשר מגדולי אנשי המשק ואחרים).
כשלון החברות הציבוריות, המוחזקות בידי הציבור, הביא חוקרים רבים לדון בסוגיות הכישלון הכלכלי ולפתח מודלים לניבוי פשיטת רגל אשר ישמשו את האנליסטים ורואי החשבון במטרה לחזות כשלון דומה בחברות ציבוריות נוספות ולמניעת פשיטת רגל בהן.
שאלת המחקר שנידונה: האם חוות דעתו של רואה חשבון המבקר, הביאה לחיזוי מוקדם של החשש להנחת קיומו של ה"עסק החי" בחברות ציבוריות?
השערת המחקר:
   1. חוות הדעת אינה מהווה  ערך מוסף למודלים הכלכליים לניבוי פשיטת רגל.    2. חוות הדעת מהווה ערך מוסף למודלים הכלכליים לניבוי פשיטת רגל. בחלקה הראשון של עבודה זו מוצגים מודלים לחיזוי כישלונות כלכליים ופיננסים בחברות שמניותיהן נסחרות בבורסה, באמצעות מידע המופק מהדו"חות הכספיים.
בנוסף, מוצגת אחריותו של רואה חשבון המבקר לחיזוי הכישלון העסקי, לאור פרסום גילוי דעת 58  בדבר "הנחת העסק החי" של לשכת רואה החשבון בישראל .
חלק זה כולל קטעים  ספרותיים נרחבים מבבליאוגרפיה רחבה וכן ניתוח מעמיק ומלומד שלהם.  בחלקה השני של העבודה נבחנו
5 חברות אשר נקלעו למצב של פירוק או כינוס נכסים ו – 50 חברות יציבות. על החברות שנבחרו נבדקה חוות הדעת של רואה חשבון המבקר וכן, חושבו יחסים פיננסים של נתוני החברות מתוך דוחותיהן  הכספיים, על פי  מודל ה- Z- SCORE   של אלטמן, אותו בחרנו ליישם. (המודל הנ"ל נוהג עד עצם הימים הללו, אם כי בוריאציות שונות, כמודל הטוב ביותר).
חלק זה כולל ניתוחים בתוכנת SPSS וכן הסבר מעמיק ומפורט של תוצאות המדגם.
תוכן עניינים
חלק ראשון פרק 1 – מבוא –..5
פרק 2 – רקע ספרותי ..7
2 .1 – עלות פשיטת רגל
2 .2 – חיזוי כשלון עסקי
2 .3 – הצגת המודלים לחיזוי כשלון עסקי         2.3.1 – מודל ביבר (1966)         2.3.2 – מודל  Z –Score ומודל Zeta  של אלטמן         2.3.3 – מודל FITREX (גוגנהיים)         2.3.4 – מודל ברניב         2.3.5 – מודל שכמורוב (1991)         2.3.6 – מודל "הדגלים האדומים" של הרשות לני"ע         2.3.7 – מודל אופק וורקר(1993)
2 .4 – אחריותו של רואה החשבון לחיזוי הכישלון העסקי – גילוי דעת 58 – בחינת           "הנחת העסק -החי" פרק 3 – סיכום החלק התיאורטי ..27
חלק שני פרק 1 – שיטת המחקר 2
פרק 2 – הצגת הנתונים ותוצאות המחקר -.5
פרק 3 – דיון סיכום ומסקנות -9
ביבליוגרפיה –..11
נספחים נספח מס' 1 – היחסים הפיננסים של החברות בהתאם למודל אלטמן נספח מס' 2 – הצגת נתוני תוכנת  SPSS