סמינריון העוסק בהבדלים בשיעורי אבטלה בין גברים לנשים והאם ומדוע קיימים פערים בין אחוזי האבטלה בין גברים לנשים?

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית תבדוק את פערי האבטלה בין נשים וגברים בישראל במסגרת שוק העבודה, תחת ההנחה הבסיסית כי לנשים ולגברים אותו רצון לעבוד ושניהם מחפשים עבודה בצורה שווה.
ההנחה הבסיסית של העבודה היא כי האבטלה בין נשים וגברים נובעת מעצם האפליה הבסיסית של הנשים ומעצם ההנחה כי תפוקתן נמוכה יותר. בשנות השמונים גדלה האבטלה בעיקר בשל מדיניות ריסון ממשלתית לצמצום האינפלציה ומימוש הזכות לדמי אבטלה על ידי המובטלים. ב-
1 990-2 חלה החמרה באבטלה בעקבות גל העלייה וחלקם הגדל של הבלתי מועסקים בקרב העולים. בשנים שלאחר  מכן, עד 1996 נהנה המשק מצמיחה כלכלית ובעקבות גל העלייה והביקושים שגדלו ואחוז הבלתי מועסקים ירד.
בשנים האחרונות התאפיין המשק בהאטה כלכלית ובעליה ברמת האבטלה.
האבטלה גבוהה יותר בקרב נשים כתוצאת לוואי מהעלייה בשייכותם לכוח העבודה לעומת הירידה הזו של הגברים.
מהות אי השוויון בין המינים מושרש במבנים ובתהליכים, בפרקטיות של שוק העבודה ומקום העבודה. תפישה זו מסייעת לנו להבין את אופיים הפטריכלי של השוק ושל מקום העבודה, מבלי להיסחף לתיאורית קונספירציה (Connell 1994). תפיסה זו ממקמת את הפוליטיקה של אי השוויון בתחום הפעולה החברתית, ונמנעת מהסבר תיאורטי, הרואה את פעולות השוק כהקרנה של שוקי חוק הכרחיים, או כטבעם הפנימי של זכרים. תפישה זו גם ממקמת את אי השוויון בהיסטוריה כדבר שהתפתח בזמן ובנסיבות ספציפיות, ומשום כך גם ניתן לשינוי.
בשני העשורים האחרונים הצטברו מחקרים רבים המהווים בסיס מוצק לפענוח את תעלומת אי השוויון המתמשך בעולם העבודה. למעשה אנו זקוקים לאסטרטגיות תיאורטיות אחרות, שיחליפו את התיאוריות הקיימות בנושא אי השוויון בעבודה שאינן מסבירות באופן מניח את הדעת את קיום התופעה. אסטרטגיות שיסבירו את העובדה שאי השוויון מושרש כה עמק במקום העבודה, ויבחנו את עולם העבודה בכלל ואת הארגונים והמשרות בפרט, כתהליכים מוטי – שוויון (Gender Processes) (Acker 1990).
תוכן עניינים
ראשי פרקים
1 .         מבוא ..      2
2 .         סקירת  הספרות …     3
3 .         אפליה על בסיס מיני –..      4
השתלשלות מקומה של האישה בשוק העבודה -.    5
4 .       הגורמים לאבטלה ..      7-6
גורמים מעכבים אחרים –      9-8
5.         דיון ומסקנות -.      10
6 .         ביבליוגרפיה -..       11