התמודדות של הזרם הרפורמי עם נישואי תערובת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

נישואי תערובת ביהדות ארצות הברית ההתמודדות של הזרם הרפורמי עם נישואי תערובת שאלת המחקר האם הזרם הרפורמי מצליח להתמודד עם תופעת נישואי התערובת והשינויים הקורים בתא המשפחתי,בקהילה היהודית ובתפיסה הדתית בעקבות גילויי התופעה.
תוכן עניינים
מבוא
פרק ראשון :
מאפייניה של יהדות ארה"ב –…
א.      יהדות ארה"ב – מאין? –..
ב.      נישואי תערובת – הגדרה ותיאור התופעה …
ג.        התבוללות מהי? –
פרק שני :  נישואי תערובת משנות ה – 70 ואילך …
א.      הסיבות להתפשטות התופעה  …
ב.      נתונים מחקריים על מימדי התופעה —
ג.        השפעות דמוגרפיות של התופעה
ד.      חסרונותיה ויתרונותיה של התופעה –.
פרק שלישי : עמדתה של הרבנות הרפורמית לנישואי תערובת …
א.      השינויים והתייחסות הזרם לתופעה – החלטת 1973 -..
ב.      התמודדות הזרם הרפורמי עם הבעיה –.
פרק רביעי : נישואי תערובת בקרב היהדות הרפורמית בארה"ב – הלכה למעשה –.
א.      במשפחה …
ב.      בקהילה –
ג.        בבית הכנסת –…
פרק 5 – סיכום ודיון
ביבליוגרפיה —
מבוא
מאז ומתמיד היוו נישואי התערובת חלק בלתי נפרד ממעורבותם של היהודים ומקור דאגה עבורם. עקב היותם מיעוט מבוטל בחברה לאורך רוב השנים, היה חשש כי תופעה זו תוביל להתבוללות עד כדי סכנה להמשכיותה של היהדות. סכנה זו גברה לרוב בזמנים של העדר איום על שלום היהודים וביטחונם בחברה מסבירת פנים וקולטת, כפי שאירע בארצות הברית.
רבים מבין החוקרים את הנעשה בקרב יהדות אמריקה בעשורים האחרונים טוענים לבעיות חמורות באשר לאיכות החיים היהודיים עד כדי סכנה לעצם עתידם ככאלה. סיבות שונות לפסימיות זו, עליהן ניתן למנות את החינוך המתעלם מן העבר היהודי, מן המסורת והתרבות היהודית, החלשות הקשרים בין יהודי אמריקה כגוף קולקטיבי לבין היהודים שמחוץ לארצות הברית, ומעל הכול תהליך ההתבוללות היהודית באמריקה.
נישואי התערובת כתופעה ששכיחותה הולכת וגדלה בקרב יהדות אמריקה, קיבלה לגיטימציה אצל היהדות הרפורמית במהלך שנות השבעים כתוצאה מנכונותו של הזרם הרפורמי להקל על קבלתם של לא יהודים לשורות היהדות ובוותרו על דרישתו לגיורם. יש הטוענים כי נכונות זו, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטות ועידת הרבנות הרפורמית בין השנים 1973 ו- 1983, גרמה להחרפת התופעה ומנגד טוענים אחרים כי תרמה לצמצום הבעיה.
מטרתה של עבודה זו הינה לתת מענה לשאלה האם הזרם הרפורמי מצליח להתמודד עם תופעת נישואי התערובת ומהם השינויים הקורים בתא המשפחתי,בקהילה היהודית ובתפיסה הדתית בעקבות גילויי התופעה.
לצורך מתן מענה לשאלת המחקר אתמקד בפרק הראשון במאפייניה של יהדות ארה"ב, הכוללים סקירה היסטורית מאין הגיעו יהודי ארה"ב, הגדרת התופעה ומהי התבוללות.
לאחר מכן בפרק השני אסקור את הסיבות להתפשטות התופעה כאשר סקירה זו תלווה בנתונים סטטיסטים על מימדי התופעה והשפעותיה הדמוגרפיות תוך התייחסות ליתרונותיה ולחסרונותיה של התופעה. בפרק השלישי אתמקד בעמדתה של הרבנות הרפורמית בשלהי שנות השישים והשבעים ואילך ובשינויים שחלו בהתייחסותו של הממסד הרפורמי לנישואי התערובת, כפי שבאו לידי ביטוי בהחלטות ועידת הרבנים משנת 1973 ואת התמודדותו של ממסד זה עם התופעה.  בפרק הרביעי לעבודה אעסוק בהשפעת נישואי התערובת הלכה למעשה על התא המשפחתי, בקהילה היהודית ובתפיסה הדתית. הפרק החמישי והאחרון של העבודה יסכם את הלך הרוח של התופעה  והאם הצליחו להתמודד עם התופעה או לא .