כיצד תרבות ארגונית והעברת ידע משפיעים על הצלחתם של מיזוגים ורכישות

תקציר העבודה

כיצד תרבות ארגונית והעברת ידע משפיעים על הצלחתם של מיזוגים ורכישות מנחה : מגיש : ת.ז : תאריך: טלפון:

העבודה בא לבדוק את הצלחתם של מיזוגים ורכישות אופציה שמאוד באופנה קיום ,בתהליך זה אנו בודקים 2 גורמים שיכולים להכשיל או שיכולים לגרום להצלחה ,הגורמים הם תרבות ארגונית דבר שמושרש בארגון והעברת ידע תהליך שדרכו מעבירים את הידע מחברה לחברה

תוכן עניינים

1 . מבוא. 3
2 . הגדרות משתנים.. 5
2 .1
משתנה תלוי-הצלחתם של מיזוגים ורכישות – Mergers and Acquisitions  (M&A) 5
2 .2
. משתנה בלתי תלוי – תרבות ארגונית. 6
2 .3
הגדרת המוטיבציה של העובדים כמימד של התרבות הארגונית המשפיע על המיזוג והרכישה. 7
2 .4
הגדרת המושג התנגדות לשינויים בארגון בעקבות תהליכי המיזוג והרכישה. 7
2 .5.
הגדרת משתנה בלתי תלוי- העברת ידע בעת תהליך מיזוג ורכישה. 8
2 .6
. הגדרת המשתנה הבלתי תלוי -ניהול הידע בעת תהליך מיזוג ורכישה. 9
2 .7
הגדרת חסמים בהעברת ידע בעת תהליך מיזוג ורכישה. 9
3 . ממצאים.. 10
3 .1
סקירת דוגמאות למיזוגים ורכישות. 10
3 .2
השערת מחקר ראשונה:הקשר בין תרבות ארגונית להצלחת המיזוגים והרכישות. 11
3 .2.1
הקשר בין שינויים במוטיבציה  להצלחת המיזוגים והרכישות. 12
3 .2.2
הקשר בין התנגדות לשינוי לבין הצלחת המיזוגים והרכישות. 14
3 .3
השערת מחקר שנייה:הקשר בין העברת ידע  להצלחת המיזוגים והרכישות. 16
3 .3.1
הקשר בין ניהול הידע לבין הצלחת תהליך המיזוג והרכישה. 18
3 .3.2
הקשר בין חסמים בהעברת הידע לבין הצלחת תהליך המיזוג והרכישה. 19
4 דיון 20 7 סיכום.. 22
8 .ביבליוגרפיה. 23

1 . מבוא
החל מאמצע המאה ה-19 עם הופעת התקשורת הטלפונית, מערכות הטלקומוניקציה ותקשורת המחשבים,ניתנה בידיי האדם אפשרות ליצור קשרים ללא תלות במיקומם הפיזי על פני הגלובוס. ההתפתחות הטכנולוגית והתרבותית יצרה מצב בו  מידע תרבותי זרם מצד לצד ללא תלות או הפרעה בחסמים גיאוגרפיים או גיאו-פוליטיים. תרבויות החלו להיחשף אחת לרעותה והעולם נדמה לכפר גלובלי, מהבחינה התקשורתית. התפתחויות אלו הביאו להתפתחות הכלכלה הכלל עולמית, הגלובלית.  החל מהמחצית השניה של המאה ה-20, ככל שהוסרו מחסומים פוליטיים, תרבותיים ומסחריים, התעצמה התופעה לכדי מחזור סחר יומי של כ-1,200 מיליארד דולר.
על רקע נפילת המחסומים, טשטוש ההבדלים בין מדינות ותרבויות והתפתחות טכנולוגיות המידע והייצור, התפתחה תופעת המיזוגים והרכישות (M&A) בין חברות. תהליכי המיזוג מתרחשים בתדירות והיקפים גבוהים בעיקר בארה"ב ובאירופה, כאשר היקפי העסקות ממשיכים לשבור שיאים חדשים. עסקות מיזוגים ורכישות בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים שהיוו בעבר אירועים בולטים, אינן נחשבות כעת כחריגות ומתפרסמות כמעט מדי שבוע, מציינים סרגיי וסצ'ונוק ואביבית מנה-קליל במחלקת המחקר של בית ההשקעות CIBC.
המספרים שמציגים ב-CIBC מראים כי ב-2006 גדל היקפן הכולל של עסקות M&A בארה"ב ואירופה בשיעור חד של 40% והגיע למספר דמיוני של 3.8 טריליון דולר.
מגמה זו נשמרה גם ברבעון הראשון של 2007 שבו הסתכמו המיזוגים והרכישות ב-1.2
טריליון דולר, (www.cibc.com).
תהליך המיזוג והרכישה הכלכלי במהותו, מושפע באופן בולט מהתרבות הלאומית השונה שבין לאומים. ההשפעה התרבותית גדולה עד כדי סיכון ההצלחה הכלכלית של המהלך. השפעות נוספות קיימות על בסיס הרמה הטכנולוגית השונה הקיימת בין מדינות, בעיקר מדינות המערב אל מול מדינות העולם השלישי. תרבות שלטונית שונה ותרבות ארגונית השונה מארגון לארגון במיוחד על הרקע התרבותי לאומי.
עבודה זו דנה בשאלת המיזוגים והרכישות ושופכת אור על התופעה ועל הגורמים להיווצרותה. שאלת המחקר הינה: כיצד תרבות ארגונית והעברת ידע משפיעים על הצלחתם של מיזוגים ורכישות?
משתנה המחקר ומימדיו משתנים בלתי תלויים – תרבות ארגונית – במשתנה זה ייבדקו המימדים, מוטיבציה בארגון, והתנגדויות לשינויים .
העברת ידע- במשתנה זה ייבדקו המימדים של ניהול הידע וחסמים בהעברת הידע.
משתנה תלוי – הצלחתם של מיזוגים ורכישות