סמינריון בנושא: הטיפול המשטרתי בהפגנות ומחאות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
– עמ' 2
פרק א': הזכות להפגין — עמ' 3
פרק ב': תיאוריות המסבירות התנהגות מחאתית — עמ' 4
פרק ג': מחקרים בעלי אוריינטציה יישומית — עמ' 12
פרק ד': טיפול המשטרה בהפגנות – עמ' 16
סיכום עמ' 20 מקורות — עמ' 21
מבוא
מהפגנות הכורים בלונדון בתחילת המאה התשע עשרה ועד למפגני האלימות של מתנגדי הגלובליזציה בסיאטל, גנואה וקוויבק – הפגנות היו ונותרו אמצעי מרכזי להבעת מחאה. למרות תפוצת השימוש באמצעים טכנולוגיים, אלפי אנשים טורחים להשתתף בהפגנות כדי להביע את דעתם. אחת הדרכים הבולטות להביע מחאה פוליטית היא הפגנה, תהלוכה או משמרת מחאה.
זהו אמצעי להשפיע על מדיניות, ולכן הוא משמש כצורה מובהקת של השתתפות פוליטית. סוג זה של השתתפות יתרונו גם בפשטותו: הוא מאפשר לקבוצות אנשים שאין להם גישה לאמצעי התקשורת ולמקבלי ההחלטות לקחת חלק פעיל בעיצוב סדר היום הציבורי ולהשמיע את דברם בדרך ישירה שאינה מצריכה מימון או תכנון ארוך טווח. יתרונה הפוליטי של התאספות טמון גם בעצם גיבושה של סולידאריות בין אנשים בעלי דעה משותפת.
אופייה המיוחד של ההפגנה  כאמצעי ביטוי, מעורר סוגיות שונות הקשורות להיקפה של הזכות להפגין.
הזכות לקיים אסיפה או תהלוכה, הינה אחת מזכויות היסוד של האדם בישראל, הנמנית עם הזכויות המעצבות את המשטר בישראל כמשטר דמוקרטי. יחד עם זאת, חירות האסיפה וחירות התהלוכה אינן זכויות מוחלטות. בדומה לחירויות אחרות, יש לאזן בין רצון משתתפי האסיפה או התהלוכה להביע את השקפותיהם, לבין רצונו של הציבור לשמור על הסדר והביטחון הציבורי ורצונו של היחיד לשמור על שלומו ועל רכושו. פקודת המטה הארצי – רישוי אסיפות ותהלוכות, קובעת כי מפקד המחוז יגבש את החלטתו אם לאשר עריכת אסיפה או תהלוכה ואם לאו, ויקבע את התנאים לקיומה, תוך שקלול הצורך להבטיח את קיומה של הזכות החוקתית לקיים אסיפה ותהלוכה מחד גיסא ואיזון הזכויות האחרות והבטחת קיום הביטחון והסדר הציבורי מאידך גיסא.
            בשנים האחרונות אירעו במדינת ישראל מספר לא קטן של אירועי המון שניתן לאפיינם כבעלי חומרה גבוהה יחסית.
ביניהן אירועי הפרות סדר כמו אירועי הר הבית, אירועי מערת המכפלה, אירועי פתיחת המנהרה בירושלים ועוד, והפגנות שהפכו להתפרעויות כמו הפגנות החרדים בכביש רמות.
במסגרת הניסיונות של משטרת ישראל להתמודד עם התופעה נערכו בשנים האחרונות מספר מאמצים לטיפול בנושא. נכתבה תורת הפעלה בנושא והוכנה פקודת טיפול להתמודדות בנושא.              במסגרת עבודה זו, אציג תחילה את הזכות להפגין ואת מהותה. לאחר מכן, אציג מודלים וגישות המסבירות מדוע אנשים מתאגדים לצורך הפגנה, ולבסוף אציג את טיפול משטרת ישראל בהפגנות.