ניתוח ארגון אל קאעדה לפי הגישה האינצטרומנטלית - עבודה סמינריונית, כוללת עיקרי דברים מראיון עם אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו מבקשת להתייחס לארגון אל קאעדה ולניתוחו על פי הגישה האינצרומנטלית. ארגון אל קאעדה הינו ארגון, הדוגל באסטרטגיה של טרור, ג'יהאד ואלימות על מנת להוציא לפועל את האידיאולוגיה האסלאמית-קנאית-דתית שלו במטרה לחולל שינויים פוליטיים-דתיים ברחבי העולם. ביאור מעמיק יותר של אמרות אלו יוסבר בעבודה זו. העבודה תבקש לבחון את הארגון ואת דרכי פעילותו באמצעות הגישה האינצטרומנטלית, המיוצגת בעיקרה בדבריה של מרתה קרנשאו אך לא היא בלבד. הגישה לעיל מבוססת על ההנחה, כי מעשה הטרור מהווה בחירה מכוונת של שחקן פוליטי. הארגון פועל על מנת להשיג ערכים קולקטיביים, שכוללים שינויים רדיקליים במצבים פוליטיים וחברתיים. טרור מפורש כתגובה לתמריץ חיצוני, בעיקר למעשי ממשלות (Crenshaw, 1987, Pp. 13). דיון בעובי הקורה של הגישה ייערך בהמשך.
       שאלת המחקר של העבודה הינה כדלקמן: האם הגישה האינצטרומנטלית, כפי שבאה לידי ביטוי בכתביה של מרתה קרנשאו, יכולה להסביר את ארגון אל קאעדה? השערת המחקר מבקשת לטעון, כי הגישה הנ"ל נוטה להסביר את הארגון בצורה יעילה. קיימים מספר חסרונות בגישה האינצטרומנטלית, כפי שיוסבר במהלך העבודה, אך למרות זאת השערת המחקר מבקשת לאושש את שאלת המחקר.
       מהלך העבודה יתבצע בדרך הבאה: ראשית, ייערך דיון כללי אודות ארגון אל קאעדה ותובאנה דוגמאות לפעולותיו. לאחר מכן תוסבר הגישה האינצטרומנטלית , כשמרתה קרנשאו היא נושאת הדגל העיקרית שלה. בשלב הבא יוסבר, כיצד הגישה הנ"ל מיושמת על ארגון אל קאעדה ומנסה להסבירו, תוך כדי הבאת דוגמאות מוחשיות מדרך התנהלותו של הארגון ומדרכי פעולותיו. בשלב זה יוצגו דבריהם של אישים נוספים, אשר ניתן לשייכם להגותה של קרנשאו אודות הגישה האינצטרומנטלית. לקראת סופה של העבודה תובא ביקורת על הגישה האינצטרומנטלית באמצעות ציון חסרונותיה וקשייה בהסברת מרכיבים שונים בארגון אל קאעדה. העבודה תבקש להציג מענה לקשייה של הגישה, ולנסות להציג פתרונות, שיישבו את יישום קשיי הגישה על הארגון. בפרק הסיום יובא סיכום ומסקנות אודות מידת יעילותה של הגישה האינצטרומנטלית בנסיונה להסביר את ארגון אל קאעדה ודרכי פעילותו.
תוכן העניינים
מבוא –עמ'
3 ארגון אל קאעדה -…עמ'
4 -5
פיגועי אל קאעדה -…עמ'
6 -7
הגישה האינצטרומנטלית עמ'
8 -9
ניתוח ארגון אל קאעדה באמצעות הגישה האינצטרומנטלית עמ'
1 0-13
ביקורת על הגישה האינצטרומנטלית עמ'
1 4-15
סיכום –עמ'
1 6
בבליוגרפיה .עמ'
1 7-18
נספח מס '1: ראיון עם אבי דיכטר ..עמ'
1 9-20