עבודה מצטיינת ומקיפה בנושא זכויות היוצרים-הארץ ובעולם

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 80

תקציר העבודה

מבוא
תחילתו של העידן החדש בעקבות המהפכה הטכנולוגית והתפתחותה של רשת האינטרנט הביאו לסוגיות משפטיות חדשות בדיני זכויות יוצרים איתן נדרשים להתמודד בתי המשפט.
במאמר זה אנתח את הסוגיות המשפטיות השונות אשר מעלה השימוש ב-Link (להלן- קישור) בכל הקשור לזכויות יוצרים. אותו קישור, אשר מקשר בין תכנים שונים ברשת האינטרנט הינו כורח המציאות ולא ניתן לדמיין כיצד מיליוני הגולשים בעולם היו מסתדרים בעולם בו טכנולוגיה זו לא הייתה קיימת, ואף לא אגזים אם אומר כי רשת האינטרנט לא הייתה מגיעה לגדולתה לו השימוש בטכנולוגיה זו היה נאסר.
מאידך, עולה השאלה האם חשיבותה של טכנולוגיה זו הינה כה גדולה עד אשר היא מעניקה לה עדיפות מתמדת בהתנגשות עם זכויות אשר מעוגנות בדין וקימות זה עידן עידנים.
במאמר זה אשר לפניכם, אדון בקונפליקט ובהתנגשות הבלתי נמנעת בין זכות היוצרים של היוצר ביצירתו, אשר קיימת עוד מימי הדף המודפס הראשון, ובין טכנולוגיית ה- "Hyper Linking" (אשר יוצרת את הקישור) אשר מהווה את הסיבה המרכזית לפופולאריות של רשת האינטרנט המעניקה לגולש, מהירות, זמינות ובעיקר שימוש קל ופשוט.
בחלקו הראשון של המאמר אציג בפניכם את מקור זכות היוצרים אשר בדין, הן בישראל והן בארה"ב ובגרמניה. אסביר כלפי אילו יצירות ניתן לקבל הגנה של זכות יוצרים, ומהן הזכויות הבלעדיות לבעל זכות היוצרים.
בחלקו השני של המאמר אסביר מהו הקישור, כיצד הוא פועל וכיצד הוא בא לידי ביטוי ברשת האינטרנט.
כמו כן, נבדוק כיצד והאם בכלל החקיקה בישראל מותאמת לעידן החדש של טכנולוגיית האינטרנט, וכיצד בתי המשפט מתמודדים עם מציאות זו.
דרך הניתוח בחלק זה של המאמר תתבצע ע"י בחינת נקודות המחלוקת בהן בא לידי ביטוי הקונפליקט בין הקישור ובין זכות היוצרים של היוצר. נבחן כיצד הפסיקה מנסה לפתור קונפליקט זה בארה"ב ובגרמניה והאם היא מצליחה במשימה קשה זו. בהמשך אציג את נקודת המבט הישראלית בנושא, ואבחן האם דרך ניתוח הסוגיה המשפטית הנ"ל כפי שבתי המשפט בארה"ב וגרמניה מנתחים אותה, הינה ברת יישום בכל הקשור לדין הישראלי ככלל ולבתי המשפט הישראלים בפרט.
בחלקו השלישי של המאמר נבחן מהי נקודת האיזון בין זכות הציבור לשימוש בקישור לבין זכות היוצר ביצירתו.
בסיכום המאמר אבחן מסקנת הפסיקה בפתירת המחלוקות המשפטיות הבאות לידי ביטוי בין זכות היוצר ביצירתו ובין הקישור והאם אכן מסקנה זו ראויה.
קריאה מהנה!