הפרעות נפשיות וההיבט המשפטי

תקציר העבודה

לפני שנתחיל לעסוק בהפרעות נפשיות עלינו להבדיל בין הפרעה נפשית למחלת נפש. הפרעת נפש הנה פסיכוזה אשר הגדרתה היא תסביך חולני בנפש באדם, הפרעה בנפש, מצב רוח שלילי ובלתי רצוי התוקף את האדם בתקופה מסוימת.
מתן הגדרה מדויקת למחלת נפש הנה משימה קשה ואף כמעט בלתי אפשרית, לרוב מגדירים את מחלה זו באמצעות סכיזופרניה- שסעת, מחלת רוח המתבטאת בפיצול אישיות, תעתועי דמיונות בדיכאון רב ובאובדן ההבחנה בין מציאות לדמיון. (אבן שושן, 1977).
            נוירוזה- הנוירוזות הינן הפרעות נפשיות נפוצות, ללא בסיס אורגני ידוע. בנוירוטיים מוצאים הפרזה בתכונות ובדרכי התנהגות וכן ערבוב התחומים של מציאות ודמיון.
            פסיכופט הגדרתו היא- אדם בלתי חברותי, אגרסיבי ואמפולסיבי מאוד תחושת האשם אצלו היא מועטה או שאיננה קיימת כלל. הוא אינו מסוגל למצוא קשרים ממושכים של חיבה עם אנשים אחרים. הפסיכופט הוא טיפוס שאינו מחזיק מעמד במצבי מתח, שואף להנאה מיידית ואינו מסוגל לדחות הנאה. הוא אינו מסוגל לחיות בחברה מסודרת סובל מחוקי החברה הקיימים ורואה בחברה כהפרעה.             אנו רואים כי הבריא בנפשו הוא זה היכול להסתגל לכל מצב סביר, המצליח בחברה, המסוגל להתאקלם בקבוצה ולהיות שבע רצון ומאושר מהכלל, כך שגם הכלל יהיה מרוצה ממנו ויקבלהו. עוד רואים כי האדם מוכרח לקבל על עצמו את סולם ערכי החברה אליה הוא משתייך ואת דפוסי ההתנהגות המוטלים עליו מטעמה. לפי כך האדם הלוקה בנפשו עד כדי שאינו מסוגל להבחין בין טוב לרע ולא יכול לעמוד במצבי לחץ ובתפקידים שבהם החברה רואה אותו כמחויב לעשותם ככלל האזרחים, אינו מצליח להגיע להתגשמות העצמית וההצלחה.
אדם זה לא רואה את עצמו כחלק אינטגראלי מהחברה ומחוקיה ובכך מוצא את עצמו כמורד בחברה עד כדי סיווגו על ידה כסוטה.               יש לציין כי כל מחלות הנפש הן הפרעות אך לא כל ההפרעות הן מחלות. כאשר משתמשים בביטוי הפרעה נפשית לרוב הכוונה מחלת נפש כגון סכיזופרניה או דיכאון קליני. (דרעין 1987).
ראשי פרקים מבוא                                                                          
3                                                                                פרק 1. סוגי הפרעות נפשיות.                                      4- 6
1 .1-             סוגי הפרעות נפשיות.                    
4
1 .2-             סכיזופרניה בהיבט עברייני.           5
1 .3-             נוירוזה כפייתית.                            6
פרק 2. ההיבט המשפטי.                                             7- 9
2 .1- אחריות הפלילית                                                 7
2 .2- ההיבט המוסרי בענישת חולי נפש.                      8
סיכום.                                                                         10 רשימת מקורות.                                                         
1 1- 12