פרוגראמה - של הישוב כפר יהושע לשנת 2020

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

החוג לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה פרוגראמה למושב כפר יהושע לשנת 2020 עבודה במסגרת הקורס- פרוגראמות תוכן עניינים
תקציר. 2
אפיון היישוב. 3
הנחות לבניית הפרוגראמה. 6
הפרוגראמה. 8
סיכום.. 10 נספח א'- שרטוט תוכנית שכונת האבוקדו בכפר יהושע. 11
ביבליוגרפיה. 12
תקציר מטרת העבודה הינה הכנת פרוגראמה למושב העובדים כפר יהושע לשנת
2 020. כדי להבין את המורכבות בהכנת הפרוגראמה לסוג זה של התיישבות יש להבין תחילה את צורת ההתיישבות ושימושי הקרקע של השטחים בישוב .הבסיס להנחות בהכנת הפרוגראמה הינם שינויים עכשוויים העוברים על  מושב כפר יהושע ועל מושבים אחרים הדומים לו.
מושב הוא צורת התיישבות ייחודית למדינת ישראל, שמאגדת קבוצה של תושבים (לרוב חקלאים) במסגרת כלכלית משותפת. המשתתפים במסגרת המושבית מכונים חברים. לכל חבר מושב מוקצית חלקה, אשר במרבית המקרים משמשת לחקלאות. בחלק מן המושבים מתגוררים אנשים נוספים, שאינם חברים במסגרת השיתופית והם מכונים תושבים.
רוב המושבים בארץ קיבלו אדמות שהוקצו להם על ידי מוסדות המדינה (או מוסדות היישוב, לפני קום המדינה). רבים מהם מגדלים במושב דור שלישי של צאצאים (במושבים הוותיקים, כגון: נהלל, קיים כבר דור חמישי), אך מבחינה קניינית האדמות שייכות למדינה ומוקצות לתושבים לעיבוד חקלאי. צורת ההתיישבות המושבית מחולקת לשני סוגים, בהתאם לסוג השותפות: מושב שיתופי ומושב עובדים. כפר יהושע הוא מושב עובדים בעמק יזרעאל השוכן במערב העמק, כחמישה קילומטרים דרומית מזרחית לקריית טבעון וכחמישה קילומטרים מערבית לנהלל. המרחק לעיר הגדולה חיפה ולערי עמק יזרעאל אף הוא איננו גדול, דבר שיהפוך את המושב ליעד אטרקטיבי לעשירי האזור שמחפשים איכות חיים ואורך חיים כפרי למשפחתם. קטע מכביש 6 העומד להיפתח בשנת 2009 אמור גם הוא לתרום את חלקו בקירוב המרכז אל ישובי עמק יזרעאל ומושב כפר יהושע בפרט, דבר שיעלה את הביקוש למגורים באזור.
אוכלוסיית המושב, המהווה סך הכל כ- 700 נפשות, לא תהיה השיקול המשמעותי בתכנון כמות התושבים בשנת
2 020, אלא ההגירה הגדולה הצפויה מישובי האזור.