אלימות בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמ' תוכן 5
מבוא
6-9
1 .
התרבות האתיופית
6
1 .1.
הגדרת התרבות
6
1 .1.2.
עקרונות תרבותיים
6 -7
1 .2.
נורמות התנהגות במשפחה היהודית באתיופיה 7-8
1 .3.
קודים תרבותיים מרכזיים בתרבות יוצאי אתיופיה
8 -9
1 .4.
סיכום 9-13
2 .
הגירה 9-11
2 .1.
השלכות ההגירה
1 1-12
2 .2.
ישראל והגירה בקרב יוצאי אתיופיה
1 2-13
2 .3.הקשר בין משפחה הגירה ופשיעה בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה – נוער עולה בסיכון
1 3-20
3 .
תמונת מצב של עולי אתיופיה
1 3-14
3 .1.
רקע תיאורטי קליטה והסתגלות
1 4
3 .1.1.
הלם הקולט
1 4
3 .1.2.
ציפיות החברה הקולטת מול ציפיות העולה
1 4-15
3 .2. היסטוריה קצרה של תפיסת הקליטה בישראל
1 5-16
3 .3. קליטתם והסתגלותם של עולי אתיופיה בחברה הישראלית
1 6-17
3 .3.1.
קשיים מיוחדים ונקודות החוזק של הקהילה האתיופית
1 7-18
3 .3.2.
קליטה והסתגלות בתחום המשפחתי
1 8-19
3 .3.3.
קליטה והסתגלות בתחום הדיור
1 9-20
3 .3.4.
קליטה והסתגלות בתחום התעסוקה
2 0-27
4 .
קליטה והסתגלות בני נוער יוצאי אתיופיה בחרה הישראלית
2 0-22
4 .1.
קליטה והסתגלות בתחום החינוך
2 2
4 .1.1.
המקורות לסוציאליזציה של הילדים העולים
2 2
4 .1.2.
בעיות שכיחות בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה
2 2-23
4 .2.
שילוב תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך – נתונים עיקריים
2 3
4 .2.1.
פיקוח ונתיב לימודים
2 3
4 .2.2.
ריכוז התלמידים יוצאי אתיופיה והפרדתם מתלמידים אחרים
2 3-24
4 .2.3.
הפניית תלמידים יוצאי אתיופיה לחינוך הממלכתי דתי ולפנימיות
2 4
4 .2.4.
מוסדות חינוך שבהם ריכוז גבוה במיוחד של תלמידים יוצאי אתיופיה
2 4
4 .2.5.
התעלמות מהתרבות האתיופית
2 4-
5
4 .2.5.1.
פערים תרבותיים המקשים על השתלבות תלמידים יוצאי אתיופיה
2 5
4 .3.
עבריינות ואלימות במערכת החינוך
2 5-26
4 .3.1.
הקדמה
2 6-27
4 .3.2.
תיאוריות להבנת האלימות הבית ספרית
2 7
4 .3.3.
אלימות במערכת החינוך בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה בישראל
2 7-28
5.
אלימות
2 7-28
5.1. אלימות מהי? ההגדרה והיבטים מגדירים נוספים
2 8
5.2.
תיאוריות המסבירות את תופעת האלימות
2 8-31
6 .
תפיסת הזהות של בני נוער יוצאי אתיופיה בישראל  והשלכות ההגירה על התפיסה
3 2
6 .1.
מאפייני נוער מנותק בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה
3 2
6 .2. נשירה
3 2-33
6 .2.1. מאפייני בני הנוער הנושרים
3 3
6 .2.2. השלכות הנשירה
3 3-34
6 .2.3. נשירה ועבריינות
3 4
6 .2.4. נשירת נוער יוצאי אתיופיה
3 4
6 .3.
התנהגות אובדנית בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה
3 5
6 .3.1.
התנהגות אובדנית בקרב מהגרים
3 5
7. נוער בסיכון בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה
3 5
7.1.
הגדרת הסיכון והמצוקה
3 5-36
7.2.
מצבים מגבירי סיכון
3 6-37
7.3.
מאפיינים מיוחדים של הנוער העולה מאתיופיה הנמצא בסיכון
3 7-38
7.4.
הגורמים לפשיעה ואלימות בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה
3 8
7.5.
המניעים לשתייה מופרזת ושימוש בחומרים פסיכו אקטיביים בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה
3 8
7.5.1.
שימוש בסמים
3 8-39
7.5.2.
שימוש באלכוהול
3 9
7.5.2.1. מניעים לשתייה מופרזת בקרב צעירים
3 9
7.6.
עבריינות בני נוער יוצאי אתיופיה
3 9-40 7.6.1.
מאפייני עבריינות של בני-נוער עולים בישראל
4 0-42
7.6.2. העבריינות בקרב בני-נוער יוצאי אתיופיה
4 0 7.6.2.1.
קשיי קליטה
4 0-41
7.6.2.2.
מאפייני העבריינות
4 1-42
7.6.2.3. נתונים סטטיסטיים
4 2
7.7. התמודדות עם בני נוער בסיכון יוצאי אתיופיה
4 2-43
8 .
הקשר בין משפחה ועבריינות בקרב יוצאי אתיופיה
4 2
8 .1.
מאפייני משפחות בני הנוער
4 2-43
8 .2.
יחסי גומלין בין בני הנוער להוריהם 9.המחקר
4 4
9.1.
מטרת המחקר
4 4
9.2.
השערת המחקר
4 4
9.3.
שאלת המחקר
4 4
9.4.
משתני המחקר
4 4
9.5.
שיטה
4 4
9.6.
נבדקים
4 6
9.7.
כל המחקר
4 6
9.8.
הליך המחקר
4 6
9.9.
ממצאים
4 7
סיכום
4 8-55
1 0.
נספחים
4 8-50
1 0.1.
השאלון 50-55
1 0.2.
פלט 1 לנתוני המחקר 55
1 0.3.
פלט 2 לנתוני המחקר 56-58
ביביליוגרפיה מבוא
העלייה האתיופית הציבה בפני החברה הישראלית אתגר קליטה מיוחד במינו בשל ההבדלים התרבותיים בינה לבין החברה האתיופית.
נראה כי מדינת ישראל לא עשתה כל שביכולתה כדי לאפשר הסתגלות טובה ומעמיקה על עולי אתיופיה ויתרה מכך של ילדיהם. בעבודתי זו אני יתייחס לנושא עליית האלימות בקרב בני נוער יוצאי אתיופיה על כל היבטיה וגורמיה. התחיל בהרחבה על התרבות האתיופית, על משמעות ההגירה, נבחן את מצב העולים לאח ר העלייה, את קליטתם והסתגלותם בחברה הישראלית מכל ההיבטים, וכן נתמקד על הסתגלות וקליטת בני הנוער יוצאי אתיופיה.השתלבותם במסגרות החינוך והסיבות לקושי הטמון בעלייה לבני נוער, כתוצאה נבדוק את מצב האלימות הקיים במסגרות אלו. נלמד על תפיסת הזהות של המתבגר האתיופי ועל הקשיים וכן התוצאות הנגרמות מכך כגון נשירה מבי"ס, התנהגות אובדנית, אלימות ועבריינות, וכן נרחיב על נוער בסיכון בקרב יוצאי אתיופיה, בסוף נבחן את הקשר בין משפחה ועבריינות.
את נושא העבודה אף חקרתי באמצעות שאלונים שחילקתי בבי"ס תיכוניים שעליו הרחיב בפרק.
מטרת העבודה הינה להעלות למודעות את הצורך ההולך וגובר ביחס מיוחד ושונה כלפי אוכ' זו. בני נוער יוצאי אתיופיה נמצאו סובלים מבעיות שחלקן מאופיינות בני מהגרים בכלל ובחלקן ייחודיות לעדה זו כמו צבע העור ומנהגי העדה.
אחת מתוצאות תהליך הקליטה והתרבות מתבטאת בנשירה גבוהה, מנותקות והתנהגות סוטה ועבריינית.