השפעת חייו של תומאס ג'פרסון בצרפת בשנים 1785-89 על משנתו הפוליטית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5823

תקציר העבודה

"השפעת חייו של תומאס ג'פרסון בצרפת בשנים 1785-89 על משנתו הפוליטית" עבודה סמינריונית מרץ 2009
תוכן העניינים
מבוא
תומאס ג'פרסון התקופה הראשונה של המהפכה הצרפתית 1787-1789
משנתו המדינית של ג'פרסון  השפעת חייו של תומאס ג'פרסון בצרפת בשנים 1785-89 על משנתו הפוליטית דיון וסיכום ביבליוגרפיה   מבוא
כאשר כתב תומאס ג'פרסון בן ה- 33 את המילים "כל בני האדם נבראו שווים", לא עלה על דעתו ועל דעתם של בני דורו לפרשן כפשוטן. הם לא ראו את בני האדם כשווים זה לזה בסגולותיהם הגופניות, בתגובותיהם הרגשיות, בכישוריהם הטכניים והאינטלקטואליים. רמז ברור למה שתומאס ג'פרסון ובני דורו הבינו במושג השוויון מצוי בפסקה הבאה של הצהרת העצמאות – "כי לכולם ניתנו מבוראם זכויות מסוימות שאי אפשר להפקיען. כי עם אלו נמנו החיים, החירות והשאיפה לאושר". בני האדם היו שווים בפני האלוהים. כל אדם נחשב יקר לעצמו ובזכות עצמו. יש לו זכויות שאי אפשר להפקיען, זכויות ששום אדם אחר אינו רשאי להסיג את גבולן. הוא זכאי לפעול למען מטרותיו ואסור להתייחס אליו כמכשיר לקידום המטרות של זולתו. "חירות" היא חלק מהגדרתו של השוויון, לא מושג מנוגד. שוויון בפני האלוהים – שוויון אישי – חשוב דווקא מפני שבני אדם אינם זהים.
ערכיהם השונים, טעמיהם השונים, כישוריהם השונים – יגרמו להם לרצות לנהל חיים שונים בתכלית. שוויון אישי מחייב לכבד את זכותם לנהוג בהתאם לכך, בלי לכפות את ערכי הזולת או את אמות המידה של הזולת.  המהפכה הצרפתית ומלחמת העצמאות האמריקאית מהוות שני סמלים המייצגים עד היום את ניצחון ה"עם" על העריצות. המהפכה הצרפתית שימשה מודל גם לתנועות קומוניסטיות שציינו את ניצחון המוני העם על המלוכה. יחד עם זאת ראוי לציין כי הפעילים המרכזיים בשתי המהפכות לא היו מפשוטי העם אלא דווקא משכבות האליטה והרושם כי מדובר בניצחון עממי הוא מוטעה. בהשוואה בין שתי המהפכות עולה הבדל ברור אחד: המהפכה האמריקאית הביאה שלטון חופשי וליברלי, כלכלה חופשית וחרות לאזרח , בעוד שהמהפכה הצרפתית הביאה בעקבותיה שלטון של טרור , רציחות המוניות, אנרכיה ודיקטטורה.
עבודה זאת עוסקת בהשפעת חייו של תומאס ג'פרסון בצרפת בשנים 1785-89
על משנתו הפוליטית. העבודה סוקרת את חייו של ג'פרסון, את המהפכה הצרפתית ואת השפעת שהותו של תומאס ג'פרסון בצרפת על משנתו הפוליטית.