סיכום ומחברת בחינה - מבוא לקרימינולוגיה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6289

תקציר העבודה

סכום פרק 1 – ספר קרימינולוגיה שחור שכיחותה של העבריינות עולה ככל שהחברה מתפתחת.
חברה ראשונית, במצב התהוות – מחויבות הדדית, תחושת איחודיות והשתייכות, נורמות יונקות מהפרטים המווים את הקבוצה – שכיחות נמוכה.
הנורמות הן תולדה חברתית.
מישל ויראלי: המחשבה המשפטית – הפרת הנורמה היא מעשה עברייני והמפר את הנורמה יענש בחומרה.
משהתמסדו הנורמות באמצעות חוקים: העבירה היא מעשה, ניסיון או השתמטות מעשיית מעשה שנענשים עליהם עפ"י חוק.
גידול החברה        התרחקות בין הפרטים       תהליכי הפרדה רבו על תהליכי האיחוד תחושת האיחודיות עם המערכת הנורמטיבית התערערה והעמיקו הרגשת הקיפוח, הלחץ החברתי, הניגודיות ומורת הרוח האינדיבידואלית.
הצמטמצמות גבולות החופש של הפרט      שליטה ביצרים.
הובס: בני אדם שואפים לבטחון והגנה ומוכנים להגביל את מימדי החופש שלהם עבור הריבון (הלוויתן).
כאשר המציאות מפסיקה לספק לו ביטחון הוא מתמרמד נגדה.
הפחד מדריך את האדם לוותר על החופש לו וההגנה שהוא מקבל משחרר אותו מגילויי אלימות כלפיו.
גישות שונות:
א.  אלו הרואים בעבריינות תוצר של גורמים ביולוגיים – גנטיים.
ב.  פשיעה וסטיה קשורות בליקוי מבנה באישיות.
ג.  העבריינות היא תוצר של אקלים חברתי: אלו הנעדרים הישגיות יפנו לפשע כאמצעי לצבירת הון וכח.
ד.  תהליך נלמד על בסיס ההשפעות החברתיות, התרבותיות והכלכליות.
מרטון: הקרימינלוגיה עוסקת בסוגים שונים של התנהגות האדם.
תפיסתנו: הקרימינולוגיה עוסקת במערכת היחסים בין נורמות חברתיות (שהחוק הפלילי הוא חלק מהן). לבין צורות התנהגות.
מרטין: המושג "פושעים" הינו כוללני כיוון שאין להם מכנה משותף המבדיל ביניהם לשאר האוכלוסיה.
רקלס: הפשע הוא תערובת של צורות התנהגות בלתי קשורות זו בזו.
הנטיה המודרנית היא לטפל ב"מערכות התנהגות" נבדלות הגנב המקצועי, המועל, כנופית הנוער הפרת החוק הפלילי (פשיעה) אינה אלא מקרה פרטי של סטייה חברתית.
שיפוט ערכי – מיהו סוטה ומיהו קונפורמי.
הסטיה היא ליקוי, פנייה מדרך הישר, עיוות של ההתנהגות, השפה מעבר להיותה סטייה חברתית = בעיה חברתית.
דורקהיים: ליכוד חברתי, סולידריות וקונפורמיות לכללים חברתיים – משרתים את טובת החברה – תופעה חיובית והסטיה – תופעה אנטי סוציאלית ושלילית.
לא תיתכן חברהת מלוכדת , סולדרית ויחד עם זה סוטה.
בני האדם מחפשים ביטחון וסדר בחסותם של מוסדות החברה.
אנומיה – תיאור ההתפוררות הנורמטיבית של החברה.
כרוכה בשינוי חברתי פתאומי שפוגע במבנה הנורמטיבי היא הדוקה שינויים בתוכה יהיו בני חלוף, כאשר הגדרים הנורמטיביים מתפוררים. הפרטים מתחילים להתנכר לחברתם והחברה עצמה נידונה להתפוררות מארקס, קוזר וזימל דוחים את טענותיו של דירקהיים ומתייחסים בשלילה להסתגלנות וליציבות.
הגל ומרקס:
הגל: מעשיו ומאבקיו של האדם מסייעים לו לגשר על ערכים ומשמעויות בינו לסובב אותו.
מארקס: הרע יוצר את התנועה המניעה את ההסטוריה ע"י יצירת מאבק.
לפיהם הסינתיזה הנוצרת מכוחות נוגדים מוליכה לעתיד טוב יותר כלומר החברה מתפתחת ע"י זעזועים והתגברות על מכשולים.
הסטיה אינה רק דבר מצוי אלא היא הכרח היסטורי.
סארטר:
קיומו של האחר מגביל את החופש ואת התפיסה העצמית של האני ולהיפך.
הקונפורמיות והסולידריות הם אמצעים לדיכוי חברתי.
("הגיהנום הוא הזולת").
יחסיות הסטיה:
סטיה חברתית שונה בזמן ובמקום.
התאבדות מהווה דוגמה טובה ליחסיות  הסטיה.
"הנסגנים" – נסוגו מרצון או מאונס מחוץ למעגל החיים הנורמאלי ודחו הנורמות החברתיות המצוות על סתגלנות והישגיות.
יחסיות הסטיה תלויה ביחסיות הנורמות החברתיות.
החוק הטבעי.
גרופאלו – העבירה הטבעית – נגד צווים חברתיים, אוניברסליות: רצח, גילוי עריות עבריות חברתיות – נקבעו ע"י חברה מסוימת –
ללא מקורות