ריאלטי: החומר ממנו עשויה הטלוויזיה

תקציר העבודה

סמינר שנתי ריאלטי: החומר ממנו עשויה הטלוויזיה תאריך: 26.10.2008
מבוא
כמעט כל הפורמטים שמציעים הזכיינים לצופיהם בארץ ובעולם בשני העשורים האחרונים שייכים לז'אנר הריאלטי. מתוכניות המזוהות עם מקור הז'אנר, כמו האח הגדול בהם המשתתפים אנשים "רגילים" ואנונימיים ועד תוכניות בהן המשתתפים הם מפורסמים.
הז'אנר השתכלל עם השנים והתווספו לו מאפיינים נוספים, אולם עיקרו נשאר בעינו- מדובר בתוכניות מציאות אשר מתעדות אנשים אמיתיים בסיטואציות אמיתיות.
אחד מתתי הז'אנר של הריאלטי, הוא תוכניות ההיכרות- בהם המשתתפים הם אנשים שמחפשים אהבה. תוכניות ההכרות הופיעו כבר על המסך, אולם עם התחזקותו של הז'אנר השתרשו בתוכם מאפיינים נוספים המזוהים עם הריאלטי. התוכנית המוכרת ביותר שפתחה את הצוהר לתוכניות המציאות בתחום ההיכרויות היא- "קחי אותי שרון". בתוכנית זו, הופיעו רוב המאפיינים של תוכניות הריאלטי הכוללים את מסך הווידויים של המשתתפים, מועמדים ומודחים וכן הזוכים והפרסים. שרון- כפי שהציגה התוכנית זכתה באהוב ליבה, לאחר שזה הצליח לעבור את כל המשימות בהצלחה. יואב ושרון זכו בפרסים רבים מבניהם דירה מרוהטת במרכז הארץ- אך מעבר לכך הם מצאו אחת את השני- לפחות למספר ימים.
בעוד שתוכניות הריאלטי- כמו האח הגדול והעולם האמיתי מתעדות פסיפס שלם של התנהגויות שונות של המתמודדים ללא שום תחום מוגדר, בתוכניות ההכרות לכולם ברור כי הם התכנסו במטרה למצוא אהבה.
מנקודה זו ניתן לומר כי קיים פרדוקס בשילוב בין תוכניות ריאלטי-אשר פועלות תחת אינטרסים כלכליים ופרסומיים לבין תחום ערטילאי וסנטימנטאלי כמו אהבה. רבים יאמרו- איך אפשר למצוא אהבה בטלוויזיה, הרי הכול שם המוני, לא אמיתי ומבוים- אולם, לעניות דעתי, אם נעמיק נבין כי תוכניות ההכרות מפגישות אותנו עם המציאות האמיתית ועם היסודות עליהן מושתת מציאות זו. ללא מקורות בגוף הטקסט