הפסיכולוגיה הדיסקורסיבית והניתוח הפנומנולוגי ושימושיהם במחקר

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו, ניתן רקע תיאורטי, נאפיין ונדון בשימושם המחקרי, של שתי גישות מפסיכולוגיה איכותנית, הפסיכולוגיה הדיסקורסיבית (Edwards & potter, 1992) והניתוח הפנומנולוגי פרשני (Smith, Jarman, & Osborn 1999), להם, משותפת ההכרה בחשיבות השפה למחקר ולניתוח האיכותני אולם, שתיהן נבדלות בהתייחסותן, לסטאטוס של הקוגניציה. כמו כן, נדגים ניתוח טקסט לפי גישת הפסיכולוגיה הדיסקורסיבית.
תוכן עניינים
פסיכולוגיה דיסקורסיבית ושימושיה במחקר כיום. 1
הניתוח הפנומנולוגי הפרשני ושימושיו במחקר כיום. 4
ניתוח דיסקורסיבי: כיצד נתפס תהליך האקדמיזציה של מקצועות הרפואה המשלימה בעיני העוסקים בתחום. 8
סיכום. 9
ביבליוגרפיה נספחים מספר מילים:1952
מתוך העבודה ניתוח השיח הינו המחקר על האופן בו נעשה שימוש בדיבור או בטקסט. זוהי התמקדות בשונות הנמצאת במגוון ההקשרים אליהם מתייחס האדם כשהוא מבנה את גרסאותיו הספציפיות לאירוע מסוים.
שונות זו מוגדרת כרפרטוארים פרשניים והיא מצביעה על כך שהשפה מתפקדת בעולם האמיתי ולא רק מייצגת אותו (Parker, 2002).
אנשים, עושים דברים עם הדיבור הם מתמודדים עם מקרים, מתווכחים לנקודות ספציפיות, מתארים ניגודים וכדומה. במובנים רבים, הם למעשה "תופרים" את תוכן הדיבור לשימושים רטוריים ואלטרנטיביים ספציפיים. (Edwards, 2005).
אחת מהגישות המתייחסות לניתוח השיח הינה הפסיכולוגיה הדיסקורסיבית. היא מיישמת רעיונות ועקרונות משיטות ניתוח השיח לנושאים בפסיכולוגיה, כשההתמקדות העיקרית היא על ניתוח ההדדיות ויחסי הגומלין המתרחשים בטבעיות, כשאנשים חיים את חייהם ומנהלים את ענייניהם (Edwards, 2005). במקום להתייחס לשיח כתוצר של תהליכים פסיכולוגיים, היא מחשיבה את הדרכים בהם פסיכולוגיה מובעת בטווח של מונחים פראקטיים ושל משימות טכניות ובין אישיות, שאנשים מבצעים במערכות יחסיהם, בעבודתם או בכול תחום תרבותי אחר (Potter & Edwards, 1999).