ניהול ידע במערכות חינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2003
מספר מילים 14313
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

מהפיכת התקשוב והמידע  משנה את כללי המשחק. גבולות קורסים: בין עבודה לבית, בין מורה לתלמיד, בין מבוגרים לצעירים, בין יום ללילה, בין ערים, בין יבשות.  הקצב מרתוני, הפיתוח הטכנולוגי מואץ, לא אחת מתיש. מה שנכון  כרגע ישתנה, ככל הנראה, מחר לכל המאוחר. הידע והמידע נמצאים בכל מקום ונגישים כמעט לכל אחד, זהו העידן החדש.
אז מי צריך  בכלל בית-ספר ומורים בתנאים אלו? מה מקומם של המוסדות  והתפקידים הישנים בעידן הידע? יותר ויותר הורים ותלמידים תוהים ומעלים שאלות אלו, גם  בתי הספר והמורים שותפים פעילים בהתחבטות זו.   הם  מנסים לשנות ,להתאים את עצמם לעולם העתיד, ולבשר לסביבה שהם נמצאים על הגל החדש. תסמין למגמה זו ניתן למצוא בפרסומות ובסיסמאות המצהירות ש: "מורה טוב הוא מורה לחיים", "ללמוד במהירות האור" , "עולם ההי- טק של מחר". בתי ספר מקימים קהילות, אתרים אינטראקטיביים, לימודים מרחוק, מאגרי מידע ממחושבים. זה טוב, זה מקדם, אבל  לא מספיק, צריך יותר מזה. יודעי דבר יטענו שנדרש שינוי אמיתי  תפיסתי ומערכתי בצורה ובאופן בו מנהלים את הידע המקצועי-פדגוגי של המורים ושל בתי-הספר כארגונים לומדים. גם נדרש שינוי אמיתי בהוראת המיומנויות  הטכנולוגיות, התפיסתיות, והחברתיות  הנדרשות בעידן הידע.
אך מעבר למילים הנשגבות המצדדות בשינוי  אמיתי, שלבטח רבים שמעו פעמים רבות, עולות שאלות בסיסיות ומעשיות  הקשורות בשינוי המיוחל כמו: מה זה ניהול ידע, מי צריך את זה, אם בכלל? האם תהליך החינוך עצמו אינו תהליך של ניהול ידע? מה אם כך המסר בגישת ניהול הידע החדשה למערכת החינוך? מהו תהליך השינוי אותו בתי הספר צריכים לעבור כדי להצליח לממש גישה זו? מהם הקשיים והבעיות הצפויות וכיצד ניתן להתגבר עליהן? כיצד התרבות הארגונית בבית הספר יכולה לסייע? מהם ההכנות, השלבים והכלים הטכנולוגיים העשויים לתרום להצלחת התהליך ?  כל השאלות הנ"ל גלומות בשאלה המרכזית והעיקרית הבאה בה בעצם אעסוק בעבודתי: מהם המנגנונים ליצירת שינוי תפיסתי ומערכתי באופן בו יש לנהל את הידע המקצועי-פדגוגי של המורים ושל בתי-הספר ?
תוכן  העניינים
תוכן                                                                                                                  עמ'                                                                                  תקציר -.
מבוא. 1
1 . ניהול ידע – מאפיינים והגדרות. 2
1 .1 מהו ידע?. 2
1 .2 הגדרת ניהול ידע. 3
1 .3 ספירלת הידע של נונקה – הגישה המזרחית. 4
1 .4 קניית ידע. 6
2 . ניהול ידע כתהליך שינוי בחינוך. 7
2 .1 הכנסת שינויים וחידושים בחינוך לנוכח מהפכת הידע. 7
2 .1.1 סקירת הספרות בתחום.. 7
2 .1.1.1  הצורך בשינוי — "עידן הידע" (Knowledge Age) 8
2 .1.1.1.1  מיומנויות הנדרשות ב"עידן הידע". 8
2 .1.1.2  הכנסת שינויים בארגון הבית-ספרי 9
2 .1.1.2.1  חידושים ושינויים בארגון 10
2 .1.1.2.2  תהליכי שינוי בארגון 11
2 .1.1.2.3   סוגי שינויים.. 11
2 .1.1.2.4   ייזום שינויים בחינוך ("שינוי יסודי") — מקור היוזמה. 12
2 .1.1.2.5  פיתוח ארגוני 12
3 . ניהול ידע במערכת החינוך. 13
3 .1 השפעת המבנה הארגוני 13
3 .2 קשיים בניהול ידע בבתי הספר. 14
3 .3 הבעיות אותן ניתן לפתור בעזרת ניהול הידע בבתי הספר. 15
3 .4 הצעת תהליך ניהול ידע בבתי הספר. 16
4 .  מע' החינוך כארגון לומד. 16
4 .1  ביה"ס כארגון לומד. 17
4 .1.1   תכונות המעצבות את ביה"ס כארגון לומד. 18
4 .1.2   הדגם של ביה"ס צומח ומתפתח. 19
5.  תרבות ניהול ידע בבתי הספר. 20
6 .  תפקיד המורה בעידן ניהול הידע. 22
7.  כלים טכנולוגיים לניהול ידע. 24
7.1  חבילת תוכנות ה-Office. 24
7.2  פורטל.
5 7.3  בלוגים (Blogs) 26
7.4  כריית נתונים (Data mining ) 26
7.5  סוכנים חכמים (Intelligent Agents) 26
7.6  קהילות ידע. 27
8 .  מחקרים ויוזמות לניהול ידע בתחום החינוך. 28
9.   ביקורת אודות גישת ניהול הידע. 32
1 0. דיון וסיכום.. 33
1 1. המלצות. 36
ביבליוגרפיה. 38
נספח – שאלון: "האם בית הספר שלך נמצא שם?". 42