סמינר- יחסי תרבות וטבע באומנות ובעיצוב- קוף אחרי או לפני בן אדם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11654
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

החוג לעיצוב פנים סמינר יחסי תרבות וטבע באמנות ובעיצוב שם המרצה: עבודה סמינריונית יחסי תרבות וטבע באמנות ובעיצוב קוף אחרי או לפני בן אדם?
מגישה:
תוכן העניינים

2     מבוא                                                                                                    עמ'      3
פרק א' -אנחנו והקופים, דומים או שונים?                                               4
פרק ב' -הניסויים                                                                                          6
 1. -… מטרות הניסויים                                                                       6
2 .  -.. הכרחי ולא הכרחי                                                                     8
3 . -… בעד ונגד הניסויים                                                                     9
4 .  -… ניסויים בבעלי חיים שקידמו את הרפואה המודרנית                   12
פרק ג' -"שלושת ה- R" (עצ"ה) וחלופות לניסויים בבעלי חיים             16
פרק ד' -חוות מזור                                                                                        21
           1. — כללי                                                                                         21
            2. -… אל- על מטיסה קופים                                                                23
            3. הפיקוח על חוות מזור                                                                        
5 פרק ה' -מכון ויצמן                                                                                       27
פרק ו' -האם קיים פיקוח                                                                            30 סיכום                                                                                                              34         נספחים                                                                                                          36
ביבליוגרפיה                                                                                                   47

3   מבוא
בניסויים מדעיים ורפואיים רבים נהוג להשתמש בבעלי חיים, ויש המתנגדים לנוהג זה בטענה שהוא אינו מוסרי.
מה דעתך – האם מותר לנו מהבחינה המוסרית להשתמש בבעלי חיים לצרכינו? קרוב לוודאי שהפילוסוף הגרמני בן המאה ה- 18, עמנואל קאנט (Immanuel Kant), היה משיב בחיוב לשאלה זו. לפי שיטתו, מהציווי המוחלט נגזר שרק יצור תְּבוּני יכול להיות בעל אישיות מוסרית, ורק מי שמסוגל להיות פּוֹעֵל (agent) מוסרי זכאי להתייחסות מוסרית. במילים אחרות, אתה נוהג באופן מוסרי רק כלפי מי שמסוגל להתנהג באופן מוסרי כלפיך. קאנט קבע ככלל מופשט, שיש לראות כל יצור תבוני כבעל ערך פנימי וכתכלית לעצמה: "עיקרון זה, המביע כי האנושות, וכל טבע בעל תבונה בכלל, היא תכלית כשהיא לעצמה […], אינו שאוב מן הניסיון", וכך ניסח את העיקרון המוסרי העליון: "עשה פעולתך כך שהאנושות, הן שבך הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד". ובניסוח אחר של קאנט: " עשה מעשיך רק על-פי אותו הכלל המעשי אשר, בקבלך אותו, תוכל לרצות גם כי יהיה לחוק כללי". לפעולה אליבא דקאנט יש אפוא ערך מוסרי רק כשהיא נעשית לפי עיקרון שהוא מוצדק מנקודת הראות של כל זולת, כל אדם, ולא רק מנקודת הראות שלך עצמך. משתי גרסאות אלה של הציווי המוחלט נובע, בין השאר, כי אין לפגוע בזולת כאשר הוא יצור תבוני. גישתו של קאנט מקובלת על רבים גם כיום, והיא משמשת בסיס להצדקת השימוש בבעלי חיים לצרכינו: רק האדם הוא יצור חושב ובעל תודעה, ואך לו מגיע יחס מוסרי. בהיררכיה של עולם החי, נמצא האדם במקום הראשון, עליון מעל כולם.
במדרגה שמתחתיו נמצאים הקופים, מינים מסוימים מהם מדגימים דמיון מרשים לבני האדם, הן בצורה החיצונית והן בדרכי ההתנהגות. אין פלא שבגני החיות בכל העולם, ההתקהלות הגדולה ביותר מתרחשת על פי רוב סביב כלובי הקופים. בפשטות: אנחנו אוהבים להביט בהם, כי הם מזכירים לנו את עצמנו. אנחנו נהנים לראותם משחקים זה עם זה, שולחים אלינו עיניים נבונות במבט שחודר לנשמה, מחייכים למראה דמותה של קופה המאמצת גור זעיר אל לבה בשתי ידיים אימהיות מלאות דאגה, אנחנו מתפעלים שוב ושוב מהדמיון שלהם אלינו, אחיהם הגדולים והמפותחים.  ולפעמים אנחנו גם מתאכזרים אליהם, כדרכם של בני אדם, מנצלים אותם לצרכינו ומשתמשים בהם בדרכים שבינן ובין הומאניות המרחק הוא רב.
סוגיית הניסויים בבעלי-חיים מעסיקה את החברה הישראלית והכלל עולמית, שנים רבות. גופים שונים משתמשים בבעלי-חיים במחקרים ברפואה, בפסיכולוגיה, בקוסמטיקה ובייצור חומרי ניקוי. מוצרים המיועדים להצלה או לשיפור של חיי האדם נבדקים על בעלי-חיים, ובתוך כך עשוי להיגרם להם כאב. המתנגדים לניסויים בבעלי-חיים מתמקדים בעיקר בכאב ובסבל הנגרם לחיות עקב הניסוי, והמצדדים בניסויים מדגישים את החשיבות המדעית והרפואית של המחקרים האלה.
בעבודה זו נבדוק את שני ההביטים החיובים והשלילים לניסויים בבעלי חיים ובקופים בפרט.
            עבודה זו מוקדשת לכל הקופים במכון ויצמן וחוות מזור שחיים בתת תנאים "לצורך המדע".