פרה סמינריונית בדיני עבודה הסכם עבודה אישי מול הסכם קיבוצי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

מבוא –.עמוד
1 ההסכם הקיבוצי –.עמוד
2 יתרונות ההסכם הקיבוצי מנקודת מבטו של המעסיק -…עמוד
3 חסרונות ההסכם הקיבוצי מנקודת מבטו של המעסיק -..עמוד
4 יתרונות וחסרונות ההסכם הקיבוצי מנקות מבטו של העובד עמוד 5
החוזה האישי עמוד
6 יתרונות וחסרונות חוזה האישי מנקודת מבטו של המעסיק .עמוד 7
יתרונות וחסרונות החוזה האישי מנקודת מבטו של העובד .עמוד
8 סיכום ומסקנות –..עמוד 9
ביבליוגרפיה עמוד
1 0 מבוא: הסכם עבודה קיבוצי וחוזה אישי הם סוגים שונים של יחסי עבודה בין עובד למעביד. אחת מהגישות התיאורטיות של יחסי העבודה היא גישת המערכות של דנלופ. דנלופ הצביע על שלוש קבוצות של משתתפים במערכת יחסי  העבודה- העובדים וארגוניהם, המנהלים או המעסיקים וארגוניהם וסוכנויות ממשלתיות העוסקות במקום העבודה ובקהילת העבודה. גם כאן במערכת העבודה בישראל קיימים שלוש קבוצות של משתתפים-  המדינה- רשות מחוקקת, מבצעת ושופטת.
מעבידים וארגוניהם- סקטור ציבורי אשר רובם מאוגדים ומיוצגים ע"י ההסתדרות הכללית. המגזר הפרטי- אשר חלק מהמעבידים מאורגנים בהתאחדות התעשיינים בישראל, איגוד לשכת המסחר ועוד.
עובדים וארגוניהם- ישנם עובדים מאורגנים ועובדים שאינם מאורגנים.
דרך מערכת העבודה בישראל ניתן לראות כי יש הבדל בין ההתארגנויות השונות, הסתדרות כללית, הסקטור הציבורי והמגזר הפרטי.
בעבודה זו אנסה לבחון את רמת כוחו של העובד בין סוגי ההסכמים השונים- הסכמי עבודה קיבוציים לבין הסכמי עבודה אישיים.
במסגרת ההשוואה אבחן את יתרונותיו וחסרונותיו של כל אחד מההסכמים מנקודת מבטו של המעסיק ומנקודת מבטו של העובד, וכן תרומת כל יתרון או חיסרון בחיזוקו או בהחלשתו של העובד.
ההסכם הקיבוצי:
בחוק ההסכמים הקיבוציים הוגדר: "הסכם קיבוצי הוא הסכם בין מעביד או ארגון מעבידים לבין ארגון עובדים שנעשה והוגש לרישום לפי חוק זה, בענייני קבלת אדם לעבודה או סיום עבודתו, תנאי עבודה, יחסי עבודה, זכויות וחובות של ארגונים בעלי ההסכם או בחלק מעניינים אלה" לפי החוק ישנם שני סוגים עיקריים של הסכמים קיבוציים:
הסכם קיבוצי מיוחד, מתייחס למפעל מסוים או למעביד מסוים, הנעשה בכתב בין המעסיק או ארגון מעסיקים המייצג אותו, לבין ארגון העובדים היציג של העובדים שעליהם יחול ההסכם. ארגון עובדים לעניין זה הוא ארגון עובדים שבין חבריו לפחות שליש מכלל העובדים שעליהם יחול ההסכם.
הסכם קיבוצי כללי, מתייחס לענפי עבודה מסוימים או לכלל ענפי העבודה במדינה. ההסכם נחתם בין ארגון המעסיקים שבענף העבודה לבין ארגון העובדים היציג לענף זה. ארגון עובדים לעניין הסכם קיבוצי כללי הוא ארגון עובדים הכולל את המספר הגדול ביותר של עובדים מאורגנים שעליהם יחול הסכם.
אין הסכם עבודה יכול לכלול תנאים הנוגדים את חוק המדינה ובכל מקרה שהסכם כולל תנאים העומדים בניגוד לחוק אין הם מחייבים מבחינה משפטית.
לחוק ההסכמים הקיבוציים שלושה עקרונות חשובים:
החוק מקנה לשר העבודה אפשרות חוקית להרחיב תחולתו של הסכם קיבוצי כללי שנחתם בענף מסוים גם על מקומות עבודה שהמעסיקים בהם אינם מאורגנים בארגון המעסיקים שהוא צד להסכם הקיבוצי הכללי בענף. לגבי זכויות עובד קבועות בחוק – יכול ההסכם הקיבוצי להוסיף עליהן אך לא לגרוע מהן משנחתם הסכם קיבוצי, כללי או מיוחד, הוא הופך לחוזה אישי בין כל אחד מהעובדים שעליהם חל ההסכם ובין המעביד בקשר לתנאי העבודה במוזכרים בהסכם.
  חוק ההסכמים הקיבוציים אינו מונע העסקת עובד באמצעות חוזה אישי.
בנושא המוסדר בהסדר הקיבוצי יכול החוזה האישי להוסיף על זכויות העובד, ואילו בנושא המוסדר בהסדר הקיבוצי יכול החוזה  לקבוע הוראה שאינה לטובת העובד.