רמלה והיישוב היהודי החל מהתקופה העות'מאנית עד סוף המנדט הבריטי (1948-1516)+ אכסניית ברסלבסקי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10593
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

פרק 1: הקדמה      עבודתי זו תתמקד ביישוב היהודי ברמלה החל מהתקופה העות'מאנית ועד סיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל (1948-1516). כמו כן העבודה תספר על אכסניית ברסלבסקי ועל ניסוח "פלטפורמת רמלה" באכסניה שם ישבה וועדת הניסוח של מפלגת "פועלי ציון".        פרק 2 יציג את השאלות הבסיסיות עליהם רציתי להתמקד בעבודתי, מטרותיי, שיטות איסוף החומר, המקורות וציפיותיי מהעבודה.
    פרק
3 יתאר את כיבוש הארץ ע"י האימפריה העות'מאנית מהאימפריה הממלוכית, מה שהביא תמורות על היישוב היהודי בארץ תוך התמקדות על עדויות על היישוב היהודי ברמלה.
כדי לחדד את העובדות, יובאו גם עדויות של נוסעים ומטיילים שעברו בעיר והותירו רישומים מרתקים על אופייה ועל אופי היישוב היהודי במקום.
     פרק
4 יתאר את תחילת השלטון הבריטי על ארץ ישראל בכלל ורמלה בפרט. בתקופה זו העדויות על גודל היישוב היהודי היו מדויקות יותר, כשנערך אז (1922) מפקד האוכלוסין הראשון והמהימן ביותר עד אז.
    פרק 5 יוקדש לסיכום הממצאים, העדויות והמפקד שנערכו על היישוב היהודי בעיר רמלה לאורך התקופות אותם סוקרת העבודה.      פרק
6 ייתן תסקיר ע"י ציון תאריכים חשובים לאורך התקופות אותם סוקרת העבודה.
     פרק 7 ייתן רשמים על העיר רמלה דרך תמונות וציורים של עוברי אורח בעיר החל מהעידן העות'מאני וכלה בצילום אוויר מתחילת השלטון הבריטי. כמו כן, תינתן חוות דעת אישית שמבוססת על ניתוח התמונות לאורך התקופות.
     פרק
8   ידבר על אכסניית ברסלבסקי תוך מתן הקדמה על מקים האכסניה דוד ברסלבסקי ואשתו שרה, וצאצאיו  על רב פועלם יוסף ומשה ברסלבסקי. בהמשך הפרק יובאו צילומי אוויר מעניינים של האכסניה מהתקופה הבריטית תוך כדי ניתוח שלהם.
לסיום הפרק, תתואר פעילותם של מפלגת "פועלי ציון" שניסחו באכסניית ברסלבסקי ברמלה את אחת מאבני היסוד בפעילותם שנודעה בשם "פלטפורמת רמלה".
     פרק 9 יעסוק בדיון על נושאי העבודה.
     פרק
1 0 יעסוק בסיכום ומסקנות מהעבודה תוך מתן דגש על תוצאות הממצאים הסופיים.  פרק 2: מבוא
     בעבודתי זו ארצה להתמקד בכמה שאלות בסיסיות:
     – מה היו מאפייני העיר מבחינת הרכב האוכלוסייה והרכב היישוב היהודי בתקופת הכיבוש העות'מאני?
     – מה היו מאפייני חי היום יום בקרב האוכלוסייה היהודית מבחינה תעסוקתית, דתית, רוחנית מתוך עדויות של עולי רגל לעיר והתרשמויותיהם?                            – חשיבותה של העיר רמלה במסגרת האימפריה העות'מאנית וההשלכות של כך על היישוב היהודי?
    -בזמן הכיבוש הבריטי- ההשלכות של כך על היישוב היהודי ברמלה?     – מה ניתן ללמוד על ההתיישבות המוניציפאלית ומאפייני העיר דרך תמונות ותצלומי אוויר של העיר לאורך התקופות, שלא ניתן ללמוד מעדויות המבקרים בעיר?
     – מי היה דוד ברסלבסקי אשר הקים את האכסניה המפורסמת בעיר?
     – ארצה לעמוד על פועלה של אשתו שרה ובניו רבי הפעלים וחוקרי הארץ משה ויוסף.
     – מה ניתן ללמוד על מבנה האכסניה בתקופה הבריטית מתוך מפות של העיר רמלה?
     – איזה תפקיד תפסה האכסניה בתקופה ההיא במארג החיים בעיר?
     – כיצד קשורה אכסניית ברסלבסקי לאחת מאבני הפינה בראשית פועלה של מפלגת "פועלי ציון" שאחד מראשיה היה ראש ממשלתנו הראשון דוד בן גוריון?
     מטרות העבודה יהיו להתמקד בשאלות שהעליתי תוך כדי שימוש בחומר רלוונטי ממקורות רבים ככל האפשר. מעבר לחומר רקע על תקופת הכיבוש העות'מאני והבריטי ארצה להתמקד במאפייני היישוב היהודי ברמלה בתקופות הנ"ל. בכל הנוגע לאכסניית ברסלבסקי ארצה לעמוד על מאפייני האכסניה והתפקיד שהיא תפסה במארג החיים העירוני, ובעיקר לכל הנוגע לכינוס וועדת הניסוח של מפלגת "פועלי ציון" באכסניה.      שיטות איסוף החומר התמקדו בחיפוש חומר רלוונטי בספריות מכללת אשקלון, אוניברסיטת בר אילן, ספריית "יד לבנים" ברמלה והספרייה העירונית ברמלה.
מעבר לחומר התאורטי חיפשתי גם חומר שכולל תמונות וצילומי אוויר המתעדות את העיר רמלה לאורך התקופות. החומר הוויזואלי בא להוסיף נופך נוסף של ניסיון הבנת אופי העיר מעבר לתיאורים התיעודיים, שבאים להשלים תמונה כללית וניסיון להמחיז את חיי העיר בדמיון.
     ציפיותיי מהעבודה כוללות ניסיון לרדת לעומקם של פרטים על אופי חיי הפעילות של היישוב היהודי בתקופה העות'מאנית והבריטית. ארצה להבין את אופי חיי התעסוקה, הדת, התרבות, החינוך וכל חומר רלוונטי אחר שאצליח ללקט מהמקורות והתיעודים של עולי הרגל. בנוסף, ארצה להבין כיצד אופי השלטון ששלט בארץ באותה תקופה השפיע על חיי היישוב היהודי שהיה נתון בכיבוש. לכל הנוגע לאכסניה אני מצפה להבין את המניעים אשר הביאו את מקימי האכסניה לפתוח אותו בעיר רמלה, וכן את התפקיד שהיא תפסה בתקופה ההיא בעיר. כמו כן, אני מצפה לעמוד על התפקיד שהיא תפסה בניסוח אחד מאבני הפינה של מפלגת "פועלי ציון" והעומד בראשה דוד בן גוריון ראש ממשלתנו הראשון. תוכן עניינים
נושא                                                                                                                                           עמוד                                                                                                                                 פרק 1- הקדמה                                                                                                                                 1
פרק 2- מבוא                                                                                                                                    
2 פרק 3- כיבוש הארץ ע"י האימפריה העות'מאנית                                                                         4-3
     3.1- פני הארץ- גיאוגרפיה יישובית והעיר רמלה                                                                    
6 -4
     3.2-  העיר רמלה בתקופה העות'מאנית מפי עדויות עולי רגל                                                13-6
     3.3- העיר רמלה בתקופה העות'מאנית בשלהי המאה ה-19                                               
1 7-13
פרק 4- רמלה בימי הבריטים (1948-1917)                                                                               
1 8-17                                               פרק 5- אומדני האוכלוסייה העירונית ברמלה והיישוב היהודי בפרט החל             משנת 1546 ועד 1936                                                                                                    
1 9-18   פרק 6- סיכום האירועים החשובים בעיר רמלה החל מהתקופה העות'מאנית             ועד כיבוש העיר ע"י צה"ל                                                                                                  
1 9
פרק 7- תמונות מספרות על רמלה מהתקופה העות'מאנית עד השלטון הבריטי                      
5 -19
פרק 8- אכסניית ברסלבסקי בעיר רמלה                                                                                       
2 5
     8.1- דוד ברסלבסקי (1909-1867)                                                                                         26-
5      8.2-  שרה ברסלבסקי (?- 1930)                                                                                                
2 6
     8.3- יוסף ברסלבסקי (1972- 1896)                                                                                      30-26
     8.4- משה ברסלבסקי (1962-1902)                                                                                           
3 0      8.5- אכסניית ברסלבסקי                                                                                                     33-30       8.6- מפלגת "פועלי ציון"                                                                                                    
3 4-33
פרק 9- דיון                                                                                                                                36-35
פרק 10- סיכום ומסקנות                                                                                                               
3 7
פרק 11- ביבליוגרפיה                                                                                                                      38