סמינריון-תופעת האלימות במערכת החינוך

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
אלימות הינה התנהגות אלימה, תוקפנות ושימוש בכוח.
אלימות כגון: פיזית,נפשית, מילולית ומינית. האלימות נמצאת בכל מקום והינה תופעה לא נורמטיבית התלויה בתרבות ובסביבת האלימות , והינה צורת התנהגות שהמטרה שלה היא להשפיע על הצד השני או להשיג דברים. (ברומברגר והורוביץ,
1 994). בשנים האחרונות,תופעת האלימות הולכת וגוברת בין בני הנוער.האלימות,הן הפיזית והן המילולית הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. מחקרים הוכיחו כי תופעת האלימות תופסת חלק גדול מחיי היומיום של בני הנוער בארץ ובעולם. שורשי האלימות נעוצים ביחסי הגומלין בין גורמי אישיות, גורמים חברתיים וגורמי מצב. בתוך המסגרת החינוכית ניתן להבחין בשלושה סוגי אלימות:
1. אלימות תגובתית – התנהגות אלימה של תלמידים שאינם בהכרח אלימים באישיותם אך סיטואציה שאליה הם נקלעים מעוררת אצלם תגובה אלימה.
2. אלימות אינסטרומנטאלית- התנהגות אלימה לשם סיפוק צרכים כאשר הדרך הלגיטימית למימוש הצרכים חסומה.
3. אלימות לשמה- אלימות הננקטת בידי תלמידים משני סוגים: בעלי בעיות רגשיות או נפשיות, או תלמידים אשר הסביבה המקיפה אותם משמשת דוגמא אלימה. (ברומברגר והורוביץ, 1994). מחקרים על דפוסי אלימות בקרב בני נוער מבליטים את בית הספר כזירת האלימות הדומיננטית. מתוך ממצאי המחקר של הורוביץ ופרנקל (1990) ושל הראל ושותפיו (1998) עולות הנקודות הבאות:
·         התופעה אינה מצטמצמת רק לאזורי מצוקה אלא כוללת גם אזורי רווחה של המעמד הבינוני.
·         מסתמנת עליה בשיעור של הפניות תלמידים קטינים לשירות מבחן בגין גילויי אלימות.
·         ההשתתפות במעשי אלימות פיזית רבה יותר, ככל שהשכלת ההורים נמוכה יותר.
באופן מצער,סביב מעשי האלימות והחשיפה אליהם מתפתחת אידיאולוגיה של הצדקת האלימות, ונוצרת תגובת שרשרת אשר קשה לשים לה קץ.
בעיקרה של העבודה שלפנינו אבחן את שורשי האלימות, אציג את בעיית האלימות במערכת החינוך תוך סקירה של הספרות המקצועית בתחום, בהמשך אבדוק את דרכי ההתמודדות של בית הספר "א.ד גורדון" בכפר סבא עם תופעת האלימות, ולבסוף אציע דרכי טיפול נוספות להתמודדות עם התופעה הקשה ואציג סיכום ומסקנות עיקריות העולות מן העבודה.