אי שוויון בחלוקת ההכנסות במשק הישראלי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6561

תקציר העבודה

אי שוויון בחלוקת הכנסות סמינריון ינואר
2 007
תוכן העניינים
תקציר העבודה                                                                                               2
מבוא
א.
רקע                                                                                                           3             ב.
הגדרות ומונחים                                                                                          4
סקירת מאמרים                                                                                                               א."על עוני, עבודה ומה שבניהם", הרבעון לכלכלה(דצמבר 2001)                         5                         ב. "דינאמיקה סוציו-כלכלית של רשויות מקומיות", הרבעון לכלכלה(דצמבר 2001) 8
           ג. "עוני מתמשך בישראל:תוצאות ראשונות מהקובץ המזווג של מפקדי                                האוכלוסין והדיור1983 ו-1995", הרבעון לכלכלה(דצמבר 2000)                      11                               ד. "העוני בקרב ילדים בישראל
1 995-1982", הרבעון לכלכלה(דצמבר 2000)       12
4 .  סקירת מציאות האי שוויון בישראל לשנים  2004/5                                              15
5.  "אי שיווויון ביישובי ישראל" – המחקר                                                               א. המחקר האמפירי                                                                                        18
ב. מתודולוגיה                                                                                                19
ג. תוצאות + מסקנות                                                                                      20
6 .  סיכום ומסקנות                                                                                                23 7.  ביבליוגרפיה                                                                                                   
5
8 .  נספחים                                                                                                          26

1 . תקציר תופעת אי השוויון בחלוקת ההכנסות היא תופעה ברורה וקיימת בעולם כולו ובישראל בפרט. תופעה זו בכלליות, מתארת מצב בו העשירים מתעשרים והעניים נהיים עניים יותר.
מגמת התרחבות אי השוויון בחלוקת ההכנסות הינה בעיה מרכזית בסדר היום של החברה הישראלית , לתופעה זה השלכות רבות בהיבט הכלכלי והן החברתי. השלכה ישירה ומדוברת של מגמה זו היא נושא התרחבות העוני, נושא זה מעלה שאלות רבות, כגון – מה גורם לאנשים להיות עניים , מה מאפיין את הציבוריים היותר עניים , איך משפיעות קצבאות ביטוח לאומי – מסייעות לעניים או מקבעות את העוני ? בעבודה זו , נסקור ונביא ממצאים ממספר מאמרים החוקרים את נושא אי השוויון והעוני המתארים את התופעה על היבטיה השונים.
נרחיב ונסביר על תופעת אי השוויון בחלוקת ההכנסות ונביא נתונים המתארים את המצב האקטואלי של המשק הישראלי מתוך "דוח העוני" 2004/5.
בנוסף, בעבודה זו נביא מחקר אמפירי הבא כדי למצוא קשרים בין נתונים סוציו-כלכליים לבין רמת שכר, וננסה לסתור או להצדיק את  הממצאים שמחקרי העבר מצאו.
המחקר האמפירי יערך על בסיס נתונים מתוך מפקד האוכלוסין והדיור 1995.
נשתמש בהרצת רגרסיות בכדי לנסות למצוא קשרים מובהקים בין רמת השכר הממוצעת לרשות מקומית מסוימת (המשתנה המוסבר), לבין מדדים סוציו-כלכליים שונים ליישוב (משתנים מסבירים)