דיני מיסים סיכום מחברת בחינה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009

תקציר העבודה

מהו מס?
Ø      מה המשמעות של מס?
איך נגדיר מס? תשלום חובה, המוטל ע"י השלטון, אין תמורה ישירה ושוות ערך.
תשלום כפוי, חובה.
זה נעשה בחוק. תשלום חובה המוטל ע"י השלטון (ממשלה, רשות מקומית). שלטון= כל גוף ציבורי משמפעיל סמכות עפ"י דין. אין כנגד התשלום תמורה ישירה, כלומר יש תמוה עקיפה ש ותה אנו מקבלים דמות השירותים שהמדינה מייצרת ומספקת.  התמורה אינה שוות ערך, התמורה שכולם מקבלים זהה, אין קורלציה בין התמורה העקיפה שמקבלים, לבין המס.  Ø      המחיר, לעומת זאת שונה לחלוטין.
המחיר הוא תשלום וולונטרי, המשולם לגוף פרטי, שיש כנגדו תמורה ישירה, שוות ערך.
שיש מונופול- אלמנט הרצון מטשטש. זה גם לא בררו שנקבל תמורת שוות ערך. אין לנו אינדיקציה לדעת מה יהיה הערך של המוצר, כי אין זה תנאי שוק חופשי. שיש מונופול והשירות הוא חיוני, ובכל אותן סיטואציות בהן אין תנאי שוק חופשי, אין ערובה לכך כי מה שנשלם זה אכן השווי של המוצר. במצבים בהם המדינה פועלת כגוף פרטי, יש 2 כשירות, פרטי וציבורי ואז הדין שחל עליה הוא הדין הפרטי, בשינויים המתחייבים. דואליות נורמטיבית.
אגרה- תשלום חובה, מוטל ע"י השלטון- דומה למס, אבל האגרה נבדלת במס בכך שיש כנגדה תמורה ישירה, למשל אגרת טלוויזיה – זה מכוח חוק רשות השידור, יש תמורה ישירה, לעניין שוות ערך- אם יש לנו גוף מקביל בשוק הפרטי, נוכל לבצע אומדן האם זה שווה ערך, דנן- יש גוף פרטי אחר. אם האגרה נמוכה משווי השוק שאני מקבל בגינה, יש סובסידיה, מס שלילי.
אגרת דרכון- תשלום חובה, גוף שלטוני, יש תמורה ישירה, קשה לדעת האם היא שוות ערך. פס"ד קריב- אגרת הטלוויזיה. חוק הקפאת מחירים שנחקק כדי להתמודד עם האינפלציה, אשר קבע מגבלה על העלאת מחירים ואגרות ביום הקובע, ואין היא חלה על מס. טענת המדינה- מדובר במס.
ההלכה: אין מדובר במס, לאור הקריטריון של תמורה ישירה. האם אגרה היא מס או מחיר (שכן, מס שאינו מוקפא ואילו מחיר לא חובה שלטון תמורה ישירה תמורת שוות ערך מס כן כן לא לא מחיר לא לא כן כן העבודה ללא מקורות