העוני והביטוח הלאומי בישראל

תקציר העבודה

תקציר:
חלק ראשון:
המוסד לביטוח לאומי מהם מקורות הביטוח לאומי גמלאות גבייתיות ולא גבייתיות תמיכת הממשלה גמלאות קצרות מועד וארוכות מועד תשלומי הגמלאות של המוסד לביטוח לאומי חלק שני: השפעת הצעדים הכלכליים של הממשלה על הקצבאות הכנסה פנוייה והכנסה כלכלית מדד תחול העוני ומדד פער העוני שיטת מדידת העוני בישראל משפחה ענייה עפ"י ארה"ב גישה על בסיס ההוצאות בארה"ב לעומת על בסיס הכנסות בישראל מדד עוני ניסיוני בישראל חלק שלישי:
ענף הילדים במוסד לביטוח לאומי- מגמות בהתפתחות החל משנות ה- 50 איפיוני אוכלוסיית הילדים בישראל חלק רביעי:
מאפיינים דמוגרפיים של מקבלי הבטחת ההכנסה החסמים העומדים בפני מקבלי הבטחת הכנסה התמורות שחלו בתחום הבטחת ההכנסה החל משנות ה- 90 פתרונות שהוצעו במחקר בנוגע לשילוב במעגל התעסוקה תקציר העבודה כוללת בתוכה סקירה כללית על המוסד לביטוח לאומי.
המוסד לביטוח לאומי הינו אחד מעמודי התווך עליהם נשענת החברה הישראלית.
מטרת הביטוח הלאומי היא תמיכה באוכלוסיות החלשות או הנזקקות הנמצאות במצוקה כלכלית ולנסות להבטיח להם קיום בסיסי, רווחה  ויציבות.
המוסד לביטוח לאומי מתבסס ברובו על גבייה מהציבור תוך כדי שילוב תמיכה מהממשלה. באמצעות חלוקת קצבאות לזכאים ומתן שירותים נוספים, מנסים לצמצם את הפערים הכלכליים בחברה.
המוסד לביטוח לאומי מציג נתונים שנתיים המשקפים את מצב  האוכלוסייה.
מטרתו העיקרית של המוסד לביטוח לאומי הינה צמצום מימדי העוני.  קיימים מדדים שונים להערכת מצב האוכלוסייה, תוך דגש על מדד העוני. חשיבותו של מדד זה היא קריטית לקבלת ההחלטות בממשלה ולהתאמת הקצבאות לחברה.
כיום בישראל, שיטת המדידה היא הגישה היחסית, המתבססת על צד ההכנסות. גישה זו אינה הגישה היחידה למדידת העוני. כל גישה למדידת עוני מציגה נתונים שונים המשקפים את רמת העוני בחברה. החל מ-1959 ביטוח לאומי החל לחלק קצבות ילדים למשפחות ברוכות ילדים על מנת לצמצם את הפערים בין אוכלוסיות עולים (שברובן מרובות ילדים) לבין משפחות ותיקות בארץ (עם מעט ילדים).
המטרה הייתה להקל על העלייה החדשה ועל הקליטה.
לאורך השנים הותקנו בחוק שינויים רבים בחלוקת הקצבה כשהמאפיין העיקרי שהשתנה במהלך השנים הייתה חלוקה אוניברסאלית או חלוקה לפי מדד הכנסה . המגמה כיום היא חלוקה אוניברסאלית עם תקציב שווה לכל ילד ללא תלות במיקום הילד במשפחה, מגמה אשר אינה משקפת את המטרה הראשונית שהיא צמצום פערי עוני. מדינת ישראל נמצאת כיום המדינות ה"פחות נדיבות" מבין המדינות המפותחות באירופה בחלוקת קצבאות והטבות למשפחות עם ילדים.
על-פי "חוק הבטחת הכנסה" משולמת קצבה לכל אדם ומשפחה בישראל, שאין בכוחם להבטיח לעצמם הכנסה למחיה.
החוק מופעל בשיתוף עם מערכות השירותים החברתיים, כגון הלשכה לשירותים חברתיים, שירות התעסוקה, האגף להשתלמות ולהכשרה מקצועית, מרכזי השיקום ושירותי הבריאות והחינוך.
החלק האחרון של העבודה מבוסס על דוח מחקר מקיף על מקבלי גמלה להבטחת הכנסה, אשר נועד להעמיק את המידע על מצבן של משפחות המקבלות גמלה בתחומי תעסוקה.  אנו מתמקדים בתעסוקה מהיבטים שונים וביחס לקבוצות שונות באוכלוסיית מקבלי הגמלה, כאשר עיקר המיקוד הוא על  עילות הזכאות לגמלה, השינויים הדמוגרפיים שחלו בעשור האחרון והחסמים השונים להשתלבות בעבודה בקרב קבוצות שונות.
ניתן להבחין כי חלק ניכר ממקבלי הגמלה הם בעלי היסטוריה של תעסוקה, כאשר קרוב לרבע הם אלו אשר נפלטו מעבודתם על רקע המשבר במשק בשנים האחרונות. העבודה ללא מקורות