פרסומות למוצרי מזון בטלוויזיה והשפעתן על ילדים

תקציר העבודה

פרסומות למוצרי מזון בטלוויזיה והשפעתן על ילדים תוכן עניינים

1 . מבוא עמ' 3
            כללי, שאלת המחקר,            השערת המחקר, שיטת המחקר
2 . תכנון ערוצי הפרסום – עמ' 4
3 . ערוצי הפרסום – פרסומת משודרת – עמ' 5-6
4 . פרסום בטלוויזיה – אמת או שקר? – עמ' 7
5. הפרסום, הילד, ההורה והסביבה עמ' 8-9
            באיזה אופן הפרסום משפיע על הילד?
            האם ההורה/המשפחה יכולים להשפיע?
            ומה תפקיד הסביבה?
6. דיון, מסקנות וסיכום – עמ' 10
8 . רשימה ביבליוגרפית – עמ' 11
9. נספחים עמ' 12
מבוא
ההחלטה לקנות אוכל מושפעת ע"י מספר גורמים, כאשר אחד מהם הוא הפרסומות.
עשרות אלפי פרסומות משודרות בטלוויזיה מידי שנה. רוב הפרסומות מקדמות סוגי אוכל ומשקאות בעלי אחוזי שומן גבוהים, ואחוזי סוכר או מלח גבוהים – בקיצור, ג'אנק פוד.
הפרסומות השונות מפורסמות בתוכניות טלוויזיה, באולמות הקולנוע, בעיתונים, במגזינים, ברשת האינטרנט ועוד והן מהוות מקור מידע עיקרי לגבי מוצרי המזון השונים.
למרות התקדמות הטכנולוגיה, הטלוויזיה עדיין מהווה אחד המקורות הכי חזקים של התקשורת.
בעבודה זו נתמקד בעיקר בילדים הצעירים שצופים זמן רב בתוכניות טלוויזיה המשלבות בתוכן, לרוב, פרסומות לסוגי האוכל והמשקה השונים. ילדים ונוער מהווים חלק נכבד משוק הצרכנים וכח הצריכה ולכן הם אחד מקהלי המטרה החשובים ביותר. החברות המפרסמות מבינות שהילדים של היום יהיו צרכני המחר ולכן מייעדות את הפרסומות לילדים, ע"י התאמת הפרסומת לציפיותיהם ולסביבת הילדים, ובכך מצפות לגרום להם לקנות מכספם או לדרוש מהוריהם לקנות עבורם את המוצרים המפורסמים.
הילדים תמימים, נשבים וקונים והחברות המפרסמות מנצלות זאת…
הסיבה לבחירת נושא זה וההתמקדות בילדים קטנים היא כי אני רואה את ההשפעה שיש לטלוויזיה על בני בן ה- 4 ואפילו עלי כבוגרת. לרוב, זה מסתיים בקנייה וניסוי של פריט המזון המפורסם. אם ביוזמתי ואם בשל דרישת בני.
הדוגמא הטובה ביותר היא שאצלי ה"פרה" כבר מזמן במקרר…
לאור כל אלה עולה שאלת המחקר…
האם פרסומות הטלוויזיה בנושא מזון אכן משפיעות על העדפות הצריכה /הרגלי האכילה של הילדים?
משאלת המחקר ניתן להבין כי המשתנה הבלתי תלוי הוא פרסומות הטלוויזיה והמשתנה התלוי הוא העדפות הצריכה/הרגלי האכילה של הילדים.
השערת המחקר שלי היא כי ישנו קשר סיבתי ברור בין פרסומות הטלוויזיה לבין בחירות האוכל שהילדים עושים והתנהגויות האכילה שלהם, כלומר ילדים יעדיפו ויבקשו לצרוך יותר מוצרי מזון שהם ראו בפרסומות בטלוויזיה מה שמוביל להרגלי אכילה.
שיטת המחקר היא סקירה ספרותית של מספר מאמרים מחקריים שפורסמו בשנים האחרונות ועוסקים בנושא. כמו כן, הוספתי מידע מחומר הלימוד ומידע שהוצאתי מתוך האינטרנט.