עבודה סמינריונית בנושא" יישום שיטות ניהול מתקדמות בפירמות בינוניות וקטנות – תיאוריה ופרקטיקה". ציון גבוה!!!!!!!!

תקציר העבודה

נושא: 41 עמודים יישום שיטות ניהול מתקדמות בפירמות בינוניות וקטנות – תיאוריה ופרקטיקה.
שאלת המחקר:
מהן השפעות היישום של שיטות הניהול המתקדמות על ביצועים עסקיים וערך הפירמה?
חברות קטנות ובינוניות משחקות תפקיד חשוב בכלכלה. חברות קטנות ובינוניות נותנות לשוק דינאמיקה והיא מביאה למהירות גבוה יותר בהתפתחות הכלכלית של המשק. יישום שיטות ניהול מתקדמות משפר במידה ניכרת את ביצועי הפירמה (הגדלת תפוקות, הקטנת הוצאות תפעוליות ומלאי במיוחד מלאי בתהליך,קיצור זמני תגובה, שיפור באיכות המוצרים וכו'), משביח את ערכה לבעלי מניות לאורך זמן וגם מאפשר התמודדות טובה יותר מול המתחרים.
חברות קטנות ובינוניות (Small and Medium Enterprises – SMEs) בהשוואה לחברות גדולות SMEs בממוצע מצליחות להשיג רמת הייצור גבוהה יחסית.
בהשוואה למיקרו חברות  SMEs נותנות יותר מקומות תעסוקה.
לרוב החברות קיים פוטנציאל לגידול, הרחבה ומעבר לסטאטוס חברות גדולות ואז לשמש כמתחרות לחברות הגדולות הקיימות בשוק. חשוב לציין ש SMEs מגיעות לגידול בייצור לא רק בזכות ההשקעות אלא גם בזכות יישום טכנולוגיות חדשות, כאשר לחברות הגדולות קל יותר לרכוש טכנולוגיות אצל אחרים.
SMEs חייבות כל הזמן לגדול כדי להישאר ברמה הקיימת ולהתחרות בחברות גדולות.
ב- SMEsקיימת גמישות יותר גדולה בקבלת החלטות מאשר חברות גדולות ושינוים מתבצעים מהר יותר. ב- SMEsקיימים לחצים גדולים יותר מגורמים חיצוניים ופנימיים בהשוואה לפירמות גדולות:
מבחינת הבנקים חברות  SMEsמהוות סיכון גבוה יותר, לכן מסגרת האשראי גמישה פחות ושעורי הריבית גבוהים יותר מאשר בחברות גדולות.
לקוחות גדולים (שהם פירמות גדולות) מנצלים את גודלם מול  SMEsבהורדת מחירים, תנאי אשראי וכו'. הלקוחות הגדולים גם הם שואפים לשיפור ביצועים. אחד המדדים – הקטנת רמת המלאי. החברות הגדולות נוטות להחזיק מלאים ב- SMEs בסוף כל תקופה ולמשוך הזמנות רק בתחילת התקופה הבאה, כך שהמלאי תוצרת גמורה ב- SMEs עולה, וגם התקבול מלקוח מתעכב, כי תנאי אשראי בדרך כלל הם שוטף פלוס.
הספקים בדומה לבנקים מפחדים לתת אשראי גבוה מדי וזה מגדיל את הפער הקיים בין תשלומים לספקים לבין תקבולים מלקוחות.
העובדים שהם אנשי מקצוע בתחומי ניהול, ייצור, שווק רוצים תנאי העסקה כמו בחברות הגדולות וזאת פגיעה ישירה ברווחיות ובתזרים של החברה.
ב- SMEs מגבלות בתקציב אינן מאשפרות השקעות גדולות במערכות מידע חדשניות, מערכות בקרה הבטחת איכות והדרכות עובדים בהשוואה לחברות הגדולות.
התמיכה הממשלתית בישראל מבוצעת על ידי משרד התעשייה, לשכת המדען הראשי. התמיכה מבוססת על חוק המו"פ, אשר זכה לגרסה מחודשת לפני כשלוש שנים. החוק מאפשר למדינה לממן פעילות מו"פ באחוז משתנה, בין 20% ל-50% מההוצאה המאושרת. הוצאות שיווק וקידום המוצר אינן מוכרות וזאת למרות שכל היזמים כורכים אותן בחבילה אחת. זוהי נסיגה משמעותית בהיקפי התמיכה. בישראל קיימת כמיהה לחברת סטארט אפ שתקום ביוזמת יזם מבריק, תכבוש את העולם הטכנולוגי בזמן קצר ובהיקף ניכר ותספק מקומות עבודה ויצוא. אך באמות המידה בחוק המו"פ אין כל העדפה ליוזמה כזו. ההיפך הוא הנכון, לחברות הגדולות דווקא משוריינים תקציבים גדולים, המהווים נתח ניכר מתקציב המדען. בנוסף לכך עד לפני כשנתיים הייתה קיימת הגדרה ל"חברה חדשה" אשר זיכתה יזמים שעמדו בדרישות במענקי מו"פ מוגדלים. אבחנה זו בוטלה. המדינות האירופיות תומכות במו"פ באופן נרחב יותר מישראל. המדינות האירופיות שמות דגש על תמיכה גבוהה ב-SMEs, וזאת עקב המידע המצטבר כי חברות אלה מהוות פוטנציאל גידול גבוה בהרבה מהחברות הגדולות, כך שהמידע מאפשר תכנון והסתמכות על המענקים.
לכן כדי להתמודד עם כל הלחצים ולנצל את יתרונן מול החברות הגדולות SMEs חייבות לפעול לכוון שיפור מתמיד בביצועים העסקיים בזכות יישום שיטות ניהול חדשניות.
תוכן עניינים
מבוא. 3
חברות בינוניות וקטנות (Small and Medium Enterprises) –.4   מאפיינים SMEs 4
דרכים לעידוד עסקים קטנים ובינוניים. 5
           גורמי ההצלחה SMEs -7
כשלים  בפני עסקים קטנים: סקירה בינלאומית -..7
שיטות ניהול מתקדמות ויישומן 11
עיקרון "הקיט המלא"- 12
כלל פרטו 14
טבלת המיקוד ומטריצת המיקוד. 17
"עץ הווה" הממוקד –.19
קונפליקטים ניהוליים. 21
ניהול לפי אילוצים (TOC)- 24
ניהול זמני שיא. 32
דוגמאות ליישום שיטות ניהוליות מתקדמות בחברות קטנות ובינוניות -34
סיכום ומסקנות -37
ביבליוגרפיה. 39