סמינריון בנושא: השפעת אנליסטים על מחירי מניות בתקופת משבר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 9485
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

למרות זליגת המשבר העולמי לתחומי ישראל וההתפתחות של מערכות מידע המספקות מידע פיננסי מקוון בזמן אמת, חברות תיווך פיננסי משקיעות משאבים רבים בניתוח מניות ובניסיון לשכנע משקיעים פוטנציאליים שמניות מסוימות הן יותר או פחות אטרקטיביות מאחרות. במוקד פעילות זו, מפרסמים אנליסטים המלצות "קניה", "מכירה" או "החזקה", לגבי מניות שונות. המלצות אלו מבוססות על ניתוחים כלכליים, איסוף מידע מגורמים שונים (כגון: ספקים ומנהלי חברות) ומתן פרשנות לגביו. פרסום ההמלצות נעשה בכדי לפתור בעיות של אסימטריה במידע בין מלווים (משקיעים פוטנציאליים) ללווים (חברות). פעילות כלכלית זו מאתגרת את ההיפותזה בדבר שווקי מידע יעילים שכן, במידה והשווקים הם יעילים, אין ערך כלכלי להמלצות הללו ותיק העוקב אחריהן אינו צפוי להניב תשואה עודפת על השוק.
המחקר הנוכחי נועד בכדי לקבוע האם גם בתקופת המשבר העולמי העכשווי יש ערך למידע שמוסרים אנליסטים, ערך שאמור להיות מגולם בתשואה עודפת של המניות המומלצות על תשואת השוק לנוכח המלצות קניה (ובתשואת חסר לנוכח המלצות מכירה). קביעה זו תיעשה במסגרת שוק המניות הישראלי ובפרט, לגבי חברות גדולות אשר לגביהן, השפעת האנליסטים יותר מוטלת בספק, לאור הטענה כי יש לגביהן פחות אסימטריה במידע. כמו כן, התמקדתי בהשפעה קצרת הטווח של המלצות קניה (buy side) לאור ממצאים המראים  כי השפעת ההמלצות דועכת עם הזמן, ומיעוט באירועי פרסום המלצות מכירה.
בהתאם לממצאים קודמים בנושא הנחקר (ראה סקירת ספרות), שיערתי שלהמלצות הקניה של אנליסטים תהיה השפעה חיובית על מחירי המניות של חברות גדולות אשר נסחרות בבורסה הישראלית גם בתקופת משבר. לאור השערה זו אני מצפה שבממוצע, מניה שניתנה לגביה המלצת קניה, תניב תשואה עודפת חיובית, ביחס לתשואת השוק (תשואת מדד ת"א
5 במקרה זה) ב-7 ימי המסחר שלאחר ההמלצה.
לצורך הניתוח האמפירי, ריכזתי מידע ממספר מקורות, הכולל כ-
5 2 המלצות (אירועים) שניתנו על-ידי 29
אנליסטים שונים לגבי 20 החברות שנסחרו באופן רציף במדד ת"א
5 מתחילת
2 008 ועד מרץ 2009. ניתוח ההמלצות נעשה במסגרת מתודולוגית חקר אירועים (event studies).
תוצאות הניתוח הראו כי בהתאם להשערת המחקר, המלצות קניה לוו בתשואה עודפת חיובית ומובהקת בשיעור של כ-
1 .36% בממוצע לכל המניות, ב"שבוע" שלאחר פרסומן. תוצאות אלו נותרו ללא שינוי (ואף התחזקו במעט) גם לאחר שנלקחה בחשבון האפשרות של תלות בין התצפיות, על ידי הוצאה של ההמלצות החופפות מבחינת חלון הזמן. כמו כן, תוצאות המחקר לא יכולות להיות מוסברות בכך שנדגמו מניות שהן באופן כללי אטרקטיביות יותר מאחרות, מאחר ונדגמו כמעט כל המניות המרכיבות את מדד ת"א
5 .
לסיכום, על המשקיע הפוטנציאלי לנקוט במשנה זהירות אל מול האופטימיות שמגלים האנליסטים לנוכח תקופת משבר. הזהירות נדרשת מאחר והכיוון הכללי של השוק בתקופת משבר הוא למטה, כך שאפילו אם השקעה התואמת את המלצות האנליסטים אכן מניבה בממוצע תשואה עודפת ביחס לשוק, עדיין קיימת סבירות גבוהה שהשקעה זו תגרום בפועל להפסדים.
לעבודה צורף נספח מורחב אשר מפרט את כל ההמלצות שנדגמו ואת מרבית החישובים שבוצעו לצורך ניתוחן (כולל דוגמאות). באמצעותו ניתן לשחזר ביתר קלות את הטכניקה שבאמצעותה בוצע המחקר.
תוכן עניינים
1.       מבוא – –.
עמוד 3
2 .       סקירת ספרות מקצועית – עמוד
4
3 .       השערות ודרכים לבדיקתן (מתודולוגיה)- -.. עמוד 6
4 .       משתנים ונתונים – —
עמוד 8
5.       בדיקה אמפירית (תוצאות) – — עמוד 11
6 .       סיכום ומסקנות – —
עמוד 12
7.       רשימה ביבליוגרפית – ..
עמוד 15
8 .       נספחים – -.עמוד
1 6
           
8 .1  נספח א – ניתוח ההמלצות -. עמוד
1 6