עבודת גמר

תקציר העבודה

שם המחקר הקשר בין איכות שירות  נתפסת ומחיר נתפס לבין נאמנות.

1 .2   The correlation between perceived service quality Perceived Price and Loyalty                                        
2 .   מבוא

2 .1 הצגת הבעיה
2 .1.2 הבעיה בארגון אחד מענפי התיירות אשר התפתחו בארץ בעשור האחרון הוא ענף האירוח הכפרי או הצימרים. ענף זה התפתח לצד בתי המלון והוא מציע נופש לזוגות או משפחות המבקשות נופש מסוג שונה מזה המוצע בבתי המלון. עם התפתחות הענף הצטרפו אליו גם הקיבוצים אשר היו זקוקים לענפי הכנסה נוספים. כיום לרוב הקיבוצים ישנם ענפי אירוח (או צימרים). עם זאת, ריבוי חדרי האירוח (בעיקר בצפון) בקיבוצים ובמקומות פרטיים, העמידו את הקיבוצים בפני תחרות המחייבת אותם להציע סטנדרטים גבוהים שיצרו להם יתרון תחרותי מול מתחריהם.
בנוסף, ענף האירוח בצפון מתמודד מאז שנת 2000 עם קשיים רבים הנובעים מהרגישות הגבוהה של האזור למצב הביטחוני ומהירידה בתיירות. האינתיפאדה, המתח בגבול לבנון ומלחמת לבנון השנייה, הם רק חלק מהדוגמאות המשפיעות על תנועת התיירות בצפון ועל הכנסותיהם של העוסקים בענפי התיירות באזור. קיבוץ מרון בגבול הצפון, מפעיל מזה מספר שנים אירוח כפרי. המתקן כולל 24 חדרי אירוח לזוגות ומשפחות ווילה בת שבעה חדרים המתאימה לעד 21 איש. על מנת להרחיב את הכנסות ענף האירוח בקיבוץ, פועלת במקום גם מסעדה המציעה ארוחות, מעבר לאורחי הצימרים, גם לקבוצות המטיילות באזור. בנוסף, הוקמו לאחרונה אולמות אירועים המשמשים לימי עיון, סמינרים וימי כיף.  המחזור של ענף האירוח בקיבוץ הוא כשישה מליון ₪ לשנה. כמו כל שאר אתרי התיירות בצפון, סבל גם ענף האירוח בקבוץ מרון בשנה האחרונה מירידה במספר המבקרים, בעיקר על רקע המלחמה בעזה, ומהתחרות הקשה השוררת בענף זה באזור הצפון.
למעשה מאז המלחמה, מתקשה הענף בקיבוץ להתאושש והתפוסה בו ברוב חודשי השנה אינה מלאה.
2 .1.2  הבעיה העסקית בשנתיים האחרונות חלה ירידה בהכנסות ענף האירוח בקיבוץ בשיעור של 30%. חלק מהירידה נובעת משיתוק הענף במהלך מלחמת לבנון (יולי- אוגוסט 2006) והמלחמה בעזה,  אולם חלקה נובע מהתחרות הקשה בענף איתו מתמודד ענף האירוח בקיבוץ, שכתוצאה ממנו מסתמנת ירידה של כ- 10% במספר הלינות בחדרי האירוח בקיבוץ בשנת 2007 לעומת שנת 2006 (ללא חודשים יולי- אוגוסט).
2 .2  שאלת המחקר
2 .3  מטרות המחקר
2 .3.1  מטרות אקדמיות שאלות המחקר האם קיים קשר בין איכות השרות הנתפסת לבין נאמנות לקוחות?
האם קיים קשר בין המחיר הנתפס לבין נאמנות לקוחות?
האם קיים קשר בין איכות נתפסת לבין מחיר?
המחקר ינסה להרחיב את הידע בתחום הרלוונטי לשאלות המחקר בנשוא שרות, איכות שרות, מחיר ונאמנות לקוחות.
2 .3.2  חשיבות המחקר- מטרות יישומיות במידה וימצא קשר בין המשתנים ניתן יהיה להסיק לגבי השפעת איכות השרות על נאמנות לקוחות ענף האירוח ולהצביע על נקודות התורפה בשרות הפועות באיכות השרות ובנאמנות הלקוחות. כמו כן ניתן יהיה להצביע על משקלו של המחיר בתפיסת איכות השרות של הלקוחות ובנאמנותם.  במידה ולא ימצא קשר ניתן יהיה לחסוך משאבים לקיבוץ ולמנוע השקעה בגורמים שאינם רלוונטיים לבחינת הבעיה העסקית הנחקרת.

2 .4  סקירת ספרות סקירת הספרות תעסוק בנשואים הרלוונטיים לשאלות המחקר: תפיסת איכות השרות, נאמנות לקוחות ומחיר.