עיר האלוהים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא
ריו דה ז'נרו, היפה בערי תבל, האקזוטית והחושנית, המסחררת ושובת הלב, בעלת החופים הזהובים והנופים המרהיבים, מוסיקת סמבה סוחפת וקצביות בלתי פוסקת. לא בכדי ריו זכתה לכינוי 'העיר המופלאה' ויופייה מתואר כיופי של אישה- עיר שמיליוני תיירים מבקרים בה מדיי שנה ולו רק לחוות את החוויה הברזילאית במלוא הדרה.
אבל לצד המראות היפים שובי הלב, מסתתרת לה ריו קצת שונה מהתדמית המקובלת שלה. ריו של עוני ודלות, פשע ואלימות, שחיתות מקוממת, ניוון וחוסר יעילות ובתוך כל זה חיים אנשים, עם פנים ושמות ואינספור של חלומות.
לריו כנראה ישנה סיבה מוצדקת מדוע להסתיר את דמותה האמיתית, שכן אחרי הכל העוני והדלות מכערים את העיר וסותרים את מה שתיירים רוצים לראות- מראות אקזוטיים ויפיפיות חושניות על רקע
קצב הסמבה וכדורגל הומה הצופים.
משכנות העוני של ריו מכונות פאבלות ואלה נחשבות לצלקת הכואבת של העיר. הן מהוות את הניגוד האולטימטיבי לחיים היפים שריו מציגה, ממחישות את הפערים החברתיים המשמעותיים בין שכבות האוכלוסייה ובעיקר, הן ההוכחה המובהקת לקיומו של צד אפל המתקיים בחיי היום יום של העיר.
עד לפני שנים לא מעטות הפאבלות כמעט והוסתרו מעיני העולם ותודעתו. התיירים שפקדו את העיר העדיפו להסית את מבטם ממראות העוני הקשים ולטבול את האמת המרה בעוד משקאות אקזוטיים משכרים. גם התושבים המקומיים, אלו שגרים בשכונות הבטוחות ונהנים משפע ונוחות, מעדיפים להטביע את צרות העיר, ולהמשיך בשגרת חייהם נטולי הבעיות והצרות הקיומיות.
אך ההתייחסות כלפי קיומן של הפאבלות השתנה לאחר יציאתו של הסרט הברזילאי "עיר האלוהים", בבימויו של פרננדו מיירלס, סרט שהביא לתודעת העולם את ריו הכואבת, הציג את צדה הפחות זוהר והזכיר לכולם שהעיר אינה מסתכמת רק בחופים זהובים, קרנבל סוער וכדורגל סוחף.
"עיר האלוהים" מספר למעשה את סיפורה של אחת הפאבלות הידועות לשמצה של ריו, שנולדה מפרויקט הדיור הממשלתי שנועד לשלוח אל שולי העיר את "כל מי שלא התאים לפרופיל השמח של הגלויות מריו". פאבלה זו זכתה לכינוי- 'עיר האלוהים', מעין תזכורת אירונית שעל מקום זה אלוהים פסח וכנראה אולי שכח לפרוס את חסדיו על תושביו. אך לא רק אלוהים נעדר מהמקום. גם למשטרה ומוסדות הממשלה והעירייה אין בו דריסת רגל ובעצם השליטה נתונה למנהיגי הכנופיות השולטות, שחלקן אף מנהלים את העניינים ממקום מושבם בכלא.
מיירלס, במאי הסרט, מספר את תולדות הפאבלה מנקודת ראותו של נער בן 11, בושקפה שמו, בן השכונה שגדל לתוך הסביבה האלימה והאכזרית המתקיימת בה ומספר בקולו את ההתרחשויות והשתלשלות העניינים המתרחשים לנגד עיניו. קשה להגדיר עלילה אחת מרכזית ששופכת אור על המתרחש.
זהו יותר מארג של סיפורים הנעים קדימה ואחורה ברצף הזמן, מצולמים וערוכים בקצביות מרתקת הכה אופיינית של ריו, תוך שהם חושפים בפני הצופים את מה שמכונה 'סיפורי הכנופיות', שמנהלות במידה כזו או אחרת את אופי החיים של ריו דה ז'נרו.
הפאבלה היא למעשה גיבורת הסרט. אותה פאבלה שמאפיינת את הצד האכזרי של ריו ובסרט זה מוצגת בצורה הכי אמיתית שיש. אולי זה בגלל העובדה שבניגוד לסרטים אחרים, כאן המצלמה מוקמה בתוך הפאבלה עצמה, וצילמה את המראות הניגלים לכל עין חופשית, נטולת מסכים והתכחשויות.
או שאולי דווקא היות הדמויות הראשיות לצד דמויות המשנה וכולל הניצבים, כמעט כולם אנונימיים ולא מוכרים, אנשים שנאספו מהרחוב ושרק בסדנאות המשחק שהוקמו עבורם נפתחו אל עולם הקולנוע. עובדה נוספת הראויה לציון היא היות הסרט עיבוד קולנועי לספרו רב המכר של הסופר הברזילאי, פאולו לינס. הסרט למעשה משקף את נקודת מבטו והתנסותו האישית של לינס בפאבלה, לאחר שהעביר בה את שנות ילדותו והתחכך איתה בעבודתו המחקרית שעסקה בנושא 'פשע בשכבות הנמוכות'. התנסות זו היא כנראה שהביאה את יכולתו לספר את סיפור הפאבלה מבפנים ולא כצופה מהצד, ובכך יכולה הייתה לשקף לעולם כולו את סיפור חיי העניים של ריו.
"עיר האלוהים" עוסקת בסופו של דבר באנשים ועובדות שבאמת מתקיימות בריו דה ז'נרו, מה שהופך סרט זה למעניין ומרתק, מזעזע ומבעית שחושף בפני העולם את אחת הבעיות הקשות שברזיל מתמודדת איתם- הקוטביות החברתית שמתקיימת, לא מעט בשל שחיתות הממשל, ומובילה לעוני, דלות ואומללות אינסופית.
תוכן עניינים
מבוא. 3
"ריו יפה כמו… אישה…". 5
ריו דה ז'נרו מאחורי הקלעים.. 8
"עיר האלוהים" Cidade de Deus. 12
כתיבת סיפור פאבלת 'עיר האלוהים' 19
צוות ההפקה והשחקנים.. 21
צוות הבימוי 24
"עיר האלוהים" בעולם הגדול. 26
ולסיכום- 30 נספח 1- FAVEL-BAIRRO PROJECT, BRAZIL.. 32
נספח 2- כרזות הסרט "עיר האלוהים". 34
ביבליוגרפיה. 37