השפעת רשת התמיכה החברתית על מדדי הצלחת העסק המשפחתי של היזם העולה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9949

תקציר העבודה

השפעת רשת התמיכה החברתית על מדדי הצלחת העסק המשפחתי של היזם העולה סמינריון אוקטובר 2008
תוכן העניינים

1 .מבוא

2 .
סקירת הספרות 
2 .1  עסקים  קטנים מגמות עולמיות ועסקים קטנים תרומתם של עסקים קטנים עסקים קטנים בישראל שיעורי הישרדות נמוכים
2 .2
הצלחה והישרדות לאורך זמן בעסקים קטנים משפחתיים מדידת הצלחה דרך ביצועים מדידת הצלחה בעזרת מטרות ואסטרטגיה מדידת הצלחה דרך מדד צמיחה מדידת הצלחה דרך התייחסות הבעלים להצלחה וכישלון
2 .3
הגורמים המשפיעים על שיעורי ההישרדות הגורמים הפנימיים
2 .4  הקשר בין הצלחה ומאפייני הבעלים של עסק קטן
2 .5  הקשר בין הצלחה לרשת תמיכה  (הון חברתי)
2 .6
קשר בין הצלחה וההשפעה של הסביבה
2 .7  מודלים סיכום סקירת הספרות ובחירת המודל
3 .
שיטת המחקר
4 .
ממצאים 5. דיון וסיכום ביבליוגרפיה נספחים
1 .מבוא
עבודה זו תעסוק בעסקים משפחתיים קטנים ובינוניים שהם יוזמה של מהגרים מחבר העמים.
לפי נתוני המשרד לקליטת עלייה, באו לישראל ממדינות בריה"מ לשעבר, מינואר 1989 ועד סוף 2002,  939,427 עולים. בתוך עשור בנו העולים מבריה"מ לשעבר קהילה פוליטית וחברתית שצמחה מהתארגנויות קהילתיות במישור הבלתי-פורמלי. הקהילה של יוצאי חברה העמים, צמחה משוליות בחברה ובמשק הישראלי ומניכור תרבותי בסביבה הקולטת. לגיבושם הקהילתי של העולים והסתגרותם ברשתות חברתיות ייחודיות, תוך חיזוק זהותם כבני ארץ המוצא ושימור תרבותם, השפעה לא מעטה על יחסים בינם לחברה הקולטת  (זסלבסקי, 2003). התקרבות בין עולים חדשים בקבוצות התואמות את ארצות המקור, שכיחות בקרב עולים ומספקות לעולים חברות, קבוצת התייחסות ותמיכה בזהות חברתית ובערכים. (Furnham, 1988 אצל Anderson,
2 002 ). שבתאי (2001) מציינת כי על רקע פערים תרבותיים, הקהילה האתנית של המהגר הופכת למקור התמיכה העיקרי שלו. המובלעות האתניות נתפסות אמנם בחברה הקולטת כ'גטו תרבותי' המנציח את סטטוס הזרות, אולם הן משמשות מסגרות-מעבר זמניות, התומכות בתהליך הקליטה בחברה החדשה. עבודה זו יוצאת מתוך הבנה על חשיבותו של הון חברתי כמפתח להצלחת העסק המשפחתי הקטן והבינוני במיוחד בקרב עולים( Heilbrunn & Kushnirovich 2006) . בקרב אוכלוסיה זו בעיות חיצוניות להישרדות העסק כגון רשויות , ביורוקרטיה , מקשות במידה רבה על היזם ה"עולה".
במקביל יזם "עולה" מעדיף לפתוח עסק משפחתי , עם הכוונה לציבור העולים בשל העדפה לשפה , תרבות, מנטליות שלתפיסתו יאפשרו לו סביבה שקטה ונוחה לניהול ( Heilbrunn & Kushnirovich
2 006)  .
האם קיים הבדל בקשיים העומדים בפני עסקים משפחתיים מקרב עולים לבין אלה העומדים בפני כלל העסקים הקטנים המשפחתיים ?האם קיימת השפעה של קשרים חברתיים בקרב עולים על הצלחת העסק ?
שאלת המחקר: האם קיים קשר בין רשת התמיכה החברתית על מדדי הצלחת העסק המשפחתי של היזם העולה?
העבודה תכלול מספר חלקים:
רקע תיאורטי תומך להשערות המחקר הכולל רקע על עסקים קטנים בישראל ובעולם והגורמים הקשורים להצלחתם.
פירוט השיטה למחקר (ראיונות מובנים עם בעלי עסקים משפחתיים קטנים, עולים מחבר העמים בעיר בת ים) ממצאי המחקר דיון וסיכום.