פרה סמינריון:נושא העבודה: הבעיה המוסרית בביצוע ניסויים בבעלי חיים בביו-רפואה, וחברות תרופות (ציון 90)

תקציר העבודה

מבוא- בעבודה זו אעסוק בבעיה המוסרית הקיימת בעריכת ניסויים בבעלי חיים לצורכי ביו-רפואה, פרמקולוגיה. מחד, ניסויים בבעלי חיים הם אכזריים, לעיתים סופניים, ומצטיירים בעייני רבים כהתעללות בחיות פאסיביות ללא יכולת להביע דעתן ולהתנגד למהלכים הניסויים. מאידך, באמצעות הניסויים בבעלי החיים מייצרות חברות התרופות תרופות אשר מועילות לבני האדם ואף מצילות אותם ומטפלות בהם.
אך האם כך הם פני הדברים? מחקרים רבים בשנים האחרונות מוכיחים כי ניסויים בבעלי החיים אינם כה יעילים ו"מצילי חיים" כפי שהיה ניתן לחשוב בעבר. וקיימת בעייתיות מוסרית אף יותר גדולה כאשר אלו ממשיכים להתקיים לצד העובדות החדשות ולצד התפתחות אלטרנטיבות מדעיות חדשות לשימוש בבעלי החיים.
בעבודה זו אנסה לתת מענה על הקונפליקט, והגישות הפילוסופיות בתחום המוסר בהקשר לנושא זה.
בחרתי בנושא זה לאור עבודתי בשנים האחרונות כעוזרת וטרינר. אני אוהבת חיות מאוד, ומאמינה, מתוך השגרה היומיומית שלי, כי ניתן למצוא במרבית המחקרים חלופות לבעלי החיים. איני קיצונית, ואיני פוסלת קיומם של מחקרים הכרחיים בלבד. אך לדעתי, ניתן לצמצם באופן מהותי את השימוש בבעלי חיים בביו-רפואה, כמו שנעשה בשנים האחרונות בתחום הוטרינריה באופן מהותי ונרחב. בפרק הראשון של העבודה, הפרק הכלכלי, אציג את ממדי התופעה המדוברת, את מקומה במרוצת השנים בתחום המדע והביו-רפואה, ואנסה להסביר מדוע הבעיה המוסרית הנ"ל וההתמודדות איתה נוגדת את הנחות הכלכלה הקלאסית.הפרק הראשון מהווה ביקורת וניפוץ מיתוס העסקים בלא מוסר, על דרך הרחיצה המוסרית. חברות התרופות מנמקות את שימושן בבעלי חיים בניסויים לצורכי הצלת האדם, לצורכי פיתוח תרופות לבני אדם, בעוד בפועל, נמצא כי קיימת בעייתיות גדולה ביותר להשליך ממצאי ניסויים בתרופות מבעלי חיים לבני אדם. העובדה הבסיסית ביותר היא שכלב יכול למות באקמול ואילו בני האדם משתמשים בו על בסיס קבוע להפגת כאבי ראש או הורדת חום למשל.
בפרק השני של העבודה אעסוק בריסון החיצוני ובמגבלותיו בתחום הניסויים בבעלי החיים.
בישראל ובעולם ישנם חוקים למניעת ניסויים בבעלי חיים, אך האם חוקים אלו מיושמים בפועל בשטח? פרק זה מנפץ את המיתוס של עסקים כמשחק, אשר טוען כי אין מקום לשיקולים מוסריים בעולם העסקים והחוק הוא הקובע את כללי המשחק. האם העובדה כי החוק מחייב ניסויים בבעלי חיים לצורכי פיתוח תרופות לבני אדם הוא בהכרח מוסרי? הרי הטענה כי אקמול גורם להרעלות כלבים כבר הופכת את החוק ללא מוסרי. בפרק השלישי של העבודה אעסוק בתיאוריות המוסר תועלתנות ודאונטולוגיה, אשר מנסות לתת תשובה והסבר למעשה הראוי בעניינם של הניסויים בבעלי החיים.  התיאוריות המוסריות שתיהן מתקשות להגדיר את המוסר בהקשר של בעלי חיים ללא סטטוס מוסרי ברור.
בפרק הרביעי אבצע דיון לאור המובא לאורך כל העבודה, ואעלה מחשבות ומסקנות ממנה. פרק זה מהווה את סיכום העבודה.
עבודה פרה סמינריונית בקורס: מוסר ועסקים 10523
נושא העבודה: הבעיה המוסרית בביצוע ניסויים בבעלי חיים בביו-רפואה, וחברות תרופות תוכן עניינים:
מבוא
2
פרק 1- ניסויים בבעלי חיים וההיבט הכלכלי
3 פרק 2- החוק וניסויים בבעלי חיים
6 פרק 3- ניסויים בבעלי חיים ועקרונות המוסר 9
פרק 4- סיכום; דיון ומסקנות
1 2
ביבליוגרפיה
1 5