ניתוח הסיפור "כריתות"/ דבורה בארון

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2913
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

"כריתות"/ דבורה בארון  סיפורן של הנשים המגורשות תקציר:
דבורה  בארון עסקה בז'אנר הסיפור הקצר ולא כתבה בהתאם למוסכמות הספרותיות של הז'אנר הנובליסטי. בארון הושפעה מ"המהלך החדש" של הכתיבה, אשר אופיין בכתיבה מרוסקת פסבדו תיעודית: ז'אנר "הרשימה", ריאליזם נטול שכלולי שפה, המתאר עולמות פרטיים של גיבורים.  בארון הביטה דרך החלון על המתרחש בעולם וביצירתה ניכרת נקודת המבט הזאת.  "כריתות" הוא סיפורן של הנשים המגורשות, המסופר מעיניה של בת הרב הצעירה. נקודת המבט נשית ואישית, מצומצמת אך מנומקת. הקיפוח של הנשים מוסבר באופן אובייקטיבי דרך מתדיינים אחרים שנעשה עמם צדק. הסיפור "כריתות" פורסם לראשונה בקובץ "פרשיות: סיפורים מקובצים", בשנת 1951 בהוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, (הדפסה שנייה בשנת 1968).
לאחר מכן הודפס מחדש בשנת 1997 בסדרת "קלאסי כיס" של עם עובד, בקובץ "כריתות וסיפורים אחרים" בהוצאת עם עובד. בארון החלה לכתוב בשנות ה-20, היא עסקה בז'אנר הסיפור הקצר ולא כתבה בהתאם למוסכמות הספרותיות של הז'אנר הנובליסטי. בן צבי סער טוענת כי במקום חלוקה מסורתית והתפתחות מוגדרת היא יוצרת שרשרת כמעט מונוטונית של סיטואציות. (בן צבי סער, 1970). בארון הושפעה מ"המהלך החדש" של הכתיבה, אשר אופיין בכתיבה מרוסקת פסבדו תיעודית: ז'אנר "הרשימה", ריאליזם נטול שכלולי שפה, המתאר עולמות פרטיים של גיבורים. בארון הביטה דרך החלון על המתרחש בעולם וביצירתה ניכרת נקודת המבט הזאת. לאה גולדברג טוענת כי העולם של בארון נתון במסגרת שמתוכה האדם מציץ החוצה ומאופיין בתיאורי עומק ובחמימות אובייקטיבית ביחס לכל, יחס המקנה לכתיבתה גוון חדש בספרות העברית. (גולדברג, 1951).
"כריתות" הוא סיפורן של הנשים המגורשות, המסופר מעיניה של בת הרב הצעירה. נקודת המבט נשית ואישית, מצומצמת אך מנומקת. גולדברג מסבירה כי בארון מתארת מכורח התיאור האובייקטיבי, –