ארה"ב והועידה הבינ"ל לאיסור השימוש בפצצות מצרר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר העבודה :
דיפלומטים , למעלה ממאה מדינות , נפגשו ב-
1 9/5/08 בדבלין בירת אירלנד , לכינוס בן 12 ימים כאשר מטרתו  היא להטיל איסור גורף על השימוש בפצצות מצרר.
באי הכינוס, שנערך באצטדיון הרגבי הגדול בעיר מעוניינים לנסח אמנה נרחבת שתמנע לחלוטין את השימוש בנשק זה, ייצורו וצבירתו.
נוסח הטיוטה של האמנה מחייב את המדינות החתומות עליה שלא לייצר , לפתח ,לרכוש, לאגור או להעביר למדינות אחרות פצצות מצרר.
הן אף  יידרשו שלא לסייע או לעודד פעילות אסורה זו ולהשמיד  תוך שש שנים את מצבורי פצצות המצרר המצויות בהן.1
האמנה עצמה מציבה תנאים להבטחת רווחתם של אזרחים שנפגעו מפצצות מצרר ולניקוי אזורים מפצצות אלו.
מתוכנית הפיתוח של האו"ם עולה כי פצצות מצרר גרמו עד כה לכ-13 אלף פציעות ומקרי מוות מסביב לעולם , בעיקר בלאוס, וייטנאם , אפגניסטן , עיראק , קוסובו ולבנון.
המדינות הבולטות בעולם המייצרות ,משתמשות ואוגרות פצצות אלו הן :ישראל, ארה"ב , רוסיה, סין , הודו ופקיסטן. 1
ובכן מהי פצצת מצרר?! זוהי פצצה המכילה כמות גדולה של פצצות קטנות , פצצות המצרר מתפוצצות בגובה מסוים מעל הקרקע והפצצות הקטנות שבה מתפזרות ומתפוצצות זמן קצר לאחר מכן , היא גורמת להרס רב ומשמשת בעיקר לפגיעה בחיל-רגלים , אולם פותחו אף פצצות מצרר לשימושים מיוחדים כגון הרס מסלולי תעופה , פגיעה בשריון וטיהור שדות מוקשים .
בשל הפגיעה הרבה של פצצות המצרר באזרחים במיוחד לאחר תום הקרבות , השימוש בנשק זה זוכה לביקורת בינ"ל רחבה ונעשים מאמצים בינ"ל לאסור את השימוש בו .
ניתן לראות בהתאם לפרסומי ארגון הנכים הבינ"ל – HANDICAP INTERNATIONAL כי כמעט כל קורבנות המצרר הינם אזרחים . קבוצות וארגונים  רבים מתנגדים באופן נחרץ לשימוש בפצצות אלו (הצלב האדום ,למשל) משום הפגיעה באזרחים הנמצאים באזורי לחימה ושאינם מהווים צד או חלק בקרבות .הם בעצם הנפגעים העיקריים. אך בעצם בניגוד לאיסור שהוטל על השימוש בכלי נשק מסוימים , לא נאסר השימוש בפצצות מצרר ע"י אמנות בינ"ל כלשהן והן נחשבות לכלי-נשק לגיטימי ע"י ממשלות שונות בעולם. הדיונים בדרך כלל מתמקדים בבעיות תחמושת נפל הנותרת באזורי הקרבות. ארגונים הומניטריים אמנם קוראים לאמנה וב-2006 ממשלת בלגיה הייתה הראשונה להחליט על האיסור בשימוש הפצצות וכן ממשלת נורווגיה קראה לאמנה בינ"ל האוסרת על השימוש בכלי נשק זה .
בחודש נובמבר 2006, נכנסה לתוקפה אמנה בינ"ל חדשה הדורשת ממדינות העולם לפנות פצצות נפל ומקשים , או לממן משלחות לפירוק מוקשים כדי שתבצענה את העבודה .
זאת לאחר מלחמת לבנון , שכן קיימות הערכות שונות כי 2% מן הפצצות הקטנות שהופלו ע"י ישראל , לא התפוצצו.
הוועידה לאיסור השימוש בפצצות מצרר  מעמידה את ארה"ב במקום שהייתה מעדיפה לא להיות בו , שכן למעלה ממאה מדינות המיוצגות ע"י שגריריהן , עושות מאמץ הומניטארי  להגביל מדינות המשתמשות בתחמושת זו,דבר המעמיד את ארה"ב באור שלילי כאשר הינה משתמשת בזו התחמושת וכן עושות זאת בנות בריתה ומדינות נוספות . השלכותיה של הוועידה  מבחינת ארה"ב  באות לידי ביטוי בנקודות הבאות:
א. שיתוף הפעולה שלה עם מדינות נאט"ו ,עם מדינות בנות ברית.
ב. בסיסים צבאיים שלה במדינות החתומות על האמנה  בעלות מאגרי תחמושת מצרר.
ג.  תחמושת מצרר הינה בבחינת נשק הגנתי המסייע לחיילי ארה"ב תמיכה וסיוע בשדות הקרב.
ד. ארה"ב פועלת במישורים אחרים על מנת להשיג תוצאות חיוביות שייגרמו לירידה בנזק לאזרחי סביבת האזורים הנמצאים בסכסוך וזאת ע"י שיתוף פעולה בין היצרנים של תחמושת לבין המדינות המשתמשות בה . ה. ארה"ב מחויבת לאו"ם , לארגונים הומניטאריים , היא עצמה מבצעת פעילויות הומניטאריות מסביב לעולם.