מושג הילד וטקסטים ספרותיים לילדים- עבודה מסכמת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2802
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

            סביב המודרניות של תופעת הילדות והנעורים, מתקיים ויכוח היסטוריוגרפי. מצד אחד, אריאס ותומכיו טוענים כי ההנחה הבסיסית היא שהילדות היא תופעה היסטורית שהתפתחה עם השנים וטענתם זו אף מוצגת בהתאם להתפתחות המאוחרת של ספרות הילדים (עם הופעתם של הילדים והילדות בחברה). מצד שני, מתנגדי התיזה של אריאס ובניהם אילנה קראוזמן בן- עמוס ושולמית שחר, אשר טוענות כי תפישת הילדות והנעורים הייתה קיימת בימי הבניים ואף קודם לכן וניתן ללמוד על כך מניתוחם של טקסטים שונים (חינוכיים, רפואיים וכדומה).
שתי האסכולות הללו הדנות ביחס לתפישת הילדות והנעורים באופן שונה, אך מסכימות בניהן כי הילדות היא תופעה משתנה ומתפתחת ואף תלוית זמן ומקום. כיום הגישה הרווחת ביותר היא הגישה של מתנגדי אריאס המשתקפת בדבריה של שולמית שחר.
              ההנחה הבסיסית בתזה של פיליפ אריאס, היא שהילדות הינה תופעה היסטורית. על פי אריאס, תקופת הילדות והנעורים לא זכו להכרה בימי הבניים וכי יחסם של ההורים לילדיהם, אם היה קיים כזה, היה קר ומנוכר ומאוחר יותר- יחס משתעשע. אריאס טוען כי עד המאה ה-
1 8 לא היו ילדים באירופה, כלומר, ילדים (כתופעה ביולוגית שלא ניתן להתכחש לה) מגיל צעיר מאוד קיבלו יחס מעמדי נמוך והתנהגו כמבוגרים. החידוש של אריאס הוא העיסוק בתופעת הילדות והנעורים באמצעות הדגמת היעדרותם מיצירות אומנות וספרות. היעדרות זו מלמדת על מקומם של -.