אפליה בעבודה על רקע נטייה מינית

תקציר העבודה

ראשי פרקים
1 .מבוא
2 .שלבי ההתפתחות בהתייחסות לאנשים בעלי נטייה מינית
3 .תנועת המחאה ההומוסקסואלית והמהפכה המינית
4 .הנטייה המינית –  תכונה מולדת או נרכשת ? 5.הומוסקסואליות כזהות
6 .עלייתה ונפילתה של המהפכה המשפטית ההומוסקסואלית 7.הומופוביה
8 .עקרון השוויון 9.  עקרון איסור אפליה בעבודה
1 0.איסור אפליה בעבודה מטעם נטייה מינית בישראל      
1 0.1איסור אפליה מטעם נטייה מינית במסגרת החוק
1 0.2איסור אפליה מטעם נטייה מינית כזכות הלכתית
1 0.3איסור אפליה מטעם נטייה מינית והזכות לפרטיות
1 1פסק דין דנילוביץ
1 2. העדפה מתקנת
1 3. סיכום
1 4. ביבליוגרפיה שאלת מעמדם של הומוסקסואלים ולסביות והיחס אליהם עולה לאחרונה על סדר היום הציבורי חדשות לבקרים. הנושא זוכה לסיקור רחב בתקשורת ומעורר עניין בוויכוחים ציבוריים שונים.  הדבר נובע מתופעת "היציאה מן הארון" ומיזמותיהם של ההומוסקסואלים, כקבוצה המתאמצת ליצור מסגרות תמיכה הדדית, לעצב מחדש את דעת הקהל, ולפעול לקידום זכויותיהם האזרחיות והחוקיות – כל זה כדי להשלים תהליך של התקבלות מלאה בחברה, כאורח חיים חלופי. ניסיון החיים מלמד שההתייחסות לעובדים בעלי נטייה מינית שונה מההתייחסות לעובדים הטרוסקסואלים.  חופש העיסוק של עובדים בעלי נטייה מינית מוגבל או נשלל במקומות עבודה רבים עקב ההתייחסות החברתית אליהם בשל נטייתם המינית .
המציאות מלמדת כי מעבידים הומופובים (מפחדים מאנשים בעלי נטייה מינית), אינם ששים להעסיק עובדים שאינם הטרוסקסואלים , ועובדים הומופובים אינם ששים לעבוד במחיצתם של עובדים כאלה .  זאת , כאשר הם נתפסים בעיני המעביד והעובדים כעברייני מין, או , במקרה הטוב , כחולי נפש.  זכויות משפחתיות של עובדים בעלי נטייה מינית בעבודה , ובמיוחד הטבות שמעניק עובד לבן זוגו של העובד , נשללות או מקוצצות , בדרך כלל , בהשוואה להטבות העומדות לזכות בני זוגם של עובדים אחרים.  מעמדם של עובדים בעלי נטייה מינית נפגע במקרים רבים כגון במערכת החינוך עקב ההשלכה שיכולה להיות לאורח חייהם על התלמידים או החניכים הנתונים להשפעתם.   חופש העיסוק של עובדים בעלי נטייה מינית נשלל במערכת הצבאית והביטחונית , לפחות לגבי מי שמשרתים בצבא הקבע , עקב הטיעון שיש בהם משום סיכון ביטחוני בהיותם חשופים לסחיטה מתוקף אורח החיים שהם מקיימים.  הדיון בתופעת הנטייה המינית ובמיוחד באפלייתם בעבודה של עובדים בעלי נטייה מינית , נוגע לשאלת הזהות המינית של האדם ונגזר ממנה.  פרק 5 דן בנושא זה .
כדי לעמוד על מעמדו של העובד בעל הנטייה המינית בעבודה , יש מקום לבחון , קודם כל , את הגישה החברתית לתופעת ההומוסקסואליות אשר ממנה נגזר מעמדו של העובד בעל הנטייה המינית. בחינה מהיבט זה מלמדת כי החברה שינתה את יחסה לאנשים בעלי נטייה מינית . בפרק 2 העבודה מתמקדת בהצגת השלבים השונים שהתפתחו בקשר להתייחסות לאנשים בעלי נטייה מינית. תנועת המחאה ההומוסקסואלית צמחה על רקע
המהפכה המינית שחלה במאה ה – 20 , נוצר קשר בין תנועת מחאה זו  לתנועה הפמיניסטית שהובילה את המהפכה המינית .
תנועת המחאה ההומוסקסואלית והתנועה הפמיניסטית תרמו ליישום השוויון בעבודה לגבי עובדים בעלי נטייה מינית. פרק  3 מתמקד בנושא זה . לאיסור אפליה בעבודה מטעם נטייה מינית בישראל  יש מקור חוקי בצד מקורות אחרים היכולים לספק עוגן משפטי להגנה על עובדים.  פרק  9  מתמקד בנושא..
לאורך שנים התעלמה שיטת המשפט מקיומם של החד-מיניים, ואף ראתה בהם סוג של סוטים. לא ניכר יישום העקרונות שבהכרזת העצמאות:
הזכות לשוויון, חופש מדת, ללא הבדל מין, שניתן לפרש – אי אפליה על רקע נטייה מינית ואפשרות להינשא. תחילתו של השינוי ביחס המשפט היה בביטולו של האיסור הפלילי מ-1977 "על מעשי מין שלא כדרך הטבע" בתיקון לחוק העונשין מ-1988. קדמו לכך ניסיונות כושלים בגלל לחץ שהופעל ע"י המפלגות הדתיות. ביטול הסעיף נעשה בדיסקרטיות והיה לניצחון החקיקתי הראשון של החד-מיניים.
העבודה דנה בסימני דרך בולטים נוספים לשיפור מעמדם המשפטי של בעלי נטייה מינית .
עבודה זו דנה בתהליכים משפטיים שהשפיעו על מצבה של הקהילה ההומו לסבית ואת מעמדו של העובד בעל הנטייה המינית בעבודה, מעמד הנגזר  מהגישה החברתית כלפי בעלי נטייה מינית  , מהזהות המינית של העובד בעל הנטייה המינית ומיחס מודע ולא מודע של המעביד .  ובנוסף נדון במושג הומופוביה ונבדוק את הפן הפסיכולוגי המשפיע על המעביד ביחסו כלפי עובד בעל נטייה מינית.  לצורך כך העבודה דנה בעקרון השוויון ובעיקרון איסור אפליה. ואת אלו העבודה בוחנת אל מול מבט פסיכולוגי של המעבידים וראייתם הכללית והספציפית את נושא הנטייה המינית . בדיון נעשה שימוש הן בספרים ובמאמרים הנוגעים בדבר והן בעזרת שימוש בפסקי דין שעסקו בנושא.