כניסתן של חברות רב-לאומיות למדינות זרות בעלות תרבות שונה ,

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תוכן עניינים:

1 .    מבוא _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ __ _ _ _ _ _ __  __ _ _ _ _  _ _ _ _ _ עמוד 3-4

2 .   אופני חדירה /דפוסי פעולה עסקיים של חברות רב-לאומיות אסטרטגיה של דפוסי פעולה עסקיים (יבוא-יצוא, חליפין הדדיים, השקעה זרה ישירה, שותפויות אסטרטגיות בינלאומיות, השקעות פורטפוליו). _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _  עמוד 5-7

3 .   תרבות מה היא תרבות, מאפיינים תרבותיים על פי ארבעת ארבעת הממדים של  Hofstede.
התרבות כגורם משפיע על כניסה לפעילות זרה.  _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ __ _ _ _ _עמוד  8-9

4 .   התרבות כגורם משפיע על דפוסי הפעילות העסקית בחברות רב-לאומיות כיצד הבדלי התרבות בין הארץ המארחת והחברה הרב- לאומית משפיעים על אופני החדירה. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 10 התמקדות במיזם משותף _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _עמוד 11-12              5.   דיון ומסקנות _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ עמוד 13-14

6 .   ביבליוגרפיה _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ עמוד 15-17
מבוא:
אמריקאי קנדי ומקסיקני קיבלו קופסת משחק.
הילד האמריקאי אמר בואו נתחיל לשחק ונלמד את הכללים תוך כדי משחק, הילד המקסיקני אמר קודם כל בואו נלמד את החוקים והכללים ואז נוכל לשחק, הילד הקנדי הציע לשלב: לקרוא את ההוראות מהר ולאחר מכן להתחיל לשחק.
הילדים לא שיחקו מכיוון שלא הצליחו להגיע להסכמה כיצד לעשות זאת .
סגנון החשיבה והשוואתו בין שלוש התרבויות בצפון אמריקה: הקנדית, האמריקאית והתרבות המקסיקנית, מראה שסגנון החשיבה האמריקאי מושפע מהחשיבה המדעית-לקבל החלטות בהתבסס על עובדות, המקסיקנים מעריכים חשיבה דדוקטיבית הם מקבלים החלטות על סמך תיאוריות וקשר בין מושגים מופשטים והקנדים משלבים את שתי צורות החשיבה הדדוקטיבית והאינדוקטיבית, הם יבחנו את כל המושגים והתיאוריות מאחורי הרעיון העסקי אך באותו זמן הם ירדו לפרטי פרטים. עכשיו דמיינו שאתם בסיטואציה עסקית שבה אתם רוצים שיתוף פעולה עם פרטנר קנדי, מקסיקני או אמריקאי. תוכן השיחה ואופן הצגת החומר בה תנקטו צריך להיות שונה עם כל אחד משותפים אלה בכדי ליצור תקשורת אשר תשיג את המטרה העסקית, כאשר השוני מגיע משוני תרבותי והשלכותיו על אופני החשיבה. (kandgan, 2007).
מהירות השפעתה של הגלובליזציה על ארגונים עסקיים בשני העשורים האחרונים, דחפה מספר גדול של חברות לפתח אסטרטגיות חדירה והרחבה, לשווקים שמעבר לארצות האם. אותם שווקים דינאמיים שהתגלו ברחבי העולם כגון: אסיה, אמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אירופה ויפן, מהווים גורמי משיכה לחברות גדולות כקטנות מסביב לעולם, (Hofstede, 1983), טוען כי ההבדלים הלאומיים והאזוריים לא נעלמים, אלא אותם ההבדלים הופכים להיות הבעיות הקריטיות בניהול חברות רב-לאומיות. החברות הרב-לאומיות, מעצם הגדרתם פועלים באזורים שונים של העולם, במדינות ותרבויות שונות, ברגע שחברה כלשהי, מחליטה לחדור או להתרחב לשווקים זרים, היא חייבת לקבוע את אופן הפעילות במדינות אלה. (mayrhofer, 2004).
תהליכי קבלת החלטות בחברה הרב-לאומית אינם אחידים, ומושפעים ממרכיבים רבים: מבנה הארגון, כמות ומגוון המוצרים בארגון, פריסה גיאוגרפית, מאפייני הסביבה ועוד. החלטה נכונה על דפוסי פעילות עסקית יקנו לחברה יתרון תחרותי גדול, לעומת החלטה שגויה שיכולה להוביל ל"טביעתה של הספינה" או "להחמצתה של הספינה", מאחר וקשה לשנות דפוסי פעולה לאחר חתימת חוזים, או התחייבויות ארוכות טווח שניתנו. (kandgan, 2007).
אחד המרכיבים החשובים והמשפיעים על כל מהלכי החברה ועל אופן קבלת ההחלטות בפרט, היא התרבות. לתרבות נודעת השפעה על היבטים ניהוליים ואחרים הנוגעים לחברה הרב-לאומית ולתהליך קבלת ההחלטות. התרבות משפיעה על החזון והאסטרטגיה של הארגון במדינת האם, ומאידך, התרבות בארץ המארחת, משפיעה על דרכי הניהול, קבלת ההחלטות ודפוסי הפעולה של  אותה חברה רב-לאומית המבקשת ליצור לעצמה מעמד קבע.
אחת השאלות המרכזיות ביחס לקבלת החלטות בחברה רב-לאומית היא: אילו דפוסי פעילות עסקיים על הארגון ליישם, כדי להצליח בחדירה לשוק בארץ המארחת, על רקע התרבות המקומית, כתוצאה מחשיבות, מורכבות, השפעת הסוגיה ומהעניין הרב שבה. (יחזקאל ושנקר,
2 005).
בעבודה זו אדון כיצד להיכנס לשוק אטרקטיבי ומהי שיטת החדירה המתאימה, באיזו מידה, אם בכלל, חברות רב-לאומיות מתחשבות בתרבות כגורם היכול לפגוע או להועיל לתהליך הכניסה שלהן למדינה המארחת שהיא בעלת תרבות שונה. ההתמקדות תעמוד בנושא טיבו של המיזם המשותף הבין לאומי כאחד מדפוסי הפעילות הנפוצים בעולם.
וככזה, המידע האקדמי בתחום זה הוא רב עקב מחקרים רבים המצביעים על גורמים המשפיעים על יציבותו או אי-יציבותו של המיזם הבינ"ל.
שאלת המחקר:
איך השוני התרבותי משפיע על אופן הכניסה של חברה רב לאומית למדינה זרה?
השערת המחקר :
ככל שהחברה העל לאומית תהיה דומה יותר או לחלופין מוכנה יותר לקבל את התרבות המקומית, כך יגדלו סיכויי הצלחתה.
משתני המחקר:
משתנה תלוי – דפוסי הפעילות העסקית (יצוא הרשאה, זיכיון, מיזם משותף ושלוחה בבעלות מלאה). משתנה בלתי תלוי – השוני התרבותי. (עפ"י המדדים של הופשטדה).
העבודה בפונט 14