ניתוח הסרט "משפטי נירנברג"

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2682
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מבוא
הקולנוע מהווה מדיום ויזואלי בעל יכולת לעצב את תפיסת הצופים ואת הזיכרון הקולקטיבי של קהלים רבים בעולם. מדיום זה הינו המוני ויכול לשמש כלי יעיל להפצת ידע במרחב, אולם נושא השואה קשה לעיבוד קולנועי עקב מאורעותיו הקשים לעיכול ועקב כך, צופים רבים שאין להם ידע רב על השואה יכולים לפתח מהסרטים תפיסות מוטעות וידע שאינו מהימן בהכרח.
שאלת המחקר: כיצד מתבטאים ייצוגי השואה בסרט משפטי נירנברג (סטנלי קרמר, 1961)?
   נושא עבודתנו מתייחס לסרט "משפטי נירנברג" (סטנלי קרמר, 1961), סרט אמריקאי, אשר משחזר את אחד המשפטים שנערכו בשנת 1948 במסגרת המשפטים לפושעי מלחמה נאציים בנירנברג. הסרט הוקרן עם פרסום פסק הדין במשפט אייכמן ועל רקע משבר ברלין בשנת 1961, אירועים אשר לדבר הבמאי, היו אמורים להשפיע על הצלחתו המסחרית של הסרט (אראל, 2007).
   בסרטו של סטנלי קרמר, ספנסר טרייסי מגלם את השופט האמריקאי דן הייווד, אשר נבחר לשבת בראש חבר השופטים במשפטי נירנברג שנערכו ב-1948, ומטרתם היתה להעמיד לדין את אותם קודקודים גרמנים אשר נחשדו בביצוע זוועות מלחמת העולם השנייה. ברקע המשפט עומדת המלחמה הקרה, ועל הייעוד להשיג צדק בסיטואציה מלאת רגשות.
הסרט מתאר את הריסותיה של גרמניה לאחר המלחמה, כאשר הגרמנים סובלים ממצוקה וממחסור ונתונים למשטר כיבוש צבאי.
   ז'אנר סרטי השואה לרוב נותן "במה" ליהודים להראות את סבלם ולבטא את תחושותיהם הקשות לאור מה שנאלצו לעבור בתקופת השואה. אנו בחרנו דווקא בסרט זה כדיי להציג פן אחר בסרטי השואה (אשר נציג אותו בהמשך העבודה) ולגלות כיצד הסרט יכול לתרום לצופים באשר הם, ולתת להם נקודות למחשבה.
   בעבודתנו, נציג בפרק התיאורטי את ההתייחסות המגוונת למדיום הקולנועי בכלל ולז'אנר סרטי השואה בפרט, תוך התייחסות לסרט שאנו מנתחות בעבודה זו, "משפטי נירנברג".
בסרט מוצגים מספר מקרים ודמויות שונות בעיקר של גרמנים, שעליהם הדגש בסרט, אנו נתייחס אל דמויות אלה בפרק הניתוח בעבודתנו וכן ניעזר בהן לניתוח הייצוגים, על מנת להבין כיצד ייצוגים אלה באים לידי ביטוי בסרט. כמו כן, בפרק הניתוח נציג מספר אלמנטים בסרט ואת התרשמותנו מהסצנות השונות. בפרק האחרון, סיכום ומסקנות, נציג מספר נקודות העולות מן הניתוח והסקירה הספרותית ואת מסקנותנו לגביי ייצוגי השואה בסרט "משפטי נירנברג".