ניהול ומנהיגות האם ביל גייטס מנהל או מנהיג?

תקציר העבודה

תקציר מנהלים המנהיגות נדונה רבות גם מול תחום הניהול כאשר נעשים ניסיונות לאבחן את ההבדלים בין מנהיג לבין מנהל. התחום שבאופן יחסי מקבל תשומת לב מוגברת בעיקר בעיתות משברים וכשלים מוסריים הוא תחום המנהיגות והמוסר. מטרת המטלה עוסקת ומנתחת את האדם ביל גייטס בהיבט הניהולי וחוקר את סגנון המנהיגותי שלו. המודלים והגישות שבעזרתם נבחן האם ביל גייטס מנהל או מנהיג הם: גישת עקרונות המנהל / הנרי פיול גישת הביורוקרטיה / מקס וובר גישת הניהול המדעי / פרידריך טיילור גישת עיצוב מחדש / מייקל האמר תיאורית מקורות הכוח / פרנץ' ורייבן מנהיגות כתהליך השפעה / באס נציג בעבודה זו תיאוריות מנהיגות וניהול נשווה בניהם לאחר מכן נערוך ניתוח והערכה ביקורתית האם ביל גייטס מנהל או מנהיג?
תוכן עניינים
1.       מבוא – מטרת המטלה .
–4
2 .       ההבדל בין מאפייני מנהל ומנהיג –..4
3 .       ניתוח ביל גיייטס על פי מאפייני מנהל ומנהיג שהוצגו 9
4 .       מסקנה – האם ביל גייטס הוא מנהל או מנהיג –9
5.       הצגת שתי תיאוריות למנהיגות –…10
6 .       השוואה בין שתי התיאוריות – הצג את מידת הדמיון והשוני בין התיאוריות 11
7.       ניתוח והערכה ביקורתית של ביל גייטס על פי התיאוריות שהוצגו –..12
8 .       מסקנות –…13
9.       סיכום .13
1 0.   רשימת ביבליוגרפיה –.14
1 1.    נספחים –.15
מבוא – מטרת המטלה.
בשנים האחרונות ישנה התעוררות מחודשת בנושא מנהיגות בכלל ובפיתוח מנהיגות בפרט. העניין במנהיגות נובע בראש ובראשונה מהשינויים הדרמטיים שלא פוסחים על אף ארגון, עסקי וציבורי כאחד. כמו כן התחדדה ההבחנה בין מנהיגות וניהול. בעוד מנהיגות משמעה הנהגת שינויים, ניהול עוסק בתפעול השוטף, במורכבות הארגונית היום-יומית. כמובן שגם מנהיגות וגם ניהול, המשלימים אחד את השני, נדרשים להצלחת הארגון.
מטרת העבודה ניהול ומנהיגות, לדון בהבדלים בין תכונות ניהוליות לבין תכונות מנהיגותיות.
נעשה סדר בסיסי ונבדוק את השפעת המנהלים על הארגון ולבחון את השפעת המנהיגים על הארגון. פופר, מ. (1994) אומר נכתבו אלפי ספרים על ניהול ומאות ספרים על מנהיגות והמון מאמרים ומחקרים על ניהול ומנהיגות, מנהיגות היא אחד מתפקידיו של המנהל. כמו כן, נבחן את מקורות ההשפעה של מנהיג על אנשים ומדוע אנשים מושפעים ממנהיגים? מה מניע את המנהיגים להיות בעמדה שהינה כה קשה לעיתים, תובענית ואף מסוכנת? מה גורם למנהיגים לרצות עוד ויותר, לעיתים קרובות באופן כפייתי, להתמקם בעמדה של השפעה על אחרים ואף להילחם על כך. כבר לא מצפים ממנהל להיות בקיא בכל תהליכי העבודה. היתרון היחסי שלו – במנהיגות. עוד בעבודה נבדוק האם ביל גייטס הוא מנהל או מנהיג?
החשיבות של המנהיגות הולכת וגדלה היום בארגונים בקצב גבוה ומשקלו כנראה יגבר גם בעתיד.