דינאמיקה אירגונית בחברת טבע תעשיות פרמצבטיות תהליכי שינוי.

תקציר העבודה

תקציר מנהלים העבודה נעשתה על מחלקת הפטנטים בחברת טבע, המחשתי את תהליך השינוי, שההנהלה יזמה  על כל היבטיו, תוך כדי תאור הגורמים לשינוי.
הוצגו מטרות ויעדים, שההנהלה הציבה לעצמה עקב השינוי הארגוני. תיארתי את תהליך השינוי, תוך מתן הסבר, על השיקולים שנלקחו, בבחירת התהליך, תיארתי את השלבים ואת הפעולות המרכזיות, בתהליך ואת ההשפעות, שיש לשינוי על העובדים בארגון. לסיכום מניתי את המלצות בגינם צלחנו את השינוי והסיבות  לכשל השינוי. מתוך הניתוח שעלה במהלך תהליך השינוי. תוכן עניינים
תוכן עניינים —            3
מבוא –            4
תיאור הגורמים לשינוי —            5
מטרות השינוי -.            8
תיאור שלבי השינוי -…9
– 10 שיקולים בבחירת תהליך השינוי –11
שלבים בתהליך השינוי ..12-
1 3
גורמי הצלחה או כישלון של תהליך השינוי –14
המלצות –…15
סיכום .16
ביבליוגרפיה -…17
מבוא טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ, היא חברה ישראלית גלובלית, המתמחה בייצור תכשירים רפואיים. בישראל, בה נוסדה ובה גם ממוקם מטה החברה, החברה מובילה בכל הקשור לייצור, מכירה והפצה של מוצרי פרמצבטיקה. לטבע מרכזי ייצור ושיווק בצפון אמריקה ובאירופה. טבע פועלת בתעשייה הרפואית כבר למעלה ממאה שנה, שבמהלכן צברה ניסיון ומוניטין בינלאומיים וביססה את מעמדה העולמי המוביל. טבע פועלת בעולם הן באופן עצמאי והן באמצעות רשת חברות-בנות. עם יותר ממאה שנות ניסיון בתעשיית הבריאות, ביססה טבע מוניטין ונוכחות בינלאומית, באמצעות רשת אסטרטגית של חברות בנות בכל רחבי תבל. טבע מייצרת ומשווקת בישראל, באירופה ובארה"ב, ונמנית עם
2 0 חברות התרופות הגדולות בעולם ואחת מהמובילות בתחום התרופות הגנריות. חזונה הוא, להפוך לאחת מהחברות הפרמצבטיות המובילות בעולם, על ידי היותה, המובילה הבלתי מעורערת, של תעשיית התרופות הגנריות בעולם ובאמצעות פיתוח גלובלי, של מוצרים חדשניים נבחרים, המבוססים על המדע הישראלי.
חזונה שאיפותיה ויכולותיה, האנושיות של חברת טבע, מהווים את הגורמים המנחים, לאורם צועד הקונצרן, תוך הפיכתו בעשור האחרון לגורם רב עוצמה, המוביל ומשפיע  כחברה אתית/גנרית גלובאלית חובקת עולם. עבודה זו מתבצעת, על מחלקת הפטנטים בחברת טבע, היחידה העסקית, המהווה את ליבת החברה ומבין החשובות במטה החברה. היחידה  ממוקמת, במטה החברה בפתח תקווה. השינוי שחל בתפיסת ההנהלה, החל לאחר בדיקות, שערכה אחת מחברות הייעוץ המובילות בעולם, שהחליטה על אסטרטגיה חדשה של שינוי מטרות החברה, שהן גידול ע"י הכפלת מגוון סל המוצרים, זאת באמצעות גידול בגורמים המפתחים, והם מחלקת הפטנטים, כתוצאה מכך חל  גיוס בעובדים, בעקבות מהלך זה, המחלקה מונה כיום כ- 100 איש, זאת לאחר שבמהלך שנת 2008 הכפילה את מספר העובדים. כתוצאה מהגידול במשאב האנושי, נוצר צורך במינוי נוסף של שני מנהלים, לשני צוותים חדשים, מנהל אחד לניהול טבע אירופה באנגליה, ומנהל שני לצוות בטבע ישראל. מהלכים אלה בוצעו בגיבוי מלא של הנהלת החברה, וכדרישה לאסטרטגיה חדשה, אשר רואה במחלקת הפטנטים מנוף צמיחה לטווח הארוך.
עפ"י הגדרתו של דרוקר (2000) שינוי הוא בלתי נמנע, כאשר אחד מאתגרי הניהול החשובים ביותר במאה ה- 21 הנו, שהארגון יהפוך למוביל השינוי. הצורך הראשון הוא לשחרר את המשאבים ממחויבותם להמשיך במה שאינו תורם עוד לביצוע, ואינו מניב עוד תוצאות חיוביות. אי אפשר ליצור את המחר, אלא אם כן נוטשים את האתמול.