פדופיליה היבטים פסיכולוגיים וביולוגיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודה זו תעסוק בגורמים הביולוגים והפסיכולוגים להסבר תופעת הפדופיליה.
תופעת הפדופיליה הנה תופעה הנכללת בקבוצת דפוסי התנהגויות מיניות הנקראות פרפיליות, בהתנהגויות מיניות אילו, הפרט לצורך השגת הסיפוק המיני, משתמש במצבים יוצאי דופן בכדי להשיג את הסיפוק המיני ובלעדי התנהגות זו לא יכול הפרט להשיג סיפוק זה. (קרסון, בוצ'ר ומינקה, 1998).
            המונח פדופיליה נגזר מצמד המילים היווניות פאדאגוגוס  שפירושו מחנך, מוליך ילדים, והמונח פיליה שפירושו אהבה (עדן, 1996) ומוגדר כהתנהגות בה שותפו המיני המועדף או הבלעדי של הסוטה, הוא ילדים שטרם הגיעו לגיל הבגרות המינית ואין הכוונה לגילו של הקורבן אלה לבגרותו הגופנית (קרסון, בוצ'ר ומינקה, 1998), התעללות זו כוללת סוגי התנהגויות מיניות רבות החל מחשיפת איבר מין,הטרדה מינית, ניבול פה, הצעות מגונות, צפייה משותפת בסרטים פונוגרפים, ליטופים באזורי גוף אינטימיים ועד חדירה לתוך גופו של הקורבן, פעולות אלו יכולות להתבצע מתוך הסכמה של הקורבן או תוך שימוש בכוח ואיומים של הפדופיל כנגד הקורבן לשם השגת מטרתו (עדן, 1996). בקטגוריה זו נכללים גם אנשים המעדיפים שותפים בוגרים, אך בשל תסכול מחיי מין לא מספקים, מוצאים פורקן אצל ילדים כאשר שכיחות מקרי הפדופיליה היא אצל הגברים יותר מאצל נשים (ICD-10 , 2000). על פי הDSM-IV פדופיל הוא פרט הסובל מדחף מיני בעל עוצמה גבוהה, המתעורר על ידי ילדים, בדרך כלל בני 13 ומטה. דחף זה, או פעילות זו, צריכה להימשך לפחות 6 חודשים. על, הפרט המאובחן כפדופיל, להיות לפחות בן 16, או מבוגר מהילד לפחות בחמש שנים   (DSM-IV, 1994).               בדרך כלל, תחילתו של הקשר, אינו מיני, אך בהדרגה מכניס הפדופיל אלמנטים מיניים ומנצל את מערכת היחסים לסיפוק צרכיו.
ביחסים עם הילד הוא מרגיש שליטה ואינו מאוים. תופעת הפדופיליה עניינה במשך שנים את התאורטיקנים ואלו נתנו לתופעה הסברים רבים, התאורטיקנים מנסים למצוא גורם מרכזי אחד למשיכה מינית של מבוגרים לילדים (ויצטום ושלו, 1992) אך לתופעה צורות רבות שכל אחת שונה מקודמה ובכל זאת כולן נכללות תחת המושג פדופיליה, לדוגמא מבוגר המאונן לנוכח תמונות ממגזין של תחתוני ילדים, סבא המכניס את ידו תחת שמלתה של נכדתו או גבר המבקש מבת זוגתו לשתף ילד בחיי המין שלהם ולכן טוענים ארג'י ופינקלהור כי מדובר בתופעה מורכבת ואין תיאוריה אחת להסבר התופעה, אלה שילוב של מספר תיאוריות משולבות המסבירות יחד את התופעה Finkelhor & Araji, 1986)).
            תופעה זו נתפסת על ידי החברה והמערכת המשפטית כהתנהגות סוטה, הפרט הסוטה מהנורמה נתפס על ידי החברה כחסר מצפון, אכזר, חולני ושראוי כי ייענש ע"י מערכת המשפט בצורה החמורה ביותר, עיסוק בנושא מעלה שאלות רבות על הסיבות המביאות את הפרט לעשיית המעשה הסוטה, שאלות בנושא מיניות בגיל ההתבגרות, השלכות המעשה על הקורבן, האם למעשה קשר בהיבט הביולוגי ואם כן האם ניתן לרפא את הפדופיל וכן שאלות בנושא מוסר, שיפוט מוסרי ועוד. עבודה זו תנסה להבהיר רק חלק משאלות אלו ותתמקד בהיבטים הביולוגים והפסיכולוגים/קוגנטיבים למעשה הפדופילי, תוך התבססות על מקרים ותיאוריות שונות.
תוכן עניינים:
מבוא                                                                                        עמ'
2 פרק 1 : גורמים פסיכולוגים                                                        עמ' 4-3
פרק 2: גורמים ביולוגים                                                             עמ' 6-5
סיכום                                                                                       עמ' 7
מקורות                                                                                     עמ'
8