מערכות מידע

תקציר העבודה

מטלה קבוצתית במודל:
מערכות מידע ותקשורת בארגון 1014
מאי 2009
מבוא
עבודה זו מתמקדת ביישום מערכת ICT מלאה (Information and Communication technology) בארגוןבינוני, בעל מחזור שנתי של 22 מיליון $.
בעבודה זו נגדיר מהי בדיוק מערכת מידע ICT, מהם האיכויות המיוחסות למערכת זו, כיצד היא משתלבת בחיי הארגון, חשיבותתרומתה לחברה גם ברמה התפעולית השגרתית וגם האסטרטגית שאותה היא מספקת ברמת היתרונות העסקיים והתחרותיים לארגון.
נבחן את הדרך בה מערכת המידע תוכל להעניק כלים יקרים אשר יסייעו בידי מנהלים ובעלי החלטות לפתור בעיות באופן אפקטיבי, להחליט החלטות אסטרטגיות וטקטיות בזמן הנכון ובדרך היעלה ביותר ואף יוכלו לחזות מראש מגמות עתידיות בשוק, לייצב ולמצב את החברה מול המתחרים בשוק.
נלמד מהם רכיבי החומרה, התוכנה, הציוד ההיקפי וציוד רשתות התקשורת הדרושים עבור בארגון ומהווים חלק אינטגראלי מעבודתה של מערכת המידע , מהם שיקולים החשובים אשר על הארגון לקחת בחשבון כאשר הוא ניגש לרכוש את רכיבי פלטפורמת החומרה והתוכנה בהתייחסו לכל ההיבטים הקשורים בתצורת המערכת(עלות ,חשיבותו לארגון).
העבודה ללא מקורות תקציר מנהלים בעבודה זאת נסקרו היתרונות העסקיים של הטמעת מערכות CRM (מע' לניהול קשרי לקוחות) ומערכת Supplier Management  וכיצד הן באות לידי ביטוי ברמות הארגוניות השונות, על החשיבות שביישום כאלה מערכות לקידום האסטרטגיה הארגונית והתפעולית לטובת הלקוח .
נותחו בעלי העניין השונים הפנים והחוץ ארגוניים והשיקולים העיקרים בעיניהם של בעלי העניין בנוגע להחלפת מע' המידע במע' שתרומתה תהיה יותר גדולה מהמערכת הנוכחית.
עוד נבחנו דרכי הפעולה האפשריות ברכישת או פיתוח מערכת המידע , היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן בתרומה לארגון.
עוד הוצגו העלויות של המערכת, הן פורטו לעלויות חומרה, תוכנה וציוד היקפי יחד עם זאת ניתנו להם משקל, וציון ביחס לעלות. מנגד הוצגו התועלות המוחשיות והלא מוחשיות שתפיק מערכת המידע .
בסיכום העבודה הוצגו האפשרויות שבהן העלויות והתועלות מושוות אחת לשנייה ומתקבל היחס של העלות לתועלת ובכל יכולה ההנהלה על כדאיותה של אפשרות הטמעתה של מע' המידע.

1 . הקדמה  מהפכת המידע כמו שאנו מכירים החלה בסוף שנות ה 70 עם הופעת מחשבי ענק ששימשו את הצבא האמריקאי ואוניברסיטאות בארה"ב, 1981, עם התרחבות המהפכה החלה תעשיית מחשבי ה PC הראשוןוהמחשבונים לפנות לקהל הביתי דבר שהאיץ את מהפכת המידע למימדים חוצי גבולות ויבשות. מהפכת המידע החלה.
והיום הצורך לידע, לארגון, סדר, אינפורמציה חוצה יבשות על גבי מיליוני סיבים אופטיים מתחת לפני הים, ומקשרת את העולם ל"כפר גלובלי" אחד החולק את המשאבים הללו.    הצורך בניהול הארגון, ניהול משאביו האנושיים והטכנולוגיים, הפיסיים והמופשטים (מחשבות, רעיונות, שביעות רצון) האיצו בחברות לפעול לקידום מע' מידע ICT  (Information communication technologies) המעודדות שימוש בטכנולוגיה, מידע ובתקשורת פנים וחוץ ארגונים המתחדשת בהתמדה לשיפור ביצועים ארגוניים, שימור ושיפור תדמית החברה, שמירה על האסטרטגיה הארגונית, תפעול חטיבות הארגון ותרומת כל חטיבה למטרות הארגון.
את יתרונות יישום המערכת בארגון ניתן לחלק ל3 רמות.
הרמה האסטרטגית.
הרמה הטקטית הרמה התפעולית.
הרמה האסטרטגית (Strategic Planning) הרמה המיועדת להנהלה הבכירה  שבאחריותה להגדיר את המטרייה העסקית-אסטרטגית,את החזון, את תכניות הפעולה של החברה, עקרונות מימונן וסדרי עדיפויות ביניהן.
מערכת המידע שנותנת מענה במישור זה הינה מערכת Executive Information System) EIS) אשר באמצעותה ההנהלה הבכירה תוכל לזהות רמת התחרות בענף, מהן השינויים בסביבה העסקית, גישה לנתונים חיצוניים ותקנות ממשלתיות.
בשל היותה הרמה הגבוהה ביותר מאגדת את הרמה הטקטית והתפעולית ויש לה את ההרשאות לכלל הארגון. החלטותיה מתייחסות לטווח הארוך בהתאם לחזון האסטרטגי של הארגון.
יתרונות יישום ICT ברמה זו:
שיפור יכולת הניהול להנהלה הבכירה.
קבלת החלטות מדויקות על סמך נתונים אמפיריים מרמת ההנהלה.
שקיפות של תפקוד ההנהלה אל מול ביצועיה הפיננסים.       יכולת הפקדת דוחות על חתכים מבוקשים לקביעת המשך האסטרטגיה הארגונית.  שיפור התקשורת בינה לכלל הארגון. קבלת תקנות ממשלתיים ורגולציות הכרחיות.
מזרימה יכולת חדירה אקטיבית לשיפור הארגון שיפור יעילות הארגון.
יכולת דינאמית מהירה בחשיפה לשינויים.