גורמי ההנעה והמוטיבציה בקורסי הגיור בצה"ל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תקציר – גורמי ההנעה והמוטיבציה בקורסי הגיור בצה"ל מנתונים דמוגרפיים עולה שתהליכי ההתבוללות במדינות בעולם מתגברים, ומספרם של היהודים בעולם הולך ומתמעט. נפילת ברית-המועצות הביאה לעלייה המונית, ובתוכה על-פי ההערכות, כ-300,000 עולים שאינם יהודים. בעיתון "הצופה" נכתב כי ד"ר חנין, מהמחלקה למדע המדינה ומרכז רפפורט באוניברסיטת בר-אילן חשף בכנס של מרכז רפפורט כי כ-80% מילדי העולים החדשים ממדינות ברית-המועצות לשעבר שעלו לישראל מאז שנת 2000 אינם יהודים על-פי ההלכה.
על רקע תהליך זה ותהליכים נוספים, ניצבת החברה היהודית בישראל לפני אתגר ההתבוללות הישראלית, שמשמעותה המעשית היא טמיעתם של לא יהודים בתוך חברת הרוב היהודי. קרי, הגיור הינו בגדר שאלה קיומית למדינת ישראל.
קורס "נתיב" הינו פרויקט משותף לחיל החינוך והנוער ולמכון ללימודי היהדות ומהווה  קורס לזהות יהודית-ציונית, המעניק הזדמנות לחיילים עולים להעמיק ולהעשיר את ידיעותיהם על תרבות ומורשת ישראל, כאמצעי שיסייע בהשתלבותם המיטבית בצבא ובחברה.  מטרת הקורס היא העמקת והעשרת החיילים בנושאי ציונות, תרבות ומורשת ישראל, במטרה לסייע בהשתלבותם הטובה בצבא ובחברה הישראלית.
כמו כן, הידע ביהדות המוקנה בקורס מסייע לחיילים שמעוניינים לעמוד מול בית דין רבני ולהתגייר. צה"ל כצבא העם –  רואה גם הוא (כארגון וכפרטים) חשיבות בחיברות העולים, ובתקופה זו גם את גיורם, כמשימה לאומית בעלת חשיבות מרובה ולפיכך משקיע ממשאביו למשימה זו, כמו גם מבצע אסטרטגיה לאומית הלכה למעשה.
בעבודה זו אבחן את קורס הגיור – "נתיב" המתקיים בצה"ל, המתבצע בשיתוף מהותי של הסוכנות היהודית המהווה שחקן ראשי בתחום קליטת העלייה והגיור בישראל, תוך עמידה על מניעיו של צה"ל כארגון צבאי לעיסוק בהליך הגיור ומניעיהם של אוכלוסיית העולים החדשים בצה"ל לבצע קורס גיור במהלך שירותם הצבאי.
תוכן העניינים
מבוא -2
שאלות המחקר והשערות המחקר –4
רקע כללי – חקיקה בישראל בהקשרי הגיור –.5
קורס הגיור בצה"ל – קורס "נתיב" -…7
הנשירה מתהליך הגיור בצה"ל 10 פרק תיאורטי – מוטיבציה והנעה –11
פרק יישומי – גורמי ההנעה של צה"ל לביצוע קורס "נתיב" וגורמי ההנעה  של חיילים עולים להשתלבות בקורסי הגיור במהלך שירותם הצבאי -.16
סיכום -21
נספח א' – תהליך הגיור –23
נספח ב' .
5 ביבליוגרפיה –28