הדרכה כחלק מפיתוח צוות בחברת סיעוד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו נבחן את חשיבותה של ההדרכה כחלק מפתוח צוות בארגונים ונביא מהספרות העדכנית על חשיבותה ומרכיביה של ההדרכה בעבודה הסוציאלית. נבחן את התפתחותה של ההדרכה , את נרכיביה השונים ואת שלביה . לאחר מכן נמליץ על שילוב ההדרכה בחברת סיעוד  נציג את חשיבות בהדרכה בארגון זה באופן ייחודי ונציג  תוכנית להקמת מערך הדרכה בארגון.
חלק א' – הדרכה כחלק מפתוח צוות חשיבות הטפול בעבודת צוותים בארגון גדלה לאור השינויים המתרחשים בסביבה העסקית, במערכת הערכים ובהשלכות לגבי ההתנהגות הניהולית ארגונית.
סביבת העבודה הופכת מורכבת יותר ויותר ומחייבת התמחות צרה יותר. כתוצאה מכך נדרשת תקשורת בין אישית, הדרכה, ומאמץ קבוצתי בכדי להתמודד עם סביבה זו (אילון, 1989).
תפקידו של מנהל הצוות הנו לפתח תהליכים אשר מגבירים את שתוף הפעולה בין חברי הצוות ומאפשרים ניצול סך הפוטנציאל האישי והמקצועי הקיים בו (אילון, 1989). בכל קבוצת עובדים העושים את אותה העבודה יהיו הבדלים בצרכים האישיים, וצרכים אלה מושפעים מהבדלים בכישרון טבעי או בניסיון הקודם (בר קול, 1981). בכדי לענות על הבדלים אלה כך שיתרמו לצוות יש לפתח מערך הדרכה מתאים. הדרכה הינה בעלת שני מוקדים:-
חלק ב' – הדרכה בעבודה סוציאלית- ההדרכה בע"ס הינה חווית למידה אקטיבית תוך כדי עבודה המושפעת מיחסי גומלין בין המדריך למודרך המתרחשת במסגרת סוכנות אשר לה מטרות ומדיניות מוגדרים. להדרכה בע"ס נועד מקום מרכזי בהכשרה למקצוע ובפיתוח הזהות המקצועית של העו"ס  (Ekstein & Wallerstein, 1972; Kadushin, 1992; Robinson, 1978; Burns, 1965).  תהליך ההכשרה הנדרש כדי לגבש את זהותו המקצועית של ע"וס  מושתת על למידה אקדמאית ועל הכשרה בשדה. הלמידה האקדמית מאפשרת רכישת ידע תיאורטי גיבוש עמדות וערכים מקצועיים. הלמידה בשדה מאפשרת את תרגום התיאוריה לעשייה  באמצעות התנסות בע"ס מעשית (Kadushin, 1992; Robinson, 1972).
הלמידה בשדה מתחילה כבר בתקופת הלימודים והיא מלווה בהדרכה אינטנסיבית הכוללת תהליך של גיבוש זהות מקצועית. המודרך, גם לאחר סיום לימודיו והפיכתו לעו"ס ימשיך לקבל הדרכה ולפתח את זהותו המקצועית (גנדלמן, 1998). חלק ג'- שלוב ההדרכה בחברת סיעוד (פרטיה מופיעים בעבודה):
            1. חברת .. הינה חברת פרטית המספקת שירותי רווחה ובריאות לקבוצות אוכלוסייה שונות שהעיקרית שבהן היא  אוכלוסיית הקשישים הזכאים לקבלת מטפלת מטעם חוק סיעוד (אוכלוסיות נוספות הן משפחות מצוקה, ילדים בסיכון, מבוגרים נזקקים שלא זכאים לחוק סיעוד וכן חולי נפש, מפגרים וחולים) . "נתן" היא חברה ארצית אשר סניפיה מורכבים מ- 2  עד 5 אנשים בכל סניף כאשר מרבית העובדים בסניפים השונים הם עו"סים ומקצתם אקדמאים במקצועות שונים, לא טיפוליים. כן, עובדים ב"נתן" מאות עובדים סמך- מקצועיים  המטפלים בלקוחות השונים.
ההדרכה הקיימת, היא הדרכה טכנית בלבד הניתנת בתחילת העבודה ומקיפה את תחומי התפקיד השונים. לאחר השבועיים הראשונים לעבודה לא ניתנת כלל הדרכה אישית או קבוצתית לעו"ס אך  ניתנת עצה מקצועית לפי דרישה.
ניתן לומר –
תוכן עניינים – מבוא                                                                                        1
חלק א' – הדרכה כחלק מפיתוח צוות                                        1-3
חלק ב' – הדרכה בעבודה סוציאלית                                         3-8
חלק ג' – שילוב ההדרכה בחברת 'נתן'                                      8-10 סיכום                                                                                      10 ביבליוגרפיה                                                                             11-12