השביתה ברשויות המקומות -הלנת שכר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

שביתה היא צעד חד צדדי של הפסקת עבודה שנוקטים עובדים כנגד מעסיק או מעסיקים, במסגרת סכסוך כלכלי בין העובדים לבין המעסיק.
שביתות מאורגנות על ידי איגוד מקצועי או התארגנות עובדים אחרת. למרות ששביתות פוגעות ברווחיות הכלכלית בטווח הקצר וגוררות הפסדים כספיים, רואים בהן אמצעי הכרחי, כלי שהדמוקרטיה מעניקה לעובדים כדי שלא יעמדו חסרי כל כנגד איומים מצד מעסיקים, כגון הפחתת שכר, פיטורים, הרעה בתנאי ההעסקה ויחס לא הוגן. אחד  המקרים לפרוץ שביתה בישראל הוא על רקע הלנת השכר ברשויות המקומיות.
המקור לגישה הרואה חשיבות מוסרית בהקפדה על תשלום השכר במועד הוא בתורה, שבה נאמר: "לא תלין (כלומר לא תשהה למשך הלילה, מלשון "לינה") פעולת שכיר אתך עד בוקר" (ויקרא י"ט, י"ג), וכן "ביומו תיתן שכרו" (דברים כ"ד ט"ו).
לעומת המצב בימי קדם בהם הלנת שכר משמעה אי תשלום בתום יום העבודה, משמעות הלנת שכר בזמננו היא אי תשלום של המשכורת החודשית בזמן.
אנו עדים בשנים האחרונות לתופעה קשה וכואבת בקרב עובדי הרשויות המקומיות המלינים את שכרם ומעסיקיהם המייצגים את הממשלה הם למעשה עוברים על חוקיה וביניהם חוק הגנת השכר.
אין בישראל הגנה אמיתית לפועל שנפגע בזכויותיו היסודיות. הדבר נובע ממכשלה מוסרית רבת שנים – שאין בחוק משום הגנה כזו. הסיבה הזאת לחוסר-האונים של הפועל, נוצרה במשך השנים דווקא בשל הדאגה של ההסתדרות לזכויות הפועל בסידורים מיוחדים, המסתברים בימינו, כשזכויות העמל נפגעות בצורה כה ברורה, כשוקת שבורה.
בעבודה זו אתמקד בתופעה הקשה הזו ומדוע נאלצים העובדים לפתח בשביתה כאשר מדובר באחד החוקים הבסיסים בהגנת השכר במדינת ישראל. מדוע לא היה ניתן לאכוף זאת במשפט אזרחי באמצעות בית הדין לעבודה?
האם השביתה היא כלי יעיל לפתרון הסכסוך ותביא לסיומה של תופעה כואבת זו?
מעסיקים פרטיים רבים מזלזלים בפסיקתם של בתי הדין לעבודה  ויש למגר תופעה זו שקיימת גם במגזר הציבורי ומהווה אות קין לחברה הישראלית תאריך הגשה: 3
ביוני, 2008
תוכן העניינים

1 .         מבוא
-..1

1 .1שביתה-רקע,גורמים וסיבות 2

2 .         שביתת עובדי הרשויות
2 .1הרקע
והסיבות לשביתה -3

2 .2פעולות הצדדים .6

3 .         תוצאות השביתה -..7

4 .         סיכום -.9
ביבליוגרפיה -..….10