סמינריון בנושא זיכרונות מלחמת העולם השנייה בסרטיו של הייאו מיאזאקי, העבודה קיבלה

תקציר העבודה

תקציר מלחמת העולם השנייה, שעבור יפן הסתיימה בתבוסה קשה עם הטלת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי, הותירה את האומה היפנית במצב קשה של חורבן, הרס, עוני, רעב ומחלות.  השפעות הקרינה הרדיואקטיבית נראות עד היום ביפן על בני הדור השני והשלישי לפצצה האטומית, הסובלים גם הם ממחלות ותופעות שונות שמקורן בקרינה זו. זיכרון החוויות הקשות מתקופת המלחמה עדיין קיים ביפן, שהצליחה להתאושש מאז התבוסה באופן מרשים ולהפוך למעצמה כלכלית, והוא עולה שוב ושוב בצורות שונות על ידי סוכני זיכרון שונים הנאבקים על צורת ההעמדה של האירועים וסיפורי העבר. הטקסטים התרבותיים הנוצרים ביפן עשויים ללמד אותנו רבות על הערכים, האמונות והנרטיבים הדומיננטיים בחברה היפנית, כמו גם על האופן בו נצרבה חווית מלחמת העולם בתודעה ובזיכרון היפניים. עבודה זו מתמקדת בסרטיו של הייאו מיאזאקי, הנחשב לאחד מבכירי במאי האנימציה בעולם, ובודקת כיצד משתקפת המלחמה בשתיים מעבודותיו המפורסמות ביותר- "הנסיכה מונונוקה" ו"נאוסיקה מעמק הרוח".
ניתוח הסרטים מגלה השפעה ברורה של חוויות המלחמה והכיבוש. שני הסרטים מציגים גישה פציפיסטית הסולדת לגמרי מהמלחמה ורואה בה מעגל של הרג והרס, המוזן על ידי רגשות של זעם ושנאה ומונע על ידי נשק חדשני וקטלני. בשני הסרטים רואים אזכור ויזואלי ברור לחוויות המלחמה והכיבוש, ובשניהם ניתן למצוא את הקינה המאפיינת ביותר את ההתייחסות היפנית למלחמה ולפצצות האטום, קינה שמהותה היא השלמה עם האירועים וקבלה שלהם כחלק מזרימת החיים, קינה המוגדרת על ידי המושג היפני mono no aware.
תוכן עניינים
מבוא

2
פרק 1:
זיכרון, דימוי חזותי וייצוג קולנועי -..
4
פרק 2:
הקולנוע היפני: היסטוריה ומגמות עד 1945
— 8
פרק 3:
זיכרון המלחמה בחברה היפנית ובקולנוע היפני – 11
פרק 4: ניתוח הסרטים "הנסיכה מונונוקה" ו "נאוסיקה מעמק הרוח"  4 (א).      הייאו מיאזאקי – האיש והסרטים –… 17
 4 (ב).     "הנסיכה מונונוקה" –
19
 4 (ג).      "נאוסיקה מעמק הרוח"
5 דיון מסכם -..
31
מקורות –.
34