בחינת השפעתן של מדיניות ממשלי רייגן וגורבצ'וב על סיום המלחמה הקרה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

בחינת השפעתן של מדיניות ממשלי רייגן וגורבצ'וב על סיום המלחמה הקרה שני האישים הבולטים ביותר בעשור שקדם לתום המלחמה הקרה, ואשר קיבלו את הקרדיט על סיומה, היו נשיא ארצות הברית – רונלד רייגן (Reagan) ונשיאה של ברית המועצות – מיכאל גורבצ'וב (Gorbachev). שאלת המחקר בעבודה זו היא האם וכיצד השפיעו ממשלי רייגן וגורבצ'וב על סיום המלחמה הקרה. לצורך כך, יבחנו מדיניותם של הממשלים ומידת השפעתן על התהליכים שהובילו לסיום המלחמה, זאת תוך הבנת ההשפעות של המנהיגים על היחסים בין המעצמות ובינן לבין מדינות אירופה. במהלך העבודה, יושם דגש על השינויים הבולטים במדיניות של המנהיגים המעצמתיים במהלך שנות השמונים וכיצד שינויים אלו תרמו לסיום המלחמה.
בפרק הראשון תוצג סקירה היסטורית שתתמקד באירועים הרלוונטיים של התקופה שקדמה לסיום המלחמה הקרה (בעיקר שנות השמונים). אירועים אלו יהוו את בסיס המחקר לבחינתם של שני הממשלים ולהצגת הגישות השונות בנוגע להשפעת הממשלים על סיום המלחמה הקרה. מסקנת המחקר בעבודה זו היא שממשלי רייגן וגורבצ'וב אכן הובילו במידה רבה את המהלכים הבינלאומיים לקראת סיום המלחמה הקרה. ברם, המחקר לא העלה טיעונים חזקים דיים בכדי להוכיח כי ממשל ספציפי היה הממשל הדומיננטי בהתוויית המדיניות הבין מעצמתית או להיפך, ולכן המסקנה היא שמהלך האירועים הושפע דווקא ממדיניותם של שני המנהיגים במקביל, וכמו כן מגורמים נסיבתיים ששחקו תפקיד משמעותי גם כן.
מטרתו העקרית של המחקר היא לבחון את האירועים מרמת הניתוח הראשונה ביחסים הבינלאומיים קרי רמת הפרט ובמקרה זה המנהיגים, ולהציע נקודת מבט נוספת של חקר האירוע אשר משלבת הן תיאוריות ליברליות המתמקדות בפרט והן תיאוריות של קבלת החלטות אשר בוחנות את פעולותיו של הממשל.
ראשי פרקים
1 .         מבוא   –         1
2 .         רקע
היסטורי     -…      2-5
3 .         בחינת השפעות ממשל רייגן               6-9
4 .         בחינת השפעות ממשל גורבצ'וב   –…    10-13
5.         דיון ומסקנות     -..    14-15
6 .         סיכום   –         16
7.         נספחים    .    17-20             נספח א' – הסכם ה- INF 1987            17
            נספח ב' – נאום מרגרט ת'אצ'ר –  Silent Courage               18
            נספח ג' – שקיעתה של הכלכלה הסובייטית בין  1960-1985         –          19
            נספח ד' – הוצאות הביטחון הסובייטיות כחלק מן התוצר בין השנים 1976-1988 -.          20
8 .         ביבליוגרפיה      -..     21-22